RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Ingen kompensation for mistet Dreamliner oplevelse

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Da Norwegian måtte udskifte Dreamliner flyet med ældre erstatningsfly, følte mange kunder sig snydt for den annoncerede ekslusive oplevelse ombord. Nu har Forbrugerklagenævnet slået fast i fem principielle sager, at det ikke giver grundlag for at forvente en kompensation.

”I de fem sager er forbrugerne nået frem til den aftalte destination på det aftalte tidspunkt. Derfor har et flertal i nævnet vurderet, at forbrugerne har fået, hvad de betalte for, nemlig transporten, og at de ikke har krav på et afslag i prisen,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Norwegian slog stort på Dreamliner oplevelsen, da selskabet søsatte planerne om langdistanceflyvninger. Da tidspunktet for opstart af ruterne nærmede sig, stod det imidlertid klart, at Norwegian ikke ville kunne levere den lovede Dreamliner oplevelse, og derfor tilbød selskabet at kunderne kunne annullere rejsen og få refunderet flybillettens fulde værdi.

Nu har Forbrugerklagenævnet afgjort, at rejsende ikke kan forvente at blive transporteret af en særlig flytype.

I sin vurdering af sagerne har Forbrugerklagenævnet lagt vægt på:

•    at forbrugerne blev transporteret til de aftalte destinationer til aftalt tid
•    at der må være et vist råderum for flyselskabet til udførelsen af transportaftalen
•    at forbrugerne ved bestillingen accepterede Norwegians aftalebetingelser, hvor det fremgår, at selskabet til enhver tid efter bookingen kan ”… change the timetable or cancel, change, reroute or delay a flight if this is warranted for reasons beyond the control of the Carrier, of for safety/security reasons.”
•    at Norwegians markedsføring af Dreamlineren ikke har været så markant og massiv, at flyvningen med denne bestemte flytype kan anses som en del af aftalen mellem Norwegian og forbrugerne