RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Desværre… Minimal interesse for bæredygtig flyvning

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Kun hver tiende dansker har betalt ekstra for at kompensere for flyrejsens CO2 udledning, viser en undersøgelse som analyseinstituttet Ipsos har foretaget for KLM.

Det tal står i skarp kontrast til et udtalt ønske fra en tredjedel af danskerne, der faktisk gerne vil flyve med et selskab, der har fokus på bæredygtighed.

“Hvis man har dårlig samvittighed over at flyve, så kan man faktisk spille en aktiv rolle for at mindske klimapåvirkningen. Det kan ske gennem såkaldt klimakompensation, som både har en effekt i forhold til den enkelte flyvning, men også på lang sigt i forhold til flyvning generelt”, siger Paul Terstegge, Nordisk chef for Air France-KLM.

Med klimakompensation er det muligt at betale sig fra den negative miljøpåvirkening, som flyrejsens CO2-udledning medfører. Hos KLM går disse penge til et infrastruktur-projekt for genanvendelig energi i udviklingslande.

Mens forbrugerne således selv kan medvirke til at kompensere for miljøpåvirkningen, så investerer KLM samtidig massivt i biobrændstof. Ifølge flyselskabet kan det reducere luftfartens CO2-udledning med op til 80%, og biobrændstof kan bruges i eksisterende fly.

“KLM investerer mange ressourcer på at øge brugen af biobrændstof, men vi ser, at viden om biobrændstoffets positive klimaeffekt er lav hos forbrugerne, så efterspørgslen, og dermed købelysten, på markedet er endnu lavere. Hvis produktionen af biobrændstof for alvor skal øges, så vil det være afgørende at efterspørgslen hos flyrejsende øges”, siger han.

Desværre er biobrændstof i dag 2-3 gange så dyrt som almindeligt fossilt brændstof, og den høje pris gør det vanskeligt for luftfartsselskaberne, at skifte til biobrændstof og samtidig holde på passagererne.

“KLM mener, at der er brug for politisk lederskab hvis luftfarten hurtigere skal blive mere bæredygtig. Frem for alt, er der et behov for et klart økonomisk incitament til at flyve mere bæredygtigt og øge brugen af biobrændstof – dér spiller politikerne en vigtig rolle”, siger Paul Terstegge.

Det er endnu ikke er muligt at flyve med 100% biobrændstof. De strenge sikkerhedsregler for lufttrafik betyder, at maksimalt 50% af flyvemaskinens brændstof må være biobrændsel.