RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Mere skandale i tysk skandalelufthavn

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det er Tysklands svar på IC4-togene, bare i endnu større målestok. Et storstilet projekt, der tilsyneladende bare ikke vil lykkes.

Brandenburg lufthavnen i Berlin er Tysklands største byggeskandale, og nu udskydes åbningsdatoen endnu en gang. Det bliver alligevel ikke i 2017, at de første passagerer kan benytte lufthavnen.

Oprindeligt skulle Brandenburg lufthavnen have været færdig i 2010, men to uger før den store åbningsceremoni blev det hele aflyst, da brandmyndighederne ikke kunne godkende byggeriet.

Den nye storlufthavn skulle afløse Berlins gamle og overfyldte lufthavne, Tegel og Schönefeld (samt den nu lukkede Tempelhof), og efter et væld af udsættelser lød seneste bud på en åbning af Brandenburg på efteråret 2017.

Det kommer heller ikke til at holde stik. Nu hedder den mest sandsynligt i 2018 og måske endda først i 2019.

For at gøre ondt værre, så er flytrafikken i mellemtiden vokset så meget i Berlin, at Brandenburg lufthavnen allerede er for lille. Byggeriet var projekteret til at kunne håndtere 27 mio. passagerer, men allerede nu har de to eksisterende Berlin lufthavne mere end 30 millioner passagerer sammenlagt.

Derfor er det nødvendigt at tilføje en ekstra terminal til det skandaleramte byggeri allerede inden de første passagerer har fået et boardingkort i hånden til den nye lufthavn.

Kilde: http://www.berlin-airport.de/en/press/press-releases/2017/2017-03-13-documents-berger-naco/index.php

Berlin Brandenburg set indefra (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Arbejdere i gang med at færddiggøre den skandaleramte lufthavn (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Paskontrol i Berlin Brandenburg (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

Der vil være direkte adgang fra togstationen til lufthavnen (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)