RSS

BREAKING NEWS

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

Ny rekord: Aldrig før har SÅ mange rejst med Norwegian

Af Kenneth Karskov // Den 22. januar er det 25 år siden, at lavprisselskabet Norwegian blev skabt, og et kvart århundrede senere kan Norwegian kalde sig Nordens største flyselskab. Det er især de seneste år, at passagerudviklingen er gået stærkt, og nu kan…

  • 1
  • 2
  • 3

Stort tysk flyselskab i krise: Skærer 1.200 jobs og tredjedel af flyflåden

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det tyske flyselskab airberlin har længe været udfordret på økonomien, og nu ryger selskabet på en benhård kur. Fra næste sommer vil en tredjedel af flåden være skåret fra og 1.200 jobs vil forsvinde.

Tysklands næststørste flyselskab har længe kæmpet med røde tal på bundlinjen, og selvom airberlin fra et passagerperspektiv har leveret et glimrende produkt, så har markedet  ikke været villig til at betale den rette pris for det. Derfor skal selskabet nu igennem en omfattende restrukturering.

airberlin har alle dage været svær at kategorisere. Selskabet har spillet på flere heste og fungeret som en slags hybrid-selskb med både charter- og rutetrafik, og i nogle sammenhænge er de endda blevet nævnt som værende et lavprisselskab.

Den forvirring skal der nu skabes klarhed om, så fremover skal airberlin fokusere benhårdt på ruteflyvninger. Selskabet vil næste sommer stå tilbage med 75 fly, der primært skal bruges på ruter til Skandinavien, Italien og Østeuropa.

Tidligere har airberlin haft et meget interessant, men også kompliceret rutekort, hvor selskabet havde opbygget en stor operation på den spanske ferie-ø Mallorca. Herfra betjente det tyske flyselskab en lang række ruter til tredje lande, blandt andet stod selskabet for direkte flyvninger mellem København og Palma de Mallorca i en årrække.

Disse ferie-prægede flyvninger vil nu blive grundigt overvejet og lagt over i et separat selskab. For hovedselskabet airberlin vil fokus nu være på at fungere som et klassisk netværksselskab med ruteflyvnigner til og via de to hubs i Berlin og Düsseldorf.

De ny planer betyder et farvel til op til 40 maskiner af, så flåden fremover vil består af 17 langdistancefly af typen Airbus A330, 40 Airbus A320 til korte og mellemlange ruter i Euriopa og 18 Q400 propelfly. Nogle af de tiloversblevne maskiner skal herefter lejes ud, bl.a. til konkurrenten Lufthansa.

airberlin har i dag tre ruter Danmark, to til København og en til Billund. Det drejer sig om København-Berlin, København- Düsseldorf samt Billund-Berlin.