RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Fly-topmøde i København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Et historisk stort antal chefer fra europæiske flyselskaber er samlet i København i disse dage til den årlige ERA konference. Over 230 ledere har indfundet sig på Radisson Blu Scandinavia på Amager for at diskutere flybranchen de næste to døgn.

På dagsordenen er særligt to emner: Sikkerhed i flybranchen samt en større miljødebat med overskriften “Aviation vs the environmentalists? Will we ever find a compromise?”.

ERA er sammenslutningen af Europas regionale flyselskaber, og medlemmerne tæller de danske selskaber DAT og Jet Time samt Air Greenland.

Også lidt større selskaber er medlemmer af sammenslutningen, såsom Star Alliance selskaberne Adria Airways (Slovenien) og Croatia Airlines (Kroatien), ligesom KLMs datterselskab KLM Cityhopper, der ofte tager sig af flyvningerne fra Amsterdam til København, Billund og Aalborg, samt Air France datterselskabet Hop! er med.

I alt beflyver ERAs medlemmer på 1.100 ruter, udfører over 1,1 million flyvninger om året og transporterer mere end 62 millioner passagerer. Typisk foregår det med mindre fly – halvdelen af turene med propelfly – med en gennemsnitsstørrelse på 73 sæder.

Det er således luftens arbejdsheste, der er samlet i København. ERA medlemmer står således i høj grad for at flyve de tyndere ruter som de traditionelle flyselskaber ikke kan løfte.