RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Kinesiske charterfly til København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flere tusinde kinesiske charter-gæster flyver til København til efteråret. Det er selskabet Beijing Capital Airlines, der begynder flyvninger fra Beijing og Hangzhou til København.

Københavns Lufthavn har igennem længere tid arbejdet for at få de kinesiske flyselskaber til at få øjnene op for København, og til efteråret sker det endelig i form af charterflyvninger med det relativt ukendte flyselskab Capital Airlines i september og oktober.

”Lige som danskere ofte flyver med SAS til Kina, fordi de kender selskabet, så foretrækker kinesere i endnu højere grad at flyve med kinesiske selskaber”, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Flyvninger vil bringe 3.500 kinesiske chartergæster fra Beijing og Hangzhou til Danmark. Ifølge VisitDenmarks beregningsmodeller bruger kinesiske turister og forretningsrejsende typisk 2.000,- i døgnet, hvilket er to-tre gange så mange penge som den gennemsnitlige turist.

Beijing Capital Airlines råder over 140 fly og har hidtil primært fløjet indenrigs i Kina til enkelte destinationer i Asien. Ruten til København vil i første omgang være en prøveballon, men opfattelsen er, at hvis resultaterne er positive vil selskabet vækste markedet.

”Vi fokuserer på turismemarkedet, så derfor vil vi åbne flere oversøiske ruter,” siger Xu Xin, CEO for Beijing Capital Airlines, der fortæller, at selskabet i de kommende fem år vil erhverve mindst 30 langdistancefly.

Fra kinesisk perspektiv er disse flyvninger interessante, fordi det det markerer et skifte fra blot fem kinesiske flyselskaber, der flyver oversøisk (Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Sichuan Airlines og Hainan Airlines) til syv, når Xiamen Airlines begynder flyvninger til Amsterdam og Sydney samt Beijing Capital Airlines med ruter til København og Helsinki.

København var den 13. største europæiske destination fra Kina i 2014, men kun SAS flyver direkte mellem Danmark og Kina. Air China planlagde i 2012 at genåbne selskabets rute mellem København og Beijing med fire ugentlige flyvninger, men ruten kom aldrig igang.