RSS

BREAKING NEWS

Kan du gætte, hvor vi oftest flyver hen? Her er lufthavnens Top 10...

Af Kenneth Karskov // Hvor tror du vi oftest rejser hen, når vi stiger ombord på flyet i Københavns Lufthavn? Svaret er hverken New York eller Bangkok, men en stor europæisk hovedstad - kan du gætte hvilken? Københavns Lufthavne har offentliggjort listen m…

Qatar dropper USA-romance

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways dropper den planlagte investering i American Airlines. Det kommer ovenpå en kølig modtagelse af planerne fra det amerikanske flyselskabs ledelse og medarbejdere. Det var i slutningen af juni at Qatar udtrykte interesse i…

Her er verdens 15 bedste flyselskaber i 2017

Af Kenneth Karskov // Lille spejl på væggen dér, hvem er det bedste flyselskab i verden her? Kåringer findes der mange af i flybranchen, men den årlige World Airline Awards, som analysefirmaet Skytrax står bag, har efterhånden fået status af, at være flybr…

  • 1
  • 2
  • 3

Fly-topmøde i København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Et historisk stort antal chefer fra europæiske flyselskaber er samlet i København i disse dage til den årlige ERA konference. Over 230 ledere har indfundet sig på Radisson Blu Scandinavia på Amager for at diskutere flybranchen de næste to døgn.

På dagsordenen er særligt to emner: Sikkerhed i flybranchen samt en større miljødebat med overskriften “Aviation vs the environmentalists? Will we ever find a compromise?”.

ERA er sammenslutningen af Europas regionale flyselskaber, og medlemmerne tæller de danske selskaber DAT og Jet Time samt Air Greenland.

Også lidt større selskaber er medlemmer af sammenslutningen, såsom Star Alliance selskaberne Adria Airways (Slovenien) og Croatia Airlines (Kroatien), ligesom KLMs datterselskab KLM Cityhopper, der ofte tager sig af flyvningerne fra Amsterdam til København, Billund og Aalborg, samt Air France datterselskabet Hop! er med.

I alt beflyver ERAs medlemmer på 1.100 ruter, udfører over 1,1 million flyvninger om året og transporterer mere end 62 millioner passagerer. Typisk foregår det med mindre fly – halvdelen af turene med propelfly – med en gennemsnitsstørrelse på 73 sæder.

Det er således luftens arbejdsheste, der er samlet i København. ERA medlemmer står således i høj grad for at flyve de tyndere ruter som de traditionelle flyselskaber ikke kan løfte.