RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS flager ud

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Fremgangsmåden er kendt fra lavprisselskaber som Norwegian og Ryanair, og tidligere har SAS markeret sig som indædt modstander af denne måde at drive flyselskab på og har tidligere udtrykt håb for, at der ville findes en politisk løsning for at sikre ensartede vilkår for flyselskaberne i Europa.

Nu erkender selskabet at den politiske løsning er langt væk, og går derfor lavprisselskaberne i bedene og kvitter tjansen som ‘den pæne dreng i klassen’.

Formålet med manøvren er at nedbringe omkostningerne, og derfor anser SAS det for nødvendigt at følge i hælene på lavprisselskaber for at sikre selskabets konkurrenceevne. Flyselskabet har således fået en driftstilladelse – den såkaldte AOC – i Irland med operationelle baser i London og Spanien, sandsynligvis i Malaga.

Det betyder ikke, at SAS fraviger strategien om at fokusere på rejsende til, fra og indenfor Skandinavien. Selskabet vil fortsat have fokus på det skandinaviske marked, men pønser på at lade en del af de Airbus A320neo-fly blive leveret til det nye irske datterselskab og operere fra de to nye baser.

SAS vil ansætte lokalt personale på lokale vilkår og med lokale overenskomster, og planen er, at den nye operation skal være klar fra vinteren 2017/2018 med et lille antal flyvninger til at komplementere den eksisterende produktion fra de tre skandinaviske lande.