RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Vender trenden? Igen gratis forplejning på flyruter i USA

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Først var USA foregangsland for at fjerne den gratis forplejning på Economy Class. De store amerikanske flyselskaber American, Delta og United var hårdt presset på økonomien efter 9/11 og indledte en nødvendig og intens jagt på enhver form for besparelse.

En af de ting som røg var gratis forplejning på amerikanske indenrigsflyvninger. På trods af, at de længste amerikanske indenrigsflyvninger varer over seks timer (og hvis vi inkluderer ruter til Hawaii så tager det knap 12 timer at flyve fra New York til Honolulu), så mente flyselskaberne ikke længere at det var deres ansvar at servere gratis mad. Eller bare lidt snacks.

Sidenhen fulgte flere europæiske selskaber trop, bl.a. SAS, Finnair og Brussels Airlines, og samtidig med lavprisselskabernes markante fremgang, hat det betydet at mange passagerer i dag ikke har en forventning om gratis mad og drikke.

Nu vender trenden i USA.

American Airlines har netop genindført gratis snacks på lange amerikanske indenrigsruter, og får resten af rutenetværket med i løbet af april måned. United og Delta byder også på lidt at tygge i, og det gælder sågar hos alle lavprisselskabers moder, Southwest Airlines.

Men inden tanken om et fuldt måltid mad på en amerikansk indenrigsflyvning sætter sig fast, så er det værd at bemærke, at selskaber alle taler om “gratis snacks”.

Hos American får passagererne en småkage om morgenen, og saltkringler senere på dagen. United smider en hollandsk karamelvaffel på bordet, hos Delta er det også en lille kage og sidst men ikke mindst tilbyder Southwest lidt peanuts.

Så ikke nogen bakke som på de oversøiske ruter til Europa og Asien, men dog en indikation af at flybranchen har det bedre og passageroplevelsen på Economy Class bliver forbedret.