RSS

BREAKING NEWS

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

  • 1
  • 2
  • 3

Endnu et flyselskab skærer den gratis mad væk

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Lavprisselskab i Europa, full-service flyselskab på de oversøiske flyvninger. Sådan ser fremtiden ud for det italienske flyselskab Alitalia, der netop har lanceret en ny plan for flyselskabet.

For de rejsende betyder det, at endnu et hæderkronet europæisk flyselskab siger farvel til konceptet med gratis mad og drikke på flyet.

“Kundernes købemønster er blevet defineret af hvordan lavprisselskaberne sælger deres produkter”, fortæller Cramer Ball, øverste direktør i Alitalia.

Dermed forsvinder grundlaget for den traditionelle flybillet med alt inkluderet: Mad, drikke, kuffert, sædevalg etc. Fremover bliver det buy-onboard koncept hos Alitalia på de europæiske flyvninger, mens de oversøiske flyvninger fastholdes som “premium” med gratis forplejning på flyet.

Lavprisselskaberne har 47% af markedet i Italien, det højeste noget sted i Europa.

“Hvis vi ikke kan konkurrere i Italien og Europa mod lavprisselskaberne, så taber vi de flypassagerer som forbinder til vores interkontinentale flyvninger. For at sige det ligeud: Der er intet alternativ”, siger Alitalia-direktøren.

Vi kender konceptet herhjemme fra SAS, som også tager betaling på de korte ruter, men inkluder mad og bagage på de lange flyvninger til USA og Asien. Senest har også British Airways lanceret samme koncept for deres europæiske flyvninger, således at der også hos briterne skal betales for snacks og drikkevarer.

Alitalia er 49% ejet af Etihad, men kæmper med at skabe en profitbel forretning. Flyselskabet har lanceret en plan, der skal give syv milliarder kroner i besparelse i løbet af de næste tre år, og dermed overskud i 2019.