RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Snøft… Dragonair forsvinder

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

For Kina-rejsende har Dragonair i over 30 år stået som en velkommen undtagelse til reglen om, at kinesiske flyselskaber sjældent er gode.

Selv til mindre kinesiske byer, hvor valgmulighederne i bedste fald har budt på Air China, China Eastern eller China Southern Airlines, så har Dragonair altid været muligheden for at sætte sig ombord på et fly og føle sig i gode hænder.

Her var servicen altid høj, der var styr på tingene og flyene var af nyere dato. Især i de første årtier efter selskabets etablering i 1985 stod de således i skarp kontrast til de kinesiske flyselskaber.

Dragonair er i dag et datterselskab af det fem-stjernede Cathay Pacific og flyver fra Hong Kong til 52 destinationer, heraf mange i Kina. Det gælder både storbyerne Shanghai og Beijing, men også til en række mindre kendte destinationer som Zhengzhou, Ningbo og Dalian.

Nu bliver Dragonair rebrandet, så selskabet kommer tættere på moderselskabet Cathay Pacific. “Cathay Dragon” bliver det nye navn, som skal sikre, at passagerer der flyver ind til Hong Kong med Cathay Pacific nemmere finder sig til rette på den næste flyvning videre til Kina ombord på “Cathay Dragon”.

Dragen er et mytologisk væsen, der i Kina forbindes med succes, styrke og magt. Det er således tanken, at Dragonairs gamle dragelogo også i fremtiden får en plads på flyet, men at Cathay Pacifics logo overtager pladsen på haleroret – dog ikke med den karakteristiske grønne baggrund, men med rød.

Første fly med Cathay Dragon brandingen på bliver en Airbus A330-300, som vil stå klar til april.

NEO05