Slut med gratis mad på British Airways flyet til London

Af Kenneth Karskov
Det er en gigant i europæisk luftfart, der nu overgiver sig og opgiver kampen for den gratis forplejning i europæisk luftrum. Trenden med at tage penge for servering på Economy Class har været på fremmarch og kendes ikke kun fra lavprisflyvninger, men også fra Europa-ruterne hos bl.a. SAS, Finnair og Iberia, men British Airways har længe kæmpet ihærdigt imod. Indtil nu. Det hæderkronede flyselskab vil fra januar 2017 indføre betaling for mad, snacks og drikkevarer, i flybranchen ofte omtalt som “BOB-koncept” (Buy-On-Board). Den nye menu på de britiske fly er udviklet i samarbejde med supermarkedskæden Marks & Spencer. ”Vi ved, at vores kunder forventer en god oplevelse, når de rejser med British Airways. Kunderne anser os for at være eksperter, når det kommer til service og selve flyvningen, men i forhold til catering på kortdistanceflyvningerne ønsker de større valgfrihed af kvalitetsmad. Marks & Spencer er ligesom British Airways et anerkendt britisk brand, og derfor er de en ideel samarbejdspartner, når det kommer til at tilbyde kunderne gode madoplevelser på flyrejsen,” siger Alex Cruz, British Airways’ bestyrelsesformand og CEO. Priserne i det nye menukort vil spænde fra 1 pund (ca. 8,75 danske kroner) for chips til 4,95 pund (ca. 43 danske kroner), som eksempelvis er prisen for en krydret kylling med quinoa og rissalat. Udvalget vil desuden bestå af en række forskellige sandwich samt morgenmadsprodukter som græsk yoghurt og lune bacon rolls. Når British Airways fjerner den gratis servering betyder det, at et af de sidste store hæderkronede flyselskaber dermed endegyldigt forlader den traditionelle tankegang om, hvad prisen for en flybillet skal indeholde. For bare få år siden var en flybillet ikke blot et sæde i et metalrør, men også transport af bagage og servering undervejs. Med lavprisselskabernes indtog blev dette ændret, således at det i dag faktisk kun er få selskaber tilbage, der tilbyder gratis mad og drikke på flyveturen i Europa. Tilbage står efterhånden kun Lufthansa-gruppen med SWISS og Austrian samt Air France-KLM samt enkelte mindre flyselskaber, der insisterer på gratis glæder i luften.


Posted

in

by