RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Fly-topmøde i København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Et historisk stort antal chefer fra europæiske flyselskaber er samlet i København i disse dage til den årlige ERA konference. Over 230 ledere har indfundet sig på Radisson Blu Scandinavia på Amager for at diskutere flybranchen de næste to døgn.

På dagsordenen er særligt to emner: Sikkerhed i flybranchen samt en større miljødebat med overskriften “Aviation vs the environmentalists? Will we ever find a compromise?”.

ERA er sammenslutningen af Europas regionale flyselskaber, og medlemmerne tæller de danske selskaber DAT og Jet Time samt Air Greenland.

Også lidt større selskaber er medlemmer af sammenslutningen, såsom Star Alliance selskaberne Adria Airways (Slovenien) og Croatia Airlines (Kroatien), ligesom KLMs datterselskab KLM Cityhopper, der ofte tager sig af flyvningerne fra Amsterdam til København, Billund og Aalborg, samt Air France datterselskabet Hop! er med.

I alt beflyver ERAs medlemmer på 1.100 ruter, udfører over 1,1 million flyvninger om året og transporterer mere end 62 millioner passagerer. Typisk foregår det med mindre fly – halvdelen af turene med propelfly – med en gennemsnitsstørrelse på 73 sæder.

Det er således luftens arbejdsheste, der er samlet i København. ERA medlemmer står således i høj grad for at flyve de tyndere ruter som de traditionelle flyselskaber ikke kan løfte.