Snøft… Dragonair forsvinder

Af Kenneth Karskov
For Kina-rejsende har Dragonair i over 30 år stået som en velkommen undtagelse til reglen om, at kinesiske flyselskaber sjældent er gode. Selv til mindre kinesiske byer, hvor valgmulighederne i bedste fald har budt på Air China, China Eastern eller China Southern Airlines, så har Dragonair altid været muligheden for at sætte sig ombord på et fly og føle sig i gode hænder. Her var servicen altid høj, der var styr på tingene og flyene var af nyere dato. Især i de første årtier efter selskabets etablering i 1985 stod de således i skarp kontrast til de kinesiske flyselskaber. Dragonair er i dag et datterselskab af det fem-stjernede Cathay Pacific og flyver fra Hong Kong til 52 destinationer, heraf mange i Kina. Det gælder både storbyerne Shanghai og Beijing, men også til en række mindre kendte destinationer som Zhengzhou, Ningbo og Dalian. Nu bliver Dragonair rebrandet, så selskabet kommer tættere på moderselskabet Cathay Pacific. “Cathay Dragon” bliver det nye navn, som skal sikre, at passagerer der flyver ind til Hong Kong med Cathay Pacific nemmere finder sig til rette på den næste flyvning videre til Kina ombord på “Cathay Dragon”. Dragen er et mytologisk væsen, der i Kina forbindes med succes, styrke og magt. Det er således tanken, at Dragonairs gamle dragelogo også i fremtiden får en plads på flyet, men at Cathay Pacifics logo overtager pladsen på haleroret – dog ikke med den karakteristiske grønne baggrund, men med rød. Første fly med Cathay Dragon brandingen på bliver en Airbus A330-300, som vil stå klar til april. NEO05


Posted

in

by