RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Ingen kompensation for mistet Dreamliner oplevelse

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Da Norwegian måtte udskifte Dreamliner flyet med ældre erstatningsfly, følte mange kunder sig snydt for den annoncerede ekslusive oplevelse ombord. Nu har Forbrugerklagenævnet slået fast i fem principielle sager, at det ikke giver grundlag for at forvente en kompensation.

”I de fem sager er forbrugerne nået frem til den aftalte destination på det aftalte tidspunkt. Derfor har et flertal i nævnet vurderet, at forbrugerne har fået, hvad de betalte for, nemlig transporten, og at de ikke har krav på et afslag i prisen,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Norwegian slog stort på Dreamliner oplevelsen, da selskabet søsatte planerne om langdistanceflyvninger. Da tidspunktet for opstart af ruterne nærmede sig, stod det imidlertid klart, at Norwegian ikke ville kunne levere den lovede Dreamliner oplevelse, og derfor tilbød selskabet at kunderne kunne annullere rejsen og få refunderet flybillettens fulde værdi.

Nu har Forbrugerklagenævnet afgjort, at rejsende ikke kan forvente at blive transporteret af en særlig flytype.

I sin vurdering af sagerne har Forbrugerklagenævnet lagt vægt på:

•    at forbrugerne blev transporteret til de aftalte destinationer til aftalt tid
•    at der må være et vist råderum for flyselskabet til udførelsen af transportaftalen
•    at forbrugerne ved bestillingen accepterede Norwegians aftalebetingelser, hvor det fremgår, at selskabet til enhver tid efter bookingen kan ”… change the timetable or cancel, change, reroute or delay a flight if this is warranted for reasons beyond the control of the Carrier, of for safety/security reasons.”
•    at Norwegians markedsføring af Dreamlineren ikke har været så markant og massiv, at flyvningen med denne bestemte flytype kan anses som en del af aftalen mellem Norwegian og forbrugerne