RSS

BREAKING NEWS

Eksperiment: Kineser skal bo 30 dage i Helsinki lufthavn

Af Kenneth Karskov // Normalt vil de rejsende gerne tilbringe så kort tid i lufthavnen som muligt. Selvom der bliver investeret store summer i shopping, madsteder og oplevelser, så foretrække de fleste stadig korte ‘layovers’, for selv den bedste lufthavn i v…

Nu vil du elske briterne for... maden!

Af Kenneth Karskov // Sig Storbritanien og mad i samme sætning, og alle er klar over problemet. På trods af, at engelske kokke som Jamie Oliver og Gordon Ramsay har domineret alverdens tv-skærme, og at restauranten The Fat Duck tilhører den absolutte verdense…

Ryanair aflyser 2000 fly: Disse danske ruter er ramt

Af Kenneth Karskov // Op til 50 Ryanair flyvninger om dagen vil bliver aflyst over de næste seks uger. Lavprisselskabet er i problemer og må aflyse over 2000 afgange den næste halvanden måned. Tilsyneladende er det et efterslæb med ikke-afholdt ferie, som …

  • 1
  • 2
  • 3

Bagagegebyr: 23 milliarder kroner

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

De amerikanske luftfartsmyndigheder – Department of Transportation (ofte forkortet: DoT) – har kigget de amerikanske flyselskaber i kortene, og billedet viser, at en stadig større del af indtægterne kommer fra gebyrer.

I 2014 betalte passagererne 23 milliarder kroner til de amerikanske flyselskaber for at medbringe bagage. Det udgør 2,1 % af selskabernes indtægter.

Det næststørste gebyr er omkostninger ved at ændring af flyreservationer, som bidrager med 20 milliarder danske kroner i flyselskabernes regnskaber.

Bagagegebyret og ekspeditionsgebyret ved ombookinger er de to eneste gebyrer som bliver indrapporteret til de amerikanske myndigheder. Således er indtægterne fra salg af mad og drikke ombord, gebyrer for at vælge siddeplads, puder, tæpper, underholdning, internet etc. ikke identificeret, da de indgår i andre kategorier i regnskaberne.

Det er således sandsynligt, at der ligger endog store beløb gemt i disse ekstra gebyrer.

Disse tal understreger hvorfor flere og flere flyselskaber begynder at opkræve gebyrer for service-elementer som tidligere var en del af rejsens pris, f.eks. gratis bagage, mad ombord og valg af siddeplads, fremfor at inkludere disse i flybillettens grundpris.

Den amerikanske flybranche havde et nettooverskud på 50 milliarder danske kroner i 2014.

Kilde: 2014 Airline Financial Data