RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

airberlin: Betal for maden – eller flyv Business Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

airberlin ændrer servicekonceptet på de europæiske flyvninger, og dermed forsvinder de gratis glæder, der ellers har kendetegnet oplevelsen ombord på de karakteristiske røde, tyske fly. Det gælder således også på ruterne fra København og Billund.

De gratis snacks forsvinder, og fremover skal der betales for maden ombord, ligesom det i dag er kotume på SAS, Norwegian og easyJet. airberlin indfører et “airbistro” menukort med et udvalg af sandwich, snacks og drikkevarer – og på flyvninger over 90 minutter også varme retter – og f.eks. vil en kop kaffe eller thé vil fremover koste EUR 2,50 (ca. 19 danske kroner) og en sodavand EUR 3,00 (ca. 23 danske kroner).

airberlin er ikke det første flyselskab i oneworld alliancen, der indfører betaling for maden ombord på Economy Class på de europæiske flyvninger. Det samme gør partnerne Finnair og Iberia, hvor et menukort i stolelommen angiver priser og valgmuligheder til de sultne passagerer.

Mens airberlin fjerner de gratis glæder på Economy Class, så indfører selskabet ved samme lejlighed en ny Business Class på de europæiske flyvninger. Dette overraskende træk sker i forlængelse af mange eksperters dødsdom over luksusklassen på Europa-ruterne, og det har længe været hævdet at passagererne ikke er interesseret i denne form for ekstravagance på korte flyvninger.

Det er således blot få år siden SAS endeligt afskaffede Business Class på flyvninger indenfor Europa og erstattede det med SAS Plus (Premium Economy).

airberlin-A-330-C-1Herover: airberlins Business Class på de oversøiske flyvnigner (foto: Kenneth Karskov)

Hos airberlin vil den nye Business Class være at finde på forreste række på de røde fly, og her vil midtersædet være spærret, så der er ekstra god plads til skuldrene, ligesom tyskerne lover 81 cm benplads på forreste række. Drikkevarerne er på huset regning og maden kan frit vælges fra menukortet.

Dertil kommer fordelene i lufthavnen med separat check-in, lounge adgang, fast-track i sikkerhedskontrollen, prioriteret ombordstigning samt to stykker bagage á 32kg.

airberlin ønsker med den nye Business Class at få et ensartet produkttilbud på de lange og de korte ruter. Selskabet har en moderne og attraktiv Business Class på flyvninger til USA, Caribien og Mellemøsten, og med den nye europæiske Business Class kan passagererne få den fulde luksusoplevelse hele vejen fra start til slut på rejsen.

Hidtil har airberlin kun haft én klasse på deres Europa-flyvninger – Economy Class – som har inkluderet gratis kaffe, the, juice og sodavand samt en lille snack. Det tyske flyselskab fastholder dog traditionen med, at alle passagerer får et gratis Lindt chokoladehjerter, når de forlader flyet. Dét bliver der ikke pillet ved.

airberlin chokoladehjertePassagererne får et Lindt chokoladehjerte, når de forlader flyet (Foto: airberlin / PR)