RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Flyver-guide: Hvad er det for en lyd?

  • Written by:
Kenneth Karskov

Har du nogensinde siddet på et fly og undret dig over lydene? Så er denne lille guide til dig.

Læs beskrivelserne af de seks mest almindelige lyde og fænomener, du kan opleve under en flyvetur – og den naturlige forklaring bag!

1)
Lige før starten går lyset ud og aircondition stopper et kort øjeblik – for så at starte igen. Hvorfor?
Flyet skifter forsyningen af strøm – fra ekstern generator til en intern.

2)
Under køreturen fra gaten til startbanen bevæger den yderste vingespids sig op og ned. Hvorfor?
Dette er de såkaldte “flaps” som udvider sig for at give flyet mere ‘lift’ under take-off. Efter take-off vil flapsene igen trække sig tilbage indtil landing.

3)
Umiddelbart efter take-off kan du høre en en lyd fra undersiden af flyet. Hvad er det?
Det er blot hjulene som bliver trukket op. Det kan lyde mere eller mindre voldsomt alt efter hvor I flyet du sidder.

4)
Under opstigningen virker det som om lyden fra motorerne bliver svagere. Hvorfor det?
Under starter er der ‘fuld skrald’ på motorerne, men efter den kraftige start har motorerne brug for mindre kraft.

5)
Nogle gange når man flyver kan man se vingerne bevæge sig op eller ned. Hvad er det?
Det ses f.eks. under turbulens, men er helt normalt. Vingerne er fleksible og kan sagtens klare det.

6)
Efter landing kan man nogle gange høre en høj lyd fra motorerne. Hvad er det?
Det er motorerne, der vender luftstrømmen for at bremse flyet efter landing. Det kan lyde som en meget kraftig hårtørrer og nogle gange også med meget motorlarm.