Her er selskaberne med mest luksus i luften

Af Kenneth Karskov
Der er delte meninger i flykredse om, hvor meget værdi man skal tillægge analysefirmaet Skytrax’ tildeling af 1-5 stjerner til flyselskaberne. Skeptikerne vil pege på en række punkter, hvor Skytrax’ tildeling af stjerner er helt hen i vejret – f.eks. de fem stjerner til Hainan Airlines –  og på den baggrund forkaste samtlige vurderinger. Omvendt så elsker de Skytrax hos de flyselskaber, der får gode karakterer, og f.eks. Qatar Airways blærer sig gerne med deres fem stjerner i alle former for markedsføring fra det mellemøstlige selskab. I mangel af bedre er Skytrax dog stadig det bedste pejlemærke for, hvordan de forskellige flyselskaber klarer sig på servicefronten, og nu har Skytrax offentliggjort et ottende medlem af den eksklusive klub af femstjernede flyselskaber. Det er taiwanesiske Eva Air, der nu er blevet kategoriseret som fem-stjernet selskab. Eva Air hører hjemme i Taipei og er medlem af Star Alliance sammen med bl.a. SAS, Lufthansa og Thai Airways. Selskabet blev etableret i 1989 som Taiwans første privatejede flyselskab, og er et datterselskab af shipping-giganten Evergreen Line. Med Eva Air tæller listen af fem-stjernede flyselskaber nu: All Nippon Airways (Japan), Asiana Airlines (Sydkorea), Cathay Pacific Airways (Hong Kong), Garuda Indonesia (Indonesien), Hainan Airlines (Kina), Qatar Airways og Singapore Airlines. Det er interessant at syv ud af de otte femstjernede flyselskaber er asiatiske, for det efterlader spørgsmålet: Hvor er Mellemøstens tre store spillere? Ja, Qatar Airways optræder på listen med fem stjerner. Emirates er tildelt fire stjerner og så mangler vi Etihad. Og deri gemmer sig en interessant historie, for Etihad valgte for to år siden at træde ud af Skytrax. Det fremadstormende arabiske flyselskab tilbyder nogle af luftens mest ypperlige forhold, bl.a. en to-værelses lejlighed på øverste etage af deres A380 til deres bedste kunder, og selskabet er således anerkendt for at være med til at løfte barren for luksus i luften. Etihad følte ikke, at Skytrax’ vurderinger var fair, og valgte derfor – som det hidtil største flyselskab – at stå udenfor. Helt præcist hvordan det bliver vurderet hvordan et flyselskab få tre, fire eller fem stjerner står nemlig hen i det uvisse, for Skytrax offentliggør ikke de præcise kriterier, men siger at der indgår over 800 forskellige parametre i vurderingen.  


Posted

in

by