RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Her er opskriften på verdens bedste Business Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Hvad skal der til for at placere sig i toppen af luftens ranglister og kunne score titlen som selskabet med “verdens bedste Business Class”? Flybranchen.dk har dissekeret produktet på luftens førende Business Class produkter.

Det skal være en oplevelse af flyve. Det synes at være mantraet for flyselskaberne i deres jagt på passagererne på de dyre pladser forrest i flyet. Det kan godt være, at der sidder mange forretningsfolk, for hvem flyturen i princippet blot er transport til og fra et vigtige møder, men derfor skal der kræses om dem alligevel.

Tiden hvor flyselskaberne kunne slippe af sted med blot at installere et lidt bredere sæde, servere en større bakke og skrive retterne ud på et menukort er forbi. I dag er Business Class en luksusoplevelse fra start til slut, og flybranchens bedste flyselskaber kæmper intenst om at kunne klemme mest mulig luksus ind i en flyvetur.

Så hvad skal der til for at kunne indtage en førsteplads i den hårde konkurrence om de velbetalende kunder forrest i flyet? Her er listen med ti ting, som du skal have på plads, hvis du vil konkurrere med verdens bedste anno 2016.

  • 1) En flad seng: 180 grader flade senge er efterhånden standard på Business Class. De flyselskaber som ikke har en stol, der kan foldes ud til en flad seng, må sætte prisen ned.
  • 2) Pude og dyne: Der skal tæpper af dyneagtig kvalitet samt en tyk hovedpude til, for at de rejsende kan få de optimale betingelser for en lur i luften. Det er trods alt et af de bedste argumenter for at arbejdsgiverne skal betale for Business Class: At det er mulig at komme udhvilet frem.
  • 3) Nattøj: Det kan synes fjollet, at skifte til nattøj på en flyvetur, men omvendt: Sover du derhjemme i det samme tøj, som du har på om dagen? Tidligere var det forbeholdt kunder på First Class at få udleveret en pyjamas, men nu ses det også på natflyvninger på Business Class hos f.eks. Qatar Airways og Qantas.
  • 4) Adgang til midtergangen: Alle passagerer på Business Class skal have adgang til midtergangen. 1-2-1 konfigurationen er en ypperlig indretning af kabinen forrest på flyet, hvor der er et sæde i hver vinduesrækker og to sæder i midten af flyet. Denne form for indretning af flyet ses bl.a. hos SAS, Finnair, Air France og Qatar Airways.
  • 5) Arbejdsplads: Internet på flyet og stik til at have computeren kørende under hele den lange tur. Det er nødvendigt at have muligheden for at arbejde, og en flyrejse er ikke længere en mulighed for at koble sig af ræset, men derimod en chance for at få besvaret emails og holde sig ajour.
  • 6) Restaurant: Maden bliver serveret som på en bedre restaurant. Du vælger som du har lyst til fra menukortet og retterne bliver serveret én ad gangen, og ikke noget med en bakke, der bliver stillet foran dig. Dug på bordet, rigtige glas og maden smukt anrettet i flyets lille køkken, hvorefter den bliver stillet på bordet foran dig.
  • 7) Dine-on-demand: Vælg selv hvornår du vil have maden serveret, og hvis det ikke passer ind i dine planer, så behøver du ikke spise samtidig med resten af flyet. Denne fleksibilitet er et serviceelement “stjålet” fra First Class, men nu at finde på Business Class hos f.eks. Qatar Airways.
  • 8) Vinkort: To slags champagne – en brut og en rosé – udsøgte rød- og hvidvine, en god cognac samt samt 40 år gammel portvin. Tidligere var det fint nok med bare en enkelt Champagne, men også her er niveauet løftet, og avec’erne skal være XO og have bedre og bedre kvalitet. Eksemplerne her er fra vinkortet hos Qatar Airways.
  • 9) Limousine service: Du skal ikke spekulere på hvordan du kommer til og fra lufthavnen. Det fikser flyselskabet for dig, og sender en limousine, som henter dig ved din bopæl og sætter dig af på hotellet. Dette er inkluderet i billetprisen, hvis du flyver på Business Class med Emirates.
  • 10) Overdådig lounge: En overdådig lounge med restaurant, bar og spillerum. Champagnen skal flyde i stride strømme i elegante omgivelser der indgyder ro og elegance. Ses bl.a. hos Qatar Airways og Cathay Pacific.

Enkelte selskaber topper endda denne liste og indretter en bar ombord på deres Airbus A380 fly, som er forbeholdt selskabets Business Class og First Class kunder. Dette gælder bl.a. Emirates, Qatar Airways og Etihad, hvor du kan nyde cocktails og snacks serveret af en bartender i 10.000 meters højde.

Ingen selskaber kan sætte hak ud for alle ti punkter, men Qatar Airways kommer tættest på med 9 ud af 10. Qatar Airways tilbyder ikke limousine service, men det øvrige niveau er nok til at sikre dem titlen som flyselskabet, der lige nu har verdens bedste Business Class.

For en god ordens skyld skal det nævnes, at Qatar Airways stadig har en lang række fly, som ikke har den nye 1-2-1 Business Class kabine installeret, og således er det en mere middelmådig oplevelse ombord på Boeing 777-flyene, som bl.a. flyver nogle af afgangene til og fra Bangkok.

Cathay Pacifics Business Class

Business Class ombord på flyselskabet Cathay Pacific