RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Ryanair taber til LO

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Sagen mellem LO og Flyvebranchens Personale Union (FPU) på den ene side og Europas største flyselskab Ryanair på den anden side er nu afgjort.

Ryanair tabte.

Dermed kan LO og FPU iværksætte en konfilkt mod Ryanair, og den forventede blokade vil begynde om knap to uger.

Efter dommen har Ryanair meddelt, at selskabet lukker sin base i København. Selskabet vil dog ikke stoppe med at flyve til København, men blot sende fly fra andre baser til den danske hovedstad.

Denne manøvre kan fagbevægelsen ikke stille noget op for det vil fjerne grundlaget for at kræve dansk overenskomst af flyselskabet. For Ryanair er det langt fra ideelt, for det fjerner muligheden for de tidlige morgenafgange, men det vil omvendt betyde, selskabet kan fastholde Københavns Lufthavn på rutekortet.

Sandsynligvis har de første uger i den danske hovedstad vist sig at være ganske lukrative for Ryanair, så selskabet vil finde på mange krumspring for at blive ved med at fragte danske passagerer.

Dommen er således ikke ensbetydende med, at Ryanair vil forsvinde fra Københavns Lufthavn. Grundlæggende betyder den, at en række danske medarbejdere i lufthavnen mister deres – lavtlønnede – job.

Dette er en omkostning, som fagbevægelsen tidligere har indikeret, at den er klar til at tage, og LO-formand Harald Børsting har udtalt, at han er villig til at ofre hele luftfarten i Danmark, hvis ikke lønnen er i orden.

I en pressemeddelelse efter dommen skyder Ryanair med skarpt på både SAS og fagbevægelsen i en pressemeddelelse efter dommen. At blande SAS ind i sagen virker dog blot til at være en manøvre for at tiltrække sig opmærksomhed, for tal fra lufthavnen viser, at den store taber på f.eks. London-ruten ikke er SAS, men et andet lavprisselskab: Konkurrenten easyJet.

For danske passagerer med billetter på Ryanair flyvninger i den kommende tid er situationen dog usikker, og de næste dage vil vise, hvad det dommen og baselukningen vil betyde i praksis.

Ryanair har efterfølgende meddelt, at selskabet flytter basen til Kaunas i Litauen. Her vil flyet starte med en tur fra Kaunas til København, og fra København videre til London, Milano og selskabets andre ruter.

Denne baseflytning koster dog Warszawa-ruten livet, da den polske hovedstad var den sidste på dagens program for Ryanair flyet, og da maskinen nu skal tilbage til Kaunas – hvor det fremover har base – hænger det ikke længere sammen at flyve til Modlin lufthavnen i Warszawa.