RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Interview: Jo mere de rejsende kan selv, jo mere elsker de SAS

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

“Boston har længe været i kikkerten”, siger Lars Sandahl Sørensen, øverste ansvarlige for operationen af SAS og højst placerede dansker i det fællesskandinaviske flyselskab.

Han sidder med en øl i hånden på Fenway Park i Boston og slapper af efter en vellykket charmeoffensiv overfor lokale VIP’s og samarbejdspartnere i forbindelse med åbningen af SAS’ seneste oversøiske rute.

“Vi ved det er vigtigt for erhvervslivet med gode flyforbindelser, og Boston er destination, der længe har været efterspurgt. Mange kunder foretrækker point-to-point flyvninger, og som minimum vil de have gode forbindelser, så det at vi kan tilføje nye destinationer til rutekortet er vigtigt for os som flyselskab”, forklarer han.

Rammen for aftenen er verdens ældste baseballstadion Fenway Park, og især de inviterede Bostonians udviser tydelig ærefrygt overfor de historiske bygninger, der huser baseballholdet Boston Red Sox.

Da personalet trækker tre trofæer frem fra medaljeskabet, bliver flere af de inviterede voksne mænd forvandlet til små drenge. Mobiltelefonernes kameraer kommer på arbejde og enkelte vender tilbage til salen med blanke øjne efter mødet med de legendariske pokaler, hvis betydning for byen ikke er til at undervurdere.

“Det at SAS kan tilbyde et stort udvalg af destinationer er helt afgørende for os”, fortæller Lars Sandhal Sørensen og uddyber: “At vi er i stand til at flyve ind til store hubs og sammen med vores partnere tilbyde danskerne gode forbindelser til selv små byer i USA og Kina er faktisk en vigtig del af selve SAS’ eksistensberettigelse.”

SAS er en del af infrastrukturen

Boston ligger på Top 10 over destinationer med største passagerflow mellem Skandinavien og USA. I sommerhalvåret med en betydelig mængde turister, men hvor de ferierejsende svigter om vinteren, er erhvervslivet loyalt året rundt.

”Skal vi kigge helt overordnet kigge på SAS’ opgave, så indebærer den, at vi skal være en del af infrastrukturen, og den opgave løfter vi væsentligt med den nye rute”, slår Lars Sandahl Sørensen fast.

SAS åbnede ruten mellem København og Boston i slutningen af marts 2016, og lancerede fra starten daglige flyvninger mellem de to byer. Kort derefter åbnede Norwegian selvsamme rute – dog kun med én ugentlig flyvning – og situationen er meget sigende for SAS, der ligger i benhård kamp med konkurrenterne om passagererne.

“Jeg vil godt slå fast, at selvom nogle måske tror det, så er der ingen stater, der står klar til at redde SAS. Vi er meget optaget af at drive en sund virksomhed, for luftfarten i Europa er præget af en ekstrem overkapacitet, og den form for virksomhed vi driver er både personaleintensiv og kapitalkrævende, så vi skal hele tiden skrue på at blive mere effektive”, siger den danske SAS chef om flyselskabets udfordringer.

Med konkurrenternes ånde i nakken

65% af trafikken bliver fløjet i direkte konkurrence med lavprisselskaberne. Det gælder især de europæiske ruter, hvor selskaber som Norwegian og easyJet flyver vinge til vinge med SAS; samme destinationer, samme lufthavne og nogle gange stort set samme afgangstidspunkter.

Også de oversøiske flyvninger til Asien og USA er præget af intens konkurrence og selskaber fra hele verden står i kø for at lokke passagererne fra SAS.

Derfor skal balancen være rigtigt. Er SAS for dyr, så vælger kunderne lavprisflyvninger med Norwegian. Er det ikke luksus nok, så vælger kunderne luksusprodukterne hos Emirates eller Qatar Airways, og har SAS ikke de rette destinationer, så springer de på British Airways, Lufthansa eller Air France KLM, der har større netværk.

“Vi vil gerne levere et produkt, som har en SAS kvalitet til den rigtige pris. Det er kombination af de to faktorer – pris og kvalitet – og SAS skal give value-for-money!”, siger Lars Sandahl Sørensen.

“Vores Go produkt (Economy Class, red) på de oversøiske flyvninger får virkelig god respons. Det har givet os et kæmpe løft at få de nye kabiner, hvor vi har god afstand mellem sæderne og et løftet madkoncept, men nej, der er ikke fri bar i SAS Go. Vores opgave er, at ramme et punkt mellem den kvalitet, som man forventer af SAS, og til en pris der er attraktiv,” forklarer han.

Skandinavisk no-nonsense

Sagt på en anden måde: Hos SAS er der gratis mad, men øl, vin og spiritus koster ekstra på oversøiske ruter. Sodavand er gratis til måltiderne, men du skal have pungen op af lommen hvis du bliver tørstig midtvejs.

Kaffe og the er som altid gratis og kufferten er inkluderet i billettens pris, men til gengæld skal du booke både ud- og hjemrejse med SAS – med mindre du vil betale en helt absurd pris for dine billetter.

“På de interkontinentale flyvninger er der fortsat en klar opfattelse af, hvad billetprisen inkluderer, men jeg indrømmer, at det er et billede som hele tiden ændrer sig. På Europa har vi netop indført SAS Go Light, som er en billigere billet uden bagage, men lige nu efterspørger vores kunder ikke et tilsvarende produkt på USA eller Asien-ruterne,” siger Lars Sandahl-Sørensen.

Så mens nogle selskaber tilbyder mere luksus og andre har billigere billetter, så vælger SAS en mellemvej, hvor flyene fyldes med passagerer, der sætter pris på skandinavisk ‘no-nonsense’ flyvning, og værdsætter et flyselskab, der gør rejsen så nem som overhovedet muligt.

“Ofte er det mange andre ting end prisen og servicen ombord, som afgør hvem folk vælger at flyve med. F.eks er afrejsetidspunktet en væsentlig driver, og derfor er et stort netværk og høje frekvenser vigtige for os. Tid er vigtigt for alle mennesker”, uddyber Lars Sandahl Sørensen.

EuroBonus giver omsætning

Intet er dog vigtigere for SAS end glade kunder. Det kan lyde som en kliché når personalet ved flyveturens slutninger siger “Thank you for flying SAS and we hope to see you on board again soon”, men der ligger faktisk en dybere mening bag ordene.

SAS har fokus på de hyppigt rejsende – dem som rejser mere end fem gang om året – og især EuroBonus kunderne er vigtige. EuroBonus programmet rummer 4,3 millioner medlemmer, og disse står for 70% af selskabets indtægter. Det er rejsende som er mere optaget af enkelheden i flyveturen end af luksus og fri bar.

Det kommer til udtryk ved at 57% af passagererne selv tjekker ind på nettet, via app’en eller over mobil/sms og 50% af de rejsende bruger Bag Drop i lufthavnen.

Faktisk vil de rejsende helst kunne det hele, siger SAS, og giver derfor passagererne mulighed for selv at ændre sæde, hente en avis i appen, skynde sig igennem fast track, slå et sving ind forbi loungen og selv scanne boardingkortet, når de skal ombord på flyet.

“Det kan lyde paradoksalt”, siger Lars Sandahl Sørensen og rammer SAS produktet ind i én sætning, “men jo mere de rejsende kan gøre selv, jo bedre synes de, vores service er”.

SAS-A340-lander-i-CPH

Flybranchen.dk var inviteret til Boston af SAS