RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer Air China til CPH - hvad kan du forvente?

Af Kenneth Karskov // Det er en af de mere stille ruteåbninger, når Air China d. 30. maj lancerer en ny rute mellem Danmark og Kina. Nye oversøiske forbindelser bliver ellers fejret med stor ståhej, og det var da også en historie i mange medier, at Cathay Pac…

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

  • 1
  • 2
  • 3

Mere skandale i tysk skandalelufthavn

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det er Tysklands svar på IC4-togene, bare i endnu større målestok. Et storstilet projekt, der tilsyneladende bare ikke vil lykkes.

Brandenburg lufthavnen i Berlin er Tysklands største byggeskandale, og nu udskydes åbningsdatoen endnu en gang. Det bliver alligevel ikke i 2017, at de første passagerer kan benytte lufthavnen.

Oprindeligt skulle Brandenburg lufthavnen have været færdig i 2010, men to uger før den store åbningsceremoni blev det hele aflyst, da brandmyndighederne ikke kunne godkende byggeriet.

Den nye storlufthavn skulle afløse Berlins gamle og overfyldte lufthavne, Tegel og Schönefeld (samt den nu lukkede Tempelhof), og efter et væld af udsættelser lød seneste bud på en åbning af Brandenburg på efteråret 2017.

Det kommer heller ikke til at holde stik. Nu hedder den mest sandsynligt i 2018 og måske endda først i 2019.

For at gøre ondt værre, så er flytrafikken i mellemtiden vokset så meget i Berlin, at Brandenburg lufthavnen allerede er for lille. Byggeriet var projekteret til at kunne håndtere 27 mio. passagerer, men allerede nu har de to eksisterende Berlin lufthavne mere end 30 millioner passagerer sammenlagt.

Derfor er det nødvendigt at tilføje en ekstra terminal til det skandaleramte byggeri allerede inden de første passagerer har fået et boardingkort i hånden til den nye lufthavn.

Kilde: http://www.berlin-airport.de/en/press/press-releases/2017/2017-03-13-documents-berger-naco/index.php

Berlin Brandenburg set indefra (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Arbejdere i gang med at færddiggøre den skandaleramte lufthavn (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Paskontrol i Berlin Brandenburg (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Der vil være direkte adgang fra togstationen til lufthavnen (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)