RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Desværre… Minimal interesse for bæredygtig flyvning

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Kun hver tiende dansker har betalt ekstra for at kompensere for flyrejsens CO2 udledning, viser en undersøgelse som analyseinstituttet Ipsos har foretaget for KLM.

Det tal står i skarp kontrast til et udtalt ønske fra en tredjedel af danskerne, der faktisk gerne vil flyve med et selskab, der har fokus på bæredygtighed.

“Hvis man har dårlig samvittighed over at flyve, så kan man faktisk spille en aktiv rolle for at mindske klimapåvirkningen. Det kan ske gennem såkaldt klimakompensation, som både har en effekt i forhold til den enkelte flyvning, men også på lang sigt i forhold til flyvning generelt”, siger Paul Terstegge, Nordisk chef for Air France-KLM.

Med klimakompensation er det muligt at betale sig fra den negative miljøpåvirkening, som flyrejsens CO2-udledning medfører. Hos KLM går disse penge til et infrastruktur-projekt for genanvendelig energi i udviklingslande.

Mens forbrugerne således selv kan medvirke til at kompensere for miljøpåvirkningen, så investerer KLM samtidig massivt i biobrændstof. Ifølge flyselskabet kan det reducere luftfartens CO2-udledning med op til 80%, og biobrændstof kan bruges i eksisterende fly.

“KLM investerer mange ressourcer på at øge brugen af biobrændstof, men vi ser, at viden om biobrændstoffets positive klimaeffekt er lav hos forbrugerne, så efterspørgslen, og dermed købelysten, på markedet er endnu lavere. Hvis produktionen af biobrændstof for alvor skal øges, så vil det være afgørende at efterspørgslen hos flyrejsende øges”, siger han.

Desværre er biobrændstof i dag 2-3 gange så dyrt som almindeligt fossilt brændstof, og den høje pris gør det vanskeligt for luftfartsselskaberne, at skifte til biobrændstof og samtidig holde på passagererne.

“KLM mener, at der er brug for politisk lederskab hvis luftfarten hurtigere skal blive mere bæredygtig. Frem for alt, er der et behov for et klart økonomisk incitament til at flyve mere bæredygtigt og øge brugen af biobrændstof – dér spiller politikerne en vigtig rolle”, siger Paul Terstegge.

Det er endnu ikke er muligt at flyve med 100% biobrændstof. De strenge sikkerhedsregler for lufttrafik betyder, at maksimalt 50% af flyvemaskinens brændstof må være biobrændsel.