RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS flager ud

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Fremgangsmåden er kendt fra lavprisselskaber som Norwegian og Ryanair, og tidligere har SAS markeret sig som indædt modstander af denne måde at drive flyselskab på og har tidligere udtrykt håb for, at der ville findes en politisk løsning for at sikre ensartede vilkår for flyselskaberne i Europa.

Nu erkender selskabet at den politiske løsning er langt væk, og går derfor lavprisselskaberne i bedene og kvitter tjansen som ‘den pæne dreng i klassen’.

Formålet med manøvren er at nedbringe omkostningerne, og derfor anser SAS det for nødvendigt at følge i hælene på lavprisselskaber for at sikre selskabets konkurrenceevne. Flyselskabet har således fået en driftstilladelse – den såkaldte AOC – i Irland med operationelle baser i London og Spanien, sandsynligvis i Malaga.

Det betyder ikke, at SAS fraviger strategien om at fokusere på rejsende til, fra og indenfor Skandinavien. Selskabet vil fortsat have fokus på det skandinaviske marked, men pønser på at lade en del af de Airbus A320neo-fly blive leveret til det nye irske datterselskab og operere fra de to nye baser.

SAS vil ansætte lokalt personale på lokale vilkår og med lokale overenskomster, og planen er, at den nye operation skal være klar fra vinteren 2017/2018 med et lille antal flyvninger til at komplementere den eksisterende produktion fra de tre skandinaviske lande.