RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Bag kulissen i Charles de Gaulle lufthavnen

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Ugh. Det kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på selv erfarne rejsende, når de ser de tre bogstaver “CDG” på rejseplanen. Den parisiske storlufthavn lider af et notorisk dårligt ry med et alenlangt synderegister.

Forvirrende skiltning, enorme afstande mellem terminalerne, uigennemskuelig indretning, forsvundne kufferter, hæslig arkitektur, missede flyafgange og en knivspids god, gammeldaws fransk arrogance til at fuldende billedet.

Med andre ord: Et af den slags steder man ønsker sine fjender hen.

Indtil nu.

“Det HAR været slemt”, indrømmer Jean-Paul Claret fra Air Frances kommunikationsafdeling under et besøg i Paris, og sætter tal på elendigheden:

“For fire år siden missede 6% af passagererne deres fly i Charles de Gaulle”. Omregnet betyder det, at en Airbus A380 med over 500 passagerer i snit ville have 30 passagerer, der aldrig nåede flyet.

Air-France-Charles-de-Gaulle

“Med alle de forbedringerne der er sket, så er vi i dag nede på kun 0,6% misser deres fly”, siger han, og det er ikke kun er godt nyt for medarbejderne i transferdesken, som får mindre travlt med at ombooke de uheldige, men også for alle os andre.

Charles de Gaulle lufthavnen er nemlig svær at komme udenom, når rejsen går til fjerne afkroge af jorden. Med et årligt passagertal på 62 millioner er den store Paris lufthavn kun overgået af London Heathrow.

“Målt på antallet af forbindelser, så er Paris Charles de Gaulle nummer 1 i Europa og nummer 3 i hele verden”, fortæller Jean-Paul og giver svaret på, hvorfor det er så vigtigt for lufthavnen at få snor i transfer oplevelsen.

“Kun halvdelen af passagererne står af i Paris. Faktisk er størstedelen på vej videre til en anden destination – den ene halvdel til et sted i Europa, den anden halvdel til et oversøisk rejsemål – og i løbet af en uge har Skyteam 25.000 forbindelser mellem long-haul og short-haul via Charles de Gaulle.”

CDG-Air-France-B777

For at gøre det nemmere at komme fra den ene maskine til den anden har Air France samlet sin operation i tre af lufthavnens mange terminal: 2E til de oversøiske flyvninger), 2F til flyvningen indenfor Schengen og 2G til regionale flyvninger.

Det giver mindre renderi mellem terminalerne, og samtidig er det slut med en ekstra sikkerhedskontrol for passagerer, der ankommer fra et Schengen land. En lang gang fører passagererne udenom alt besværet, fra Terminal 2F med flyet fra København til Terminal 2E med maskinerne til Tokyo, New York og Johannesburg.

På turen rundt i lufthavnen peger Jean-Paul Claret endnu en tiltag ud. Ved sikkerhedskontrollen står medarbejdere klar til at scanne passagerernes boardingkort for hurtigt at fange de transfer passagerer, der er blevet ramt af forsinkelser på deres forrige fly.

Lynhurtigt bliver disse sendt over i en orange kø, mens de som har over 1,5 time til afgang ryger over i en grøn kø. Køerne denne morgen er 5 minutter, men de kan være op til 25 minutter lange.

CDG-Satelite-M

For Business Class passagerer samt guld- og platinmedlemmer i Skyteam alliancen er det endnu nemmere. SkyPriority logoet ses overalt i lufthavnen og er en særlig service med separate baner til checkin, sikkerhedskontrol, lounge og boarding, hvilket gør oplevelsen tæt på smertefri.

“For Air France er Business Class ekstrem vigtig”, siger Eugenie Audebert, Product Manager, Business Customers Experience hos Air France.

“Selvom passagertallet på de forreste pladser kun udgør en lille del af et langdistancefly, så svarer omsætningen på de forreste pladser til en tredjedel af den samlede indtægt på en oversøiske flyvning”.

Derfor skal disse passagerer have ekstra opmærksomhed, for konkurrencen er benhård i flybranchen. Business Class passagererne er vigtige for at få regnestykket til at gå op, og risikoen er, at de vælger at flyve via Dubai, Doha eller Frankfurt næste gang.

CDG-Air-France-B777-02

Allernemmest er det dog for en helt særlig gruppe af passagerer, de heldige som flyver med Air France på første klasse “La Premiere”. Dem er der kun 150 af hver dag, men de skal til gengæld SLET ikke bekymre sig om turen igennem Charles de Gaulle.

Hvis du spørger dem, vil de fortælle, at det er noget af det nemmeste i verden.

Ved ankomsten med maskinen fra København vil en særlig udvalgt medarbejder stå klar til at modtage dig ved flyets dør, føre dig bort til en sort limousine, som kører direkte hen til den nok mest luksuriøse lounge i Europa: Air Frances La Premiere Lounge.

Her vil civilklædt politi diskret kigge dine rejsedokumenter igennem, mens du læner dig tilbage med et glas Champagne udvalgt af stjernekokken Alain Ducasse.

Derefter er det bare at slappe af i rolige omgivelser, nyde en middag udtænkt af en Michelin kok, tage en lur eller gå i baren… inden endnu en limousine tur ud til næste fly venter.

CDG-La-Premiere-Lounge-01

Hoster du op med 50.000,- for en returbillet til New York skal du ikke spadsere unødigt igennem terminalerne.

Men selv hvis du “blot” betaler 3.000,- for en Economy Class billet til USA, er oplevelsen blevet løftet markant. Og risikoen for at miste dit fly, bagage eller gode humør i Charles de Gaulle er blevet kraftigt reduceret.