RSS

BREAKING NEWS

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

  • 1
  • 2
  • 3

Flyselskab: Væksten kommer fra Jylland – ikke København

  • Written by:

Det er Jylland, der skal trække læsset, når Air France KLM skal vokse i Danmark. Selvom konkurrencen er blevet intensiveret i de jyske lufthavne, så er det stadig her potentialet gemmer sig, fortæller den nye Air France KLM chef i Danmark.

Af Kenneth Karskov

137. Så mange gange om ugen letter et Air France eller KLM fly fra Danmark med kurs mod enten Paris eller Amsterdam, og når det tal vokser yderligere, så sker det ikke med ekstra afgange fra København, men derimod med en fjerde daglig afgang fra Aalborg til Amsterdam.

“København er god for os og vi har en rimelig markedsandel, men alle flyselskaber flyver til København, så det er det svært at vokse meget mere der. For os kommer efterspørgslen og væksten fra Jylland”, siger Frederic Descours, ny chef for flyselskabet Air France KLM i Danmark.

Billund Lufthavn havde 2,9 mio. passagerer i 2015 og har været dygtige til at tiltrække Europas mest betydningsfulde flyselskaber. Udover KLM og Air France flyver også Lufthansa, Brussels Airlines, Turkish Airlines og andre dertil, og fra foråret kommer også Finnair og British Airways.

DIsse flyselskaber er alle eksperter i at transportere passagererne til deres hovedlufthavne og sende dem videre ud i verden, hvilket er det samme som Air France KLM gør i stor stil. 75% af passagerne på de fransk-hollandske flyselskabs afgange fra Danmark skal videre til andre rejsemål.

“Vi har fløjet til Billund siden 1992 og Aalborg siden 2011, så vi har en stærk position i Jylland med syv daglige afgange fra Billund, og snart fire daglige afgange fra Aalborg”, siger landechefen.

“Det fantastiske er, at vi bliver ved med at vokse på trods af at flere flyselskaber åbner ruter til de jyske lufthavne. Konkurrencen er bestemt blevet hårdere, men det ser ud til, at der er plads til både os og konkurrenterne”, fortæller han.

Aalborg Lufthavn er med 1,4 mio. passagerer i 2015 kun halvt så stor som Billund. I Aalborg er konkurrencen tilsvarende mindre og her slås KLM med Lufthansa, Turkish Airlines og selvfølgelig SAS om passagererne.

Derfor er det også oplagt at høre, hvordan pionererne på de jyske flyruter ser på mulighederne for Aarhus Lufthavn.

“På det her tidspunkt er Århus ikke interessant for os. Vi tror på, at ruterne til Aalborg og Billund dækker behovet i Jylland”, siger Air France-KLM chefen og tilføjer: “Jeg var i Århus for nogen tid siden, og jeg fornemmer ikke den store efterspørgsel på en rute til dertil. Lige nu vil vi gerne kapitalisere på ruterne til Billund og Aalborg, men det betyder selvfølgelig ikke, at Aarhus ikke kunne være interesseret engang i fremtiden”.

AAL Aalborg Lufthavn

Fakta om jyske lufthavne

Passagertal Aalborg Lufthavn

År Indenrigs Udenrigs Charter Total
2015 815.374 404.881 236.241 1.456.496

Kilde: http://www.aal.dk/om-aalborg-lufthavn/tal-2000-2015/


Passagertal Billund Lufthavn

År Indenrigs Udenrigs Charter Total
2015 128.965 1.893.745 876.927 2.909.231

Kilde: http://www.bll.dk/om-lufthavnen/statistikker/2015/december