RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Stort tysk flyselskab i krise: Skærer 1.200 jobs og tredjedel af flyflåden

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det tyske flyselskab airberlin har længe været udfordret på økonomien, og nu ryger selskabet på en benhård kur. Fra næste sommer vil en tredjedel af flåden være skåret fra og 1.200 jobs vil forsvinde.

Tysklands næststørste flyselskab har længe kæmpet med røde tal på bundlinjen, og selvom airberlin fra et passagerperspektiv har leveret et glimrende produkt, så har markedet  ikke været villig til at betale den rette pris for det. Derfor skal selskabet nu igennem en omfattende restrukturering.

airberlin har alle dage været svær at kategorisere. Selskabet har spillet på flere heste og fungeret som en slags hybrid-selskb med både charter- og rutetrafik, og i nogle sammenhænge er de endda blevet nævnt som værende et lavprisselskab.

Den forvirring skal der nu skabes klarhed om, så fremover skal airberlin fokusere benhårdt på ruteflyvninger. Selskabet vil næste sommer stå tilbage med 75 fly, der primært skal bruges på ruter til Skandinavien, Italien og Østeuropa.

Tidligere har airberlin haft et meget interessant, men også kompliceret rutekort, hvor selskabet havde opbygget en stor operation på den spanske ferie-ø Mallorca. Herfra betjente det tyske flyselskab en lang række ruter til tredje lande, blandt andet stod selskabet for direkte flyvninger mellem København og Palma de Mallorca i en årrække.

Disse ferie-prægede flyvninger vil nu blive grundigt overvejet og lagt over i et separat selskab. For hovedselskabet airberlin vil fokus nu være på at fungere som et klassisk netværksselskab med ruteflyvnigner til og via de to hubs i Berlin og Düsseldorf.

De ny planer betyder et farvel til op til 40 maskiner af, så flåden fremover vil består af 17 langdistancefly af typen Airbus A330, 40 Airbus A320 til korte og mellemlange ruter i Euriopa og 18 Q400 propelfly. Nogle af de tiloversblevne maskiner skal herefter lejes ud, bl.a. til konkurrenten Lufthansa.

airberlin har i dag tre ruter Danmark, to til København og en til Billund. Det drejer sig om København-Berlin, København- Düsseldorf samt Billund-Berlin.