RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Kinesiske charterfly til København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flere tusinde kinesiske charter-gæster flyver til København til efteråret. Det er selskabet Beijing Capital Airlines, der begynder flyvninger fra Beijing og Hangzhou til København.

Københavns Lufthavn har igennem længere tid arbejdet for at få de kinesiske flyselskaber til at få øjnene op for København, og til efteråret sker det endelig i form af charterflyvninger med det relativt ukendte flyselskab Capital Airlines i september og oktober.

”Lige som danskere ofte flyver med SAS til Kina, fordi de kender selskabet, så foretrækker kinesere i endnu højere grad at flyve med kinesiske selskaber”, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Flyvninger vil bringe 3.500 kinesiske chartergæster fra Beijing og Hangzhou til Danmark. Ifølge VisitDenmarks beregningsmodeller bruger kinesiske turister og forretningsrejsende typisk 2.000,- i døgnet, hvilket er to-tre gange så mange penge som den gennemsnitlige turist.

Beijing Capital Airlines råder over 140 fly og har hidtil primært fløjet indenrigs i Kina til enkelte destinationer i Asien. Ruten til København vil i første omgang være en prøveballon, men opfattelsen er, at hvis resultaterne er positive vil selskabet vækste markedet.

”Vi fokuserer på turismemarkedet, så derfor vil vi åbne flere oversøiske ruter,” siger Xu Xin, CEO for Beijing Capital Airlines, der fortæller, at selskabet i de kommende fem år vil erhverve mindst 30 langdistancefly.

Fra kinesisk perspektiv er disse flyvninger interessante, fordi det det markerer et skifte fra blot fem kinesiske flyselskaber, der flyver oversøisk (Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Sichuan Airlines og Hainan Airlines) til syv, når Xiamen Airlines begynder flyvninger til Amsterdam og Sydney samt Beijing Capital Airlines med ruter til København og Helsinki.

København var den 13. største europæiske destination fra Kina i 2014, men kun SAS flyver direkte mellem Danmark og Kina. Air China planlagde i 2012 at genåbne selskabets rute mellem København og Beijing med fire ugentlige flyvninger, men ruten kom aldrig igang.