RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Icelandair fejrer 70 år i København

  • Written by:

25. august 1945 landede Icelandair for første gang i Københavns, og derfor var der dækket op med islandsk bagværk og bobler til alle passagerer på dagens eftermiddagsafgang til Reykjavik.

Den islandske ambassadør i Danmark holdt en kort tale inden FI205 kunne sætte kurs mod Island. Han påpegede, hvor vigtigt flyforbindelsen mellem København og Reykjavik altid har været, og gjorde samtidig opmærksom på, at nutidens passagerer sparer betydelig med tid i forhold til passagerne anno 1945.

Den første flyvning mellem Island og Danmark gik via Glasgow og foregik ombord på et Catalina vandfly. Ombord var der plads til 15 passagerer og turen tog over 12 timer.

Icelandair-B757-Hekla-Aurora-5

70 år senere gøres turen på tre timer, og Icelandair havde sendt flagskibet “Hekla Aurora” til København i dagens anledning. Flyet er udsmukket i farverne fra nordlyset, både inde og ude. I kabinen findes et særligt lyssystem, der simulerer oplevelsen af nordlys.

Fremvisningen af nordlysflyet gav samtidig mulighed for at se nærmere på Icelandairs on-board produkt. Islændingene tilbyder tre klasser ombord på deres Boeing 757: Economy Class, Economy Comfort og Saga Class (Business Class).

Icelandair-Economy-Class-seat

På Economy Class er kabinen indrettet med tre sæder i hver side af flyet. Alle passagerer har egen skærm, der kan startes og stoppes efter behag, og dertil kommer trådløst internet på flyet, så Facebook kan opdateres og vigtige mails besvares.

Økonomiklasse passagererne skal selv betale mad og drikke på turen til Island og videre over Atlanten, men til gengæld kan de glæde sig over, at Icelandair inkluderer to gratis kufferter á 23 kg. stykket til ALLE passagerer – også dem på de billigste billetter.

Til sammenligning tilbyder SAS, British Airways og Lufthansa blot 1 gratis kuffert (og Norwegian slet ikke nogen gratis bagage).

Icelandair-Economy-Class-screens

Economy Comfort er Icelandairs bud på en mellemklasse. Den islandske variant af “Premium Economy” er som udgangspunkt det samme sæde som på økonomiklassen, men midtersædet er spærret og her bliver et lille bord klappet ned.

Det giver fin plads til albuerne, og svarer til samme komfort som andre europæiske flyselskaber tilbyder på Business Class indenfor Europa. Hos Icelandair er der samtidig et par centimeters ekstra benplads på Economy Comfort, og mad og drikke er gratis her.

Icelandair-Economy-Comfort-seat

Allerforrest har Icelandair deres luksusklasse “Saga Class”. Her står to brede lænestole på hver side af mellemgangen, og selvom de ikke kan ikke lægges ned og trylles om til en seng, så giver de fin komfort. Heroppe flyder Champagnen i stride strømme og maden har har fået et kraftigt nøk opad, ofte med et islandsk ‘touch’.

Læs anmeldelsen: Icelandairs Saga Class København – Reykjavik – klik her

Icelandair flyver fra både København og Billund til Reykjavik og derfra videre til 16 rejsemål i Nordamerika: Boston, Washington D.C. New York (JFK og Newark), Orlando, Minneapolis/St. Paul, Denver, Seattle, Anchorage, Portland, og Chicago (fra marts 2016) i USA. Toronto, Halifax, Vancouver, Edmonton og Montréal (fra maj 2016) i Canada.