RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer Air China til CPH - hvad kan du forvente?

Af Kenneth Karskov // Det er en af de mere stille ruteåbninger, når Air China d. 30. maj lancerer en ny rute mellem Danmark og Kina. Nye oversøiske forbindelser bliver ellers fejret med stor ståhej, og det var da også en historie i mange medier, at Cathay Pac…

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

  • 1
  • 2
  • 3

Indenrigsflyene til centrale gates i København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Den 29. marts flytter indenrigsflyene fra det fjerneste vestlige hjørne af Københavns Lufthavn til de mest centrale gates i lufthavnen.

Dermed er det slut med den gamle opdeling med indenrigs- og udenrigsterminal.

Fra udgangen af marts smelter udenrigs- og indenrigsflyvningerne sammen, og fremover bliver langt hovedparten af indenrigsflyene parkeret ved centrale gates i Finger A, B & D.

”Flere har sikkert forventet lange gåture fra sikkerhedstjekket i Terminal 2 til de gates på Finger A Vest, der hidtil har været benyttet til indenrigstrafikken,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Men den bekymring bliver gjort til skamme, efter at Københavns Lufthavn sammen med flyselskaberne har analyseret behov og muligheder.

”Vi har haft en dialog med alle de fire involverede flyselskaber om, hvor det giver mest mening – for dem – at vi parkerer deres fly,” siger Peter Krogsgaard.

Godt nyt for passagererne

Hos SAS er der tilfredshed med den fremtidige parkering af indenrigsflyene:

”Den centrale placering af indenrigsflyene sammen med vores øvrige fly gør, at gates kommer tættere på passagererne end nogensinde. For de fleste frekvente rejsende med SAS, som kommer til og fra København med metro, tog, bus og taxa, vil turen gennem Security og ud til gaten kunne foretages på kort tid – via SAS Fast Track, der gør at man så at sige træder lige ind i Security fra perronen,” siger Lars W. Andersen, direktør for Public Affairs og infrastruktur i SAS.

Indenrigspassagererne hos SAS får også mulighed for at bruge selvbetjenings-baggage drop og lounge i Terminal 3.

Her vil Indenrigsflyene stå
•    SAS’ indenrigsfly til Aalborg og Aarhus bliver i morgen- og eftermiddags-peak parkeret på Finger D tæt på selskabets øvrige fly
•    SAS’ fly til og fra Billund bliver fortrinsvist parkeret på Finger B
•    Uden for peak vil man skulle møde ved de centralt placerede gates C2-C8 mellem Finger B og D og køres med bus ud til flyet.
•    Norwegians fly til Aalborg bliver parkeret på Finger A sammen med selskabets øvrige fly
•    Flyene til Rønne (DAT), Karup (DAT) og Sønderborg (Alsie Express) vil blive parkeret på A7, A9 & A11, som er nogle af de standpladser, der ligger tættest på terminalkroppen
•    Den nye rute til Esbjerg (ES-Air) bliver også parkeret på standpladser på standpladser på Finger A