RSS

BREAKING NEWS

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

Ny rekord: Aldrig før har SÅ mange rejst med Norwegian

Af Kenneth Karskov // Den 22. januar er det 25 år siden, at lavprisselskabet Norwegian blev skabt, og et kvart århundrede senere kan Norwegian kalde sig Nordens største flyselskab. Det er især de seneste år, at passagerudviklingen er gået stærkt, og nu kan…

  • 1
  • 2
  • 3

Flyver-guide: Hvad er det for en lyd?

  • Written by:
Kenneth Karskov

Har du nogensinde siddet på et fly og undret dig over lydene? Så er denne lille guide til dig.

Læs beskrivelserne af de seks mest almindelige lyde og fænomener, du kan opleve under en flyvetur – og den naturlige forklaring bag!

1)
Lige før starten går lyset ud og aircondition stopper et kort øjeblik – for så at starte igen. Hvorfor?
Flyet skifter forsyningen af strøm – fra ekstern generator til en intern.

2)
Under køreturen fra gaten til startbanen bevæger den yderste vingespids sig op og ned. Hvorfor?
Dette er de såkaldte “flaps” som udvider sig for at give flyet mere ‘lift’ under take-off. Efter take-off vil flapsene igen trække sig tilbage indtil landing.

3)
Umiddelbart efter take-off kan du høre en en lyd fra undersiden af flyet. Hvad er det?
Det er blot hjulene som bliver trukket op. Det kan lyde mere eller mindre voldsomt alt efter hvor I flyet du sidder.

4)
Under opstigningen virker det som om lyden fra motorerne bliver svagere. Hvorfor det?
Under starter er der ‘fuld skrald’ på motorerne, men efter den kraftige start har motorerne brug for mindre kraft.

5)
Nogle gange når man flyver kan man se vingerne bevæge sig op eller ned. Hvad er det?
Det ses f.eks. under turbulens, men er helt normalt. Vingerne er fleksible og kan sagtens klare det.

6)
Efter landing kan man nogle gange høre en høj lyd fra motorerne. Hvad er det?
Det er motorerne, der vender luftstrømmen for at bremse flyet efter landing. Det kan lyde som en meget kraftig hårtørrer og nogle gange også med meget motorlarm.