Endnu et flyselskab skærer den gratis mad væk

Af Kenneth Karskov
Lavprisselskab i Europa, full-service flyselskab på de oversøiske flyvninger. Sådan ser fremtiden ud for det italienske flyselskab Alitalia, der netop har lanceret en ny plan for flyselskabet. For de rejsende betyder det, at endnu et hæderkronet europæisk flyselskab siger farvel til konceptet med gratis mad og drikke på flyet. “Kundernes købemønster er blevet defineret af hvordan lavprisselskaberne sælger deres produkter”, fortæller Cramer Ball, øverste direktør i Alitalia. Dermed forsvinder grundlaget for den traditionelle flybillet med alt inkluderet: Mad, drikke, kuffert, sædevalg etc. Fremover bliver det buy-onboard koncept hos Alitalia på de europæiske flyvninger, mens de oversøiske flyvninger fastholdes som “premium” med gratis forplejning på flyet. Lavprisselskaberne har 47% af markedet i Italien, det højeste noget sted i Europa. “Hvis vi ikke kan konkurrere i Italien og Europa mod lavprisselskaberne, så taber vi de flypassagerer som forbinder til vores interkontinentale flyvninger. For at sige det ligeud: Der er intet alternativ”, siger Alitalia-direktøren. Vi kender konceptet herhjemme fra SAS, som også tager betaling på de korte ruter, men inkluder mad og bagage på de lange flyvninger til USA og Asien. Senest har også British Airways lanceret samme koncept for deres europæiske flyvninger, således at der også hos briterne skal betales for snacks og drikkevarer. Alitalia er 49% ejet af Etihad, men kæmper med at skabe en profitbel forretning. Flyselskabet har lanceret en plan, der skal give syv milliarder kroner i besparelse i løbet af de næste tre år, og dermed overskud i 2019.


Posted

in

by