RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Endnu et flyselskab skærer den gratis mad væk

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Lavprisselskab i Europa, full-service flyselskab på de oversøiske flyvninger. Sådan ser fremtiden ud for det italienske flyselskab Alitalia, der netop har lanceret en ny plan for flyselskabet.

For de rejsende betyder det, at endnu et hæderkronet europæisk flyselskab siger farvel til konceptet med gratis mad og drikke på flyet.

“Kundernes købemønster er blevet defineret af hvordan lavprisselskaberne sælger deres produkter”, fortæller Cramer Ball, øverste direktør i Alitalia.

Dermed forsvinder grundlaget for den traditionelle flybillet med alt inkluderet: Mad, drikke, kuffert, sædevalg etc. Fremover bliver det buy-onboard koncept hos Alitalia på de europæiske flyvninger, mens de oversøiske flyvninger fastholdes som “premium” med gratis forplejning på flyet.

Lavprisselskaberne har 47% af markedet i Italien, det højeste noget sted i Europa.

“Hvis vi ikke kan konkurrere i Italien og Europa mod lavprisselskaberne, så taber vi de flypassagerer som forbinder til vores interkontinentale flyvninger. For at sige det ligeud: Der er intet alternativ”, siger Alitalia-direktøren.

Vi kender konceptet herhjemme fra SAS, som også tager betaling på de korte ruter, men inkluder mad og bagage på de lange flyvninger til USA og Asien. Senest har også British Airways lanceret samme koncept for deres europæiske flyvninger, således at der også hos briterne skal betales for snacks og drikkevarer.

Alitalia er 49% ejet af Etihad, men kæmper med at skabe en profitbel forretning. Flyselskabet har lanceret en plan, der skal give syv milliarder kroner i besparelse i løbet af de næste tre år, og dermed overskud i 2019.