RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Stort tysk flyselskab i krise: Skærer 1.200 jobs og tredjedel af flyflåden

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det tyske flyselskab airberlin har længe været udfordret på økonomien, og nu ryger selskabet på en benhård kur. Fra næste sommer vil en tredjedel af flåden være skåret fra og 1.200 jobs vil forsvinde.

Tysklands næststørste flyselskab har længe kæmpet med røde tal på bundlinjen, og selvom airberlin fra et passagerperspektiv har leveret et glimrende produkt, så har markedet  ikke været villig til at betale den rette pris for det. Derfor skal selskabet nu igennem en omfattende restrukturering.

airberlin har alle dage været svær at kategorisere. Selskabet har spillet på flere heste og fungeret som en slags hybrid-selskb med både charter- og rutetrafik, og i nogle sammenhænge er de endda blevet nævnt som værende et lavprisselskab.

Den forvirring skal der nu skabes klarhed om, så fremover skal airberlin fokusere benhårdt på ruteflyvninger. Selskabet vil næste sommer stå tilbage med 75 fly, der primært skal bruges på ruter til Skandinavien, Italien og Østeuropa.

Tidligere har airberlin haft et meget interessant, men også kompliceret rutekort, hvor selskabet havde opbygget en stor operation på den spanske ferie-ø Mallorca. Herfra betjente det tyske flyselskab en lang række ruter til tredje lande, blandt andet stod selskabet for direkte flyvninger mellem København og Palma de Mallorca i en årrække.

Disse ferie-prægede flyvninger vil nu blive grundigt overvejet og lagt over i et separat selskab. For hovedselskabet airberlin vil fokus nu være på at fungere som et klassisk netværksselskab med ruteflyvnigner til og via de to hubs i Berlin og Düsseldorf.

De ny planer betyder et farvel til op til 40 maskiner af, så flåden fremover vil består af 17 langdistancefly af typen Airbus A330, 40 Airbus A320 til korte og mellemlange ruter i Euriopa og 18 Q400 propelfly. Nogle af de tiloversblevne maskiner skal herefter lejes ud, bl.a. til konkurrenten Lufthansa.

airberlin har i dag tre ruter Danmark, to til København og en til Billund. Det drejer sig om København-Berlin, København- Düsseldorf samt Billund-Berlin.