RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Kan det passe? Fandtes der virkelig “Men Only”-flyvninger

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Cocktails, bøffer, store cigarer og ingen kvinder eller børn.

Hvor utroligt – og politisk ukorrekt – det end lyder i dag, så var det virkeligheden hver mandag til fredag kl. 17:00, når United Airlines sendte deres New York Executive og Chigaco Executive “Men Only”-flyvninger på vingerne.

Jeg blev præsenteret for historien, da jeg besøgte Speedbird Museum i British Airways’ hovedkvarter Waterside. Her er indrettet et museum over det britiske flyselskabs historie, og som en sidebemærkning faldt historien om, hvordan amerikanerne havde “Men Only”-flyvninger i halvtredserne.

T2251

Flyvningerne blev betragtet som et ekstra gode for hårdtarbejdende forretningsrejsende, for det kostede et gebyr oveni det almindelige billetpris at få plads på disse “Men Only”-flyvninger.

Maskinen var indrettet med blot 64 luksuriøse sæder, og de eneste kvinder, der var tilladt ombord, var to stewardesser.

De havde til gengæld travlt med at omdele sutsko, så mændene kunne gøre sige behagelige på den over tre timer lange flyrejse, servere en “steak dinner”, tænde store cigarer og servere cocktails.

Sidst, men ikke mindst, lovede flyselskabet at opdatere de travle forretningsfolk med børsernes lukkekurser.

De første “Men Only”-flyvninger blev sendt på vingerne i 1953 og blev hurtigt en succes. I løbet af dagen var der masser af afgange mellem New York og Chigaco for både kvinder og børn, og det var kun den særlige kl. 17 afgang som flyselskabet markedsførte som “A Club in the Sky – for Men Only”.

Konceptet blev først bremset, da National Organization for Women sagsøgte United Airlines. Året var 1970, og søgsmålet satte en brat stopper for de diskriminerende flyvninger, som på det tidspunkt havde eksisteret i 17 år.

The Chicago Executive

Kilde: Craig Kodera, Jon Proctor og Mike Machat “From Props To Jets”, p. 123