RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Endnu et flyselskab skærer den gratis mad væk

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Lavprisselskab i Europa, full-service flyselskab på de oversøiske flyvninger. Sådan ser fremtiden ud for det italienske flyselskab Alitalia, der netop har lanceret en ny plan for flyselskabet.

For de rejsende betyder det, at endnu et hæderkronet europæisk flyselskab siger farvel til konceptet med gratis mad og drikke på flyet.

“Kundernes købemønster er blevet defineret af hvordan lavprisselskaberne sælger deres produkter”, fortæller Cramer Ball, øverste direktør i Alitalia.

Dermed forsvinder grundlaget for den traditionelle flybillet med alt inkluderet: Mad, drikke, kuffert, sædevalg etc. Fremover bliver det buy-onboard koncept hos Alitalia på de europæiske flyvninger, mens de oversøiske flyvninger fastholdes som “premium” med gratis forplejning på flyet.

Lavprisselskaberne har 47% af markedet i Italien, det højeste noget sted i Europa.

“Hvis vi ikke kan konkurrere i Italien og Europa mod lavprisselskaberne, så taber vi de flypassagerer som forbinder til vores interkontinentale flyvninger. For at sige det ligeud: Der er intet alternativ”, siger Alitalia-direktøren.

Vi kender konceptet herhjemme fra SAS, som også tager betaling på de korte ruter, men inkluder mad og bagage på de lange flyvninger til USA og Asien. Senest har også British Airways lanceret samme koncept for deres europæiske flyvninger, således at der også hos briterne skal betales for snacks og drikkevarer.

Alitalia er 49% ejet af Etihad, men kæmper med at skabe en profitbel forretning. Flyselskabet har lanceret en plan, der skal give syv milliarder kroner i besparelse i løbet af de næste tre år, og dermed overskud i 2019.