RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Kan det passe? Fandtes der virkelig “Men Only”-flyvninger

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Cocktails, bøffer, store cigarer og ingen kvinder eller børn.

Hvor utroligt – og politisk ukorrekt – det end lyder i dag, så var det virkeligheden hver mandag til fredag kl. 17:00, når United Airlines sendte deres New York Executive og Chigaco Executive “Men Only”-flyvninger på vingerne.

Jeg blev præsenteret for historien, da jeg besøgte Speedbird Museum i British Airways’ hovedkvarter Waterside. Her er indrettet et museum over det britiske flyselskabs historie, og som en sidebemærkning faldt historien om, hvordan amerikanerne havde “Men Only”-flyvninger i halvtredserne.

T2251

Flyvningerne blev betragtet som et ekstra gode for hårdtarbejdende forretningsrejsende, for det kostede et gebyr oveni det almindelige billetpris at få plads på disse “Men Only”-flyvninger.

Maskinen var indrettet med blot 64 luksuriøse sæder, og de eneste kvinder, der var tilladt ombord, var to stewardesser.

De havde til gengæld travlt med at omdele sutsko, så mændene kunne gøre sige behagelige på den over tre timer lange flyrejse, servere en “steak dinner”, tænde store cigarer og servere cocktails.

Sidst, men ikke mindst, lovede flyselskabet at opdatere de travle forretningsfolk med børsernes lukkekurser.

De første “Men Only”-flyvninger blev sendt på vingerne i 1953 og blev hurtigt en succes. I løbet af dagen var der masser af afgange mellem New York og Chigaco for både kvinder og børn, og det var kun den særlige kl. 17 afgang som flyselskabet markedsførte som “A Club in the Sky – for Men Only”.

Konceptet blev først bremset, da National Organization for Women sagsøgte United Airlines. Året var 1970, og søgsmålet satte en brat stopper for de diskriminerende flyvninger, som på det tidspunkt havde eksisteret i 17 år.

The Chicago Executive

Kilde: Craig Kodera, Jon Proctor og Mike Machat “From Props To Jets”, p. 123