Alitalia vender stærkt tilbage

Af Kenneth Karskov
Det har været nogle magre år for det stolte, italienske flyselskab Alitalia. Engang en af støvlelandets stoltheder, men sidenhen et problemfyldt bekendtskab på fallittens rand, der i sidste øjeblik blev reddet af oliepenge fra Abu Dhabi selskabet Etihad Airways. Men nu går det fremad. Efter magre år er der for alvor kommet liv i det italienske flyselskab, som i løbet af 2016 lancerer flere nye prestigefulde langdistanceruter. Den 18. juli sætter Alitalia gang i forbindelsen mellem Rom og Beijing med fire ugentlige flyvninger. For det italienske flyselskab bliver det en tilbagevenden til Beijing, som italienerne fløj til frem til 2013. Mens Alitalia har taget pause fra den kinesiske hovedstad, har Air China været alene om at flyve på ruten mellem Beijing og Rom. Nu sætter Alitalia en Airbus A330 ind på ruten med wifi og både Business Class, Premium Economy og Economy Class. I forvejen flyver Alitalia til Tokyo i Japan og Seoul i Sydkorea i Asien, og den nye rute til Kina bliver i øvrigt  Alitalias tredje langdistancerute-åbning i 2016 og kommer i kølvandet på Santiago de Chile, der åbnede 1. maj, og Mexico City, som starter d. 16. juni. 49% af flyselskabet Alitalia er ejet af Etihad Airways fra Abu Dhabi. Det er det maksimale, som en ikke-europæisk virksomhed må eje af et europæisk flyselskab. Etihad har ligeledes ejerandele i airberlin (29,21%), Jet Airways i Indien (24%), Virgin Australia (25,1%), Air Serbia (49%), Air Seychelles (40%) samt det schweiziske regionalflyselskab Etihad Regional (33,3%).


Posted

in

by