Reportage: SAS’ nye kabine præsenteret

Af Kenneth Karskov
Mandag præsenterede SAS sin nye kabine på selskabets langdistancefly til Asien og USA ved et storstilet show for presse og inviterede gæster i en hangar i Københavns Lufthavn. SAS chef Rickard Gustafsson bød velkommen foran et stort hvidt lærred, der gemte på dagens æresgæst, flyet Erik Viking. Efter tæppefald trådte en sangerinde ud af døren på flyet. Syngende spadserede hun ned ad trappen til en række dansere, og dermed var showet skudt i gang. SAS-ny-kabine-1 SAS bød derefter på et kig op i den nye kabine samt smagsprøver fra Business Class menuen, inklusive vine, champagne, vodka og øl. Således var det en sjælden god mulighed for at smage på nogle lækkerier fra køkkenet, den elegante Henriot champagne (som SAS har serveret i et utal af år), og de to Mikkeller øl – Wit og Red – som bryggeriet har lavet specielt til SAS. For nuværende er disse øl kun tilgængelige på SAS Business, men fra foråret vil de også være at finde i de øvrige kabiner, kunne bryggeriet fortælle ved samme lejlighed. Hovedattraktionen var dog den splinternye kabine, der med et kvantespring sender SAS op i den europæiske superliga. SAS-ny-kabine-5-detalje Det gamle produkt har længe trængt til udskiftning. SAS har konsekvent haltet efter konkurrenter som Finnair, British Airways og andre europæiske selskaber, men det bliver der nu lavet om på. Farvevalget er skiftet fra den traditionelle “SAS blå” til en grålig, jordfarvet tone, som skal indgyde ro. og samtidig har kabinen fået ‘mood lightning’, der toner kabinen i lækre farver, som er med til at hæve kvalitetsindtrykket.

SAS Go (Economy Class)

SAS Go kabinen er indrettet 2-4-2 – to sæder i vinduesrækkerne og fire i midten. Som udgangspunkt bliver her således hverken mere plads til ben, knæ eller skuldre, men til gengæld byder den nye kabine på en række andre fordele for passagerer på økonomiklassen. SAS-ny-kabine-6 For det første er her kommet nye og større skærme, der kan starte og stoppes efter behag. Det er en markant opgradering i forhold til de gamle, bittesmå skærme, hvor filmene kører i en forprogrammeret båndsløjfe. Samtidig bliver der fyldt mere indhold – flere film – på systemet i forhold til tidligere. SAS-ny-kabine-6-SAS-Go En anden forskel er, at SAS har valgt en stol der skubber numsen en lille smule frem, når ryglænet bliver lagt tilbage. Det bevirker, at man får en lidt bedre sovestilling, når øjnene bliver tunge og natten trænger sig på under de lange flyvninger. Dertil kommer, at den yderste del af nakkestøtterne kan vippes ud omkring ørerne, så hovedet får noget at støtte sig op ad. Sidst, men ikke mindst, så har SAS flyttet magasinerne væk fra stolelommen foran knæene. Den er nu røget længere op på sædet, og således er der faktisk lidt bedre benplads i den nye kabine.

SAS PLUS (Premium Economy)

Også på mellemklassen er der sket forandringer. Kabinens størrelse er vokset betydeligt, og selvom SAS har bibeholdt konfigurationen med 2-3-2, så er der kommet tre rækker – altså 21 sæder – ekstra i PLUS kabinen. SAS-ny-kabine-3-SAS-Plus Forskellen til SAS Go (Economy Class) er stor: På SAS PLUS er her markant mere plads til benene, til albuerne og til personen i sædet foran. Det sidste er især vigtigt, når natten falder på og sæderne bliver lagt tilbage, som det ses på billedet herover. SAS-ny-kabine-4-SAS-Plus Alle passagerer har to armlæn, en fodstøtte og SAS genindfører den lille toilettaske til passagererne på SAS PLUS.

SAS Business (Business Class)

Mest opmærksomhed tiltrækker den nye SAS Business kabine sig dog. Det er da også i den forreste ende af flyet, at forskellene til tidligere er størst. For det første kan sæderne nu lægges helt fladt. Det har de ikke kunnet tidligere hos SAS, men med 180 grader flade senge kan SAS nu endelig være med i den konkurrencen med de fleste andre europæiske flyselskaber. SAS-ny-kabine-2-NY Det som skyder SAS helt op i den europæiske top er dog den nye 1-2-1 konfigurationen, dvs. en stol ved vinduet og to inde i midten af flyet. Dermed har alle SAS Business passagerer nu adgang til midtergangen. Det er en indretning som er kendt hos nogle af verdens bedste flyselskaber, bl.a. Cathay Pacific, Singapore Airlines og Qatar Airways, og i Europa kun ses hos Air France. SAS-ny-kabine-9-SAS-Business Det nye sæder giver ikke kun gode muligheder for at sove godt undervejs, men også optimale muligheder for at arbejde. Her er alle både strømstik og USB, læg dertil WIFI og ikke mindst: Masser af plads! Det gælder både til computeren, men også til diverse andre nødvendige småting på rejsen. Og her er plads til at lægge computeren ud til siden, når maden kommer på bordet. SAS-ny-kabine-8-SAS-Business


Posted

in

by