RSS

BREAKING NEWS

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

  • 1
  • 2
  • 3

Vender trenden? Igen gratis forplejning på flyruter i USA

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Først var USA foregangsland for at fjerne den gratis forplejning på Economy Class. De store amerikanske flyselskaber American, Delta og United var hårdt presset på økonomien efter 9/11 og indledte en nødvendig og intens jagt på enhver form for besparelse.

En af de ting som røg var gratis forplejning på amerikanske indenrigsflyvninger. På trods af, at de længste amerikanske indenrigsflyvninger varer over seks timer (og hvis vi inkluderer ruter til Hawaii så tager det knap 12 timer at flyve fra New York til Honolulu), så mente flyselskaberne ikke længere at det var deres ansvar at servere gratis mad. Eller bare lidt snacks.

Sidenhen fulgte flere europæiske selskaber trop, bl.a. SAS, Finnair og Brussels Airlines, og samtidig med lavprisselskabernes markante fremgang, hat det betydet at mange passagerer i dag ikke har en forventning om gratis mad og drikke.

Nu vender trenden i USA.

American Airlines har netop genindført gratis snacks på lange amerikanske indenrigsruter, og får resten af rutenetværket med i løbet af april måned. United og Delta byder også på lidt at tygge i, og det gælder sågar hos alle lavprisselskabers moder, Southwest Airlines.

Men inden tanken om et fuldt måltid mad på en amerikansk indenrigsflyvning sætter sig fast, så er det værd at bemærke, at selskaber alle taler om “gratis snacks”.

Hos American får passagererne en småkage om morgenen, og saltkringler senere på dagen. United smider en hollandsk karamelvaffel på bordet, hos Delta er det også en lille kage og sidst men ikke mindst tilbyder Southwest lidt peanuts.

Så ikke nogen bakke som på de oversøiske ruter til Europa og Asien, men dog en indikation af at flybranchen har det bedre og passageroplevelsen på Economy Class bliver forbedret.