RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer første Norwegian-rute til Canada

Af Kenneth Karskov // Norwegian spreder endnu engang vingerne, og sætter en nål mere i rutekortet med dagens annoncering af en rute til Canada. Det norske lavprisselskab vil flyve dagligt fra Dublin i Irland til Toronto i Canada fra marts næste år. Dog vil…

Icelandair lancerer fly i 100-års bemaling

Af Kenneth Karskov // Icelandair har løftet sløret for endnu en bemærkelsesværdig udsmykning af selskabets fly. Islændingene har tidligere lavet det smukke nordlys-fly, Hekla Aurora, og nu maler Icelandair en af selskabets Boeing 757-300 maskiner i farverne f…

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

  • 1
  • 2
  • 3

Det seneste fra luftfarten: Economy Sleeper Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Du tager tre almindelige Economy Class sæder og lægger en madras over. Vupti, du har luftfartens seneste påfund: Economy Sleeper Class. Initiativet kommer fra flyselskabet Air Astana.

TIltaget er en naturlig konsekvens af flyselskabernes intensiverede jagt på ekstra indtægter. Her er tanken, at hver passagerer på Economy Sleeper klassen skal have tre Economy Class sæder for sig selv i forreste del af kabinen.

Når det er tid til at lukke øjnene, udleverer personalet en pude og en dyne, og lægger en madras over de tre stole. Således bliver der skabt en flad seng, og selvom de tre stole ikke helt har bredden til at en fuldvoksen mand kan ligge udstrakt, så burde det dog alligevel give mulighed for et par timers god hvile undervejs på flyturen.

Halvt så dyrt som Business Class

I tillæg til den ekstra plads giver flyselskabet også loungeadgang, Business Class toilettaske, ekstra bonuspoint, mere bagage og prioriteret ombordstigning for Economy Sleeper passagererne.

Air Astana er Kazakhstans nationale flyselskab, og får fire stjerner af Skytrax, der vurderer selskabet som værende bedre end SAS. Og selvom antallet af danske passagerer hos Air Astana kan synes begrænset, så har initiativet interesante perspektiver.

Det er en ny måde at tænke rejseoplevelsen på, og samtidig er det en ekstremt fleksibelt fremgangsmåde for flyselskaberne. Det kræver blot en madras, dyne og hovedpude for at kunne tjene ekstra penge på stolerækkerne.

Prisen ligger typisk på det tredobbelte af den billigste Economy Class billet – hvilket svarer fint til at disse passagerer optager tre sæder – og det halve af de billigste Business Class billetter.

Economy Sleeper findes på Air Astanas ruter fra Paris og London til hovedstaden i Kazakhstan, Astana. Disse flyvninger har en varighed på over seks timer hver vej.