RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Kinesiske charterfly til København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flere tusinde kinesiske charter-gæster flyver til København til efteråret. Det er selskabet Beijing Capital Airlines, der begynder flyvninger fra Beijing og Hangzhou til København.

Københavns Lufthavn har igennem længere tid arbejdet for at få de kinesiske flyselskaber til at få øjnene op for København, og til efteråret sker det endelig i form af charterflyvninger med det relativt ukendte flyselskab Capital Airlines i september og oktober.

”Lige som danskere ofte flyver med SAS til Kina, fordi de kender selskabet, så foretrækker kinesere i endnu højere grad at flyve med kinesiske selskaber”, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Flyvninger vil bringe 3.500 kinesiske chartergæster fra Beijing og Hangzhou til Danmark. Ifølge VisitDenmarks beregningsmodeller bruger kinesiske turister og forretningsrejsende typisk 2.000,- i døgnet, hvilket er to-tre gange så mange penge som den gennemsnitlige turist.

Beijing Capital Airlines råder over 140 fly og har hidtil primært fløjet indenrigs i Kina til enkelte destinationer i Asien. Ruten til København vil i første omgang være en prøveballon, men opfattelsen er, at hvis resultaterne er positive vil selskabet vækste markedet.

”Vi fokuserer på turismemarkedet, så derfor vil vi åbne flere oversøiske ruter,” siger Xu Xin, CEO for Beijing Capital Airlines, der fortæller, at selskabet i de kommende fem år vil erhverve mindst 30 langdistancefly.

Fra kinesisk perspektiv er disse flyvninger interessante, fordi det det markerer et skifte fra blot fem kinesiske flyselskaber, der flyver oversøisk (Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Sichuan Airlines og Hainan Airlines) til syv, når Xiamen Airlines begynder flyvninger til Amsterdam og Sydney samt Beijing Capital Airlines med ruter til København og Helsinki.

København var den 13. største europæiske destination fra Kina i 2014, men kun SAS flyver direkte mellem Danmark og Kina. Air China planlagde i 2012 at genåbne selskabets rute mellem København og Beijing med fire ugentlige flyvninger, men ruten kom aldrig igang.