RSS

BREAKING NEWS

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

Fra i dag: Større morgenfly til København

Af Kenneth Karskov // Nu kommer der endelig flere sæder på eftertragtede morgenafgang ud af Midtjylland. Flyselskabet DAT har i den seneste tid haft så gode bookingtal på eftertragtede afgange om morgenen fra Midtjyllands Lufthavn til København, så selskabet …

  • 1
  • 2
  • 3

Mere skandale i tysk skandalelufthavn

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det er Tysklands svar på IC4-togene, bare i endnu større målestok. Et storstilet projekt, der tilsyneladende bare ikke vil lykkes.

Brandenburg lufthavnen i Berlin er Tysklands største byggeskandale, og nu udskydes åbningsdatoen endnu en gang. Det bliver alligevel ikke i 2017, at de første passagerer kan benytte lufthavnen.

Oprindeligt skulle Brandenburg lufthavnen have været færdig i 2010, men to uger før den store åbningsceremoni blev det hele aflyst, da brandmyndighederne ikke kunne godkende byggeriet.

Den nye storlufthavn skulle afløse Berlins gamle og overfyldte lufthavne, Tegel og Schönefeld (samt den nu lukkede Tempelhof), og efter et væld af udsættelser lød seneste bud på en åbning af Brandenburg på efteråret 2017.

Det kommer heller ikke til at holde stik. Nu hedder den mest sandsynligt i 2018 og måske endda først i 2019.

For at gøre ondt værre, så er flytrafikken i mellemtiden vokset så meget i Berlin, at Brandenburg lufthavnen allerede er for lille. Byggeriet var projekteret til at kunne håndtere 27 mio. passagerer, men allerede nu har de to eksisterende Berlin lufthavne mere end 30 millioner passagerer sammenlagt.

Derfor er det nødvendigt at tilføje en ekstra terminal til det skandaleramte byggeri allerede inden de første passagerer har fået et boardingkort i hånden til den nye lufthavn.

Kilde: http://www.berlin-airport.de/en/press/press-releases/2017/2017-03-13-documents-berger-naco/index.php

Berlin Brandenburg set indefra (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Arbejdere i gang med at færddiggøre den skandaleramte lufthavn (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Paskontrol i Berlin Brandenburg (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Der vil være direkte adgang fra togstationen til lufthavnen (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)