RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Flyselskab: Væksten kommer fra Jylland – ikke København

  • Written by:

Det er Jylland, der skal trække læsset, når Air France KLM skal vokse i Danmark. Selvom konkurrencen er blevet intensiveret i de jyske lufthavne, så er det stadig her potentialet gemmer sig, fortæller den nye Air France KLM chef i Danmark.

Af Kenneth Karskov

137. Så mange gange om ugen letter et Air France eller KLM fly fra Danmark med kurs mod enten Paris eller Amsterdam, og når det tal vokser yderligere, så sker det ikke med ekstra afgange fra København, men derimod med en fjerde daglig afgang fra Aalborg til Amsterdam.

“København er god for os og vi har en rimelig markedsandel, men alle flyselskaber flyver til København, så det er det svært at vokse meget mere der. For os kommer efterspørgslen og væksten fra Jylland”, siger Frederic Descours, ny chef for flyselskabet Air France KLM i Danmark.

Billund Lufthavn havde 2,9 mio. passagerer i 2015 og har været dygtige til at tiltrække Europas mest betydningsfulde flyselskaber. Udover KLM og Air France flyver også Lufthansa, Brussels Airlines, Turkish Airlines og andre dertil, og fra foråret kommer også Finnair og British Airways.

DIsse flyselskaber er alle eksperter i at transportere passagererne til deres hovedlufthavne og sende dem videre ud i verden, hvilket er det samme som Air France KLM gør i stor stil. 75% af passagerne på de fransk-hollandske flyselskabs afgange fra Danmark skal videre til andre rejsemål.

“Vi har fløjet til Billund siden 1992 og Aalborg siden 2011, så vi har en stærk position i Jylland med syv daglige afgange fra Billund, og snart fire daglige afgange fra Aalborg”, siger landechefen.

“Det fantastiske er, at vi bliver ved med at vokse på trods af at flere flyselskaber åbner ruter til de jyske lufthavne. Konkurrencen er bestemt blevet hårdere, men det ser ud til, at der er plads til både os og konkurrenterne”, fortæller han.

Aalborg Lufthavn er med 1,4 mio. passagerer i 2015 kun halvt så stor som Billund. I Aalborg er konkurrencen tilsvarende mindre og her slås KLM med Lufthansa, Turkish Airlines og selvfølgelig SAS om passagererne.

Derfor er det også oplagt at høre, hvordan pionererne på de jyske flyruter ser på mulighederne for Aarhus Lufthavn.

“På det her tidspunkt er Århus ikke interessant for os. Vi tror på, at ruterne til Aalborg og Billund dækker behovet i Jylland”, siger Air France-KLM chefen og tilføjer: “Jeg var i Århus for nogen tid siden, og jeg fornemmer ikke den store efterspørgsel på en rute til dertil. Lige nu vil vi gerne kapitalisere på ruterne til Billund og Aalborg, men det betyder selvfølgelig ikke, at Aarhus ikke kunne være interesseret engang i fremtiden”.

AAL Aalborg Lufthavn

Fakta om jyske lufthavne

Passagertal Aalborg Lufthavn

År Indenrigs Udenrigs Charter Total
2015 815.374 404.881 236.241 1.456.496

Kilde: http://www.aal.dk/om-aalborg-lufthavn/tal-2000-2015/


Passagertal Billund Lufthavn

År Indenrigs Udenrigs Charter Total
2015 128.965 1.893.745 876.927 2.909.231

Kilde: http://www.bll.dk/om-lufthavnen/statistikker/2015/december