RSS

BREAKING NEWS

København og Billund får femstjernet flyselskab

Af Kenneth Karskov // For første gang får et europæisk flyselskab fem stjerner af Skytrax og dermed kan både København og Billund prale af at lægge asfalt og lufthavn til et fem-stjernet flyselskab. Det er nemlig det hæderkronede tyske flyselskab Lufthansa…

Sådan flyver du til Danmarks VM kampe

Af Kenneth Karskov // Lodtrækningen til Danmarks pulje til VM i fodbold i Rusland næste sommer fandt sted i fredags, og ved den lejlighed blev det fastlagt, at Danmarks tre indledende kampe ved VM i Rusland er som følger: 16. juni: Danmark - Peru i Saran…

Nyt flyselskab i CPH: Vi forventer flere russere end danskere

Af Kenneth Karskov // Når flyselskabet S7 åbner en ny rute til Københavns Lufthavn, så forventer selskabet at se flere russiske end danske passagerer på flyet. Det fortæller selskabets PR Manager, Nadja Goreva, til Flybranchen.dk “Vores forventning er 60% …

  • 1
  • 2
  • 3

Bagagegebyr: 23 milliarder kroner

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

De amerikanske luftfartsmyndigheder – Department of Transportation (ofte forkortet: DoT) – har kigget de amerikanske flyselskaber i kortene, og billedet viser, at en stadig større del af indtægterne kommer fra gebyrer.

I 2014 betalte passagererne 23 milliarder kroner til de amerikanske flyselskaber for at medbringe bagage. Det udgør 2,1 % af selskabernes indtægter.

Det næststørste gebyr er omkostninger ved at ændring af flyreservationer, som bidrager med 20 milliarder danske kroner i flyselskabernes regnskaber.

Bagagegebyret og ekspeditionsgebyret ved ombookinger er de to eneste gebyrer som bliver indrapporteret til de amerikanske myndigheder. Således er indtægterne fra salg af mad og drikke ombord, gebyrer for at vælge siddeplads, puder, tæpper, underholdning, internet etc. ikke identificeret, da de indgår i andre kategorier i regnskaberne.

Det er således sandsynligt, at der ligger endog store beløb gemt i disse ekstra gebyrer.

Disse tal understreger hvorfor flere og flere flyselskaber begynder at opkræve gebyrer for service-elementer som tidligere var en del af rejsens pris, f.eks. gratis bagage, mad ombord og valg af siddeplads, fremfor at inkludere disse i flybillettens grundpris.

Den amerikanske flybranche havde et nettooverskud på 50 milliarder danske kroner i 2014.

Kilde: 2014 Airline Financial Data