RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer Air China til CPH - hvad kan du forvente?

Af Kenneth Karskov // Det er en af de mere stille ruteåbninger, når Air China d. 30. maj lancerer en ny rute mellem Danmark og Kina. Nye oversøiske forbindelser bliver ellers fejret med stor ståhej, og det var da også en historie i mange medier, at Cathay Pac…

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

  • 1
  • 2
  • 3

Flyver-guide: Hvad er det for en lyd?

  • Written by:
Kenneth Karskov

Har du nogensinde siddet på et fly og undret dig over lydene? Så er denne lille guide til dig.

Læs beskrivelserne af de seks mest almindelige lyde og fænomener, du kan opleve under en flyvetur – og den naturlige forklaring bag!

1)
Lige før starten går lyset ud og aircondition stopper et kort øjeblik – for så at starte igen. Hvorfor?
Flyet skifter forsyningen af strøm – fra ekstern generator til en intern.

2)
Under køreturen fra gaten til startbanen bevæger den yderste vingespids sig op og ned. Hvorfor?
Dette er de såkaldte “flaps” som udvider sig for at give flyet mere ‘lift’ under take-off. Efter take-off vil flapsene igen trække sig tilbage indtil landing.

3)
Umiddelbart efter take-off kan du høre en en lyd fra undersiden af flyet. Hvad er det?
Det er blot hjulene som bliver trukket op. Det kan lyde mere eller mindre voldsomt alt efter hvor I flyet du sidder.

4)
Under opstigningen virker det som om lyden fra motorerne bliver svagere. Hvorfor det?
Under starter er der ‘fuld skrald’ på motorerne, men efter den kraftige start har motorerne brug for mindre kraft.

5)
Nogle gange når man flyver kan man se vingerne bevæge sig op eller ned. Hvad er det?
Det ses f.eks. under turbulens, men er helt normalt. Vingerne er fleksible og kan sagtens klare det.

6)
Efter landing kan man nogle gange høre en høj lyd fra motorerne. Hvad er det?
Det er motorerne, der vender luftstrømmen for at bremse flyet efter landing. Det kan lyde som en meget kraftig hårtørrer og nogle gange også med meget motorlarm.