RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Her er fakta i United sagen: 12 ting du skal vide

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det er sagen, der har alt: Den lille mand mod det store multi-milliard foretagende, der ikke tager sagen alvorligt før aktiemarkedet skærer en milliard af værdien af selskabet. En topchef, der kunne vinde i bullshitbingo, og et flyselskab, der som udgangspunkt nægter at have gjort noget forkert.

“Sex, løgn og video” er titlen på Steven Soderberghs prisbelønnede debutfilm fra 1989, og denne sag har alle elementer fra en god historie: En 69-årige læge med en beskidt fortid, hvor han byttede medicin for sex, et politi der lyver om sagen og masser af video optaget af passagererne.

Læg dertil et rasende internet samt anklager om racisme. Dette er en historie, som der kan læses en lang række motiver ind i, og derfor vil den fortsætte lang tid endnu.

Med disse mange elementer er der grobund for at sagen hurtigt handler om alt andet og meget mere end blot en passager, der brutalt blev fjernet fra et fly. Kommentatorer og journalister knokler for at holde styr på historien, men fejlagtige udlægninger bliver jævnligt gentaget i medierne.

United skandalen er en af flybranchens største PR skandaler i nyere tid og i modsætning til andre shitstorms, som lægger sig i løbet af få dage, så fortsætter sagen omkring den brutale fjernelse af den 69-årige passager David Dao fra et United fly på fuld tryk.

United har lovet at undersøge sagen til bunds, og lovet en konklusion d. 30. april. Således er der grobund for at historien vil udvikle sig yderligere og i hvert fald fortsætte indtil slutningen af måneden. Derefter kommer sandsynligvis et sagsanlæg, som kan fortsætte med en længerevarende retsag.

 

1) Flyet var IKKE overbooket
United har bekræftet at flyet IKKE var overbooket. Der var således ikke tale om en situation, hvor der blev solgt flere billetter end der var sæder. Der var tale om, at flyselskabet ville fjerne fire betalende passagerer for at gøre plads til fire United medarbejdere.
Kilde: https://www.usatoday.com/story/travel/flights/todayinthesky/2017/04/11/united-clarifies-flight-3411-not-oversold/100331782/


2) Har selskabet ret til at fjerne passageren?

Dette punkt diskuteres heftigt. I en situation, hvor der er tale om overbooking, kan flyselskabet nægte passagerer adgang til flyet, såkaldt ‘denied boarding’. Dette vil udløse en kompensation. I denne situation er der IKKE tale om overbooking, og det er usikkert, hvorvidt der i aftalen mellem flypassager og flyselskab findes regler for disse situationer.


3) Chefen til medarbejderne: Passageren var krigerisk

De første meldinger fra selskabet efterlod indtrykket af et flyselskab, der ikke var på passagererne side. Topchefen Oscar Munoz stillede sig bag sit personale, som han roste for håndteringen. Han kaldte tilmed passageren for “krigerisk”. I stedet for at lægge låg på sagen, pustede topchefen blot yderligere til sagens eskalering for hver meddelelse, han kom med (se gennemgangen nedenfor). Flere har bemærket, at det var først efter aktiemarkedet i løbet af få timer havde skåret knap én milliard dollars af værdien af selskabet, at tonen blev mere forsonende og undskyldende.


4) Politirapport: “Han faldt og slog hovedet”

Første rapport fra politiet er et yderligere twist til historien: Ifølge politiet faldt David Dao, hvorved han slog sit hoved på et armlæn. Billederne optaget af passagerer på flyet fortæller en markant anden historie end dén officielle, og i et land, hvor politibrutalitet har været et stort tema, har dette givet yderligere næring til diskussionerne.

“At approximately 6:00 p.m., A 69-year-old male Asian airline passenger became irate after he was asked to disembark from a flight that was oversold. The passenger in question began yelling to voice his displeasure at which point Aviation Police were summoned. Aviation Officers arrived on scene attempted to carry the individual off of the flight when he fell. His head subsequently struck an armrest causing injuries to his face. The man was taken to Lutheran General Hospital with non-life threatening injuries. Ongoing investigation.”

Bemærk: Denne første rapport fra politiet omtaler ligeledes “overbooking”, hvilket ikke er korrekt (se ovenfor)


5) Det var ikke United selv, men en underleverandør

Det var Republic Airlines, der stod for den pågældende flyvning på vegne af United Airlines som “United Express”. UA3411 havde 70 passagerer ombord og skulle fra O’Hare lufthavnen i Chicago til Louisville International Airport. Flyet var af typen Embraer 170.


6) David Daos skader: Hjernerystelse, brækket næse og to fortænder

Pressemødet med David Daos advokat var første gang, at verden hørte fra familien Dao. Her fortalte hans advokat, at David Dao var blevet ramt af en hjernerystelse, brækket næse samt mistet to fortænder.
Kilde: http://fortune.com/2017/04/13/united-airlines-david-dao-press-conference/


7) Aktiemarkedet skar 1 milliard dollars af værdien af United

Aktiemarkedet reagerede voldsomt på kombinationen af den eksplosive deling af videoen på de sociale medier samt Uniteds håndtering af episoden. I løbet af nogle timer havde aktiemarkedet barberet næsten 1 milliard dollars (ca. 7 milliarder danske kroner) af selskabets værdi. Flere medier har påpeget, at aktiekursen rettede sig efter selskabets direktør gik ud med en regulær undskyldning og tog ansvar for episoden.
Kilde: http://money.cnn.com/2017/04/11/investing/united-airlines-stock-passenger-flight-video/


8) Karaktermordet

Da passagerens identitet blev offentligt kendt som David Dao, en 69-årig læge af vietnamesisk oprindelse, som flygtede fra Vietnam til USA i 1975 sammen med sin kone. Han er praktiserende læse i Elizabethtown, Kentucky. Med disse fakta på plads begyndte nogle medier at grave i hans fortid, hvilket intet havde med sagen at gøre, men førte til  overskrifter som “Doctor dragged off United flight was felon who traded prescription drugs for secret gay sex with patient half his age”.
Kilde: http://www.dailymail.co.uk/news/article-4401980/Dr-dragged-United-swapped-drugs-secret-gay-sex.html


9) Racisme?

Dette tema har rumsteret i flere medier og især på de sociale i Kina. Passagerer ombord på flyet rapporterede, at David Dao selv anførte, at han blev valgt på grund af hans asiatiske baggrund. Twitter og  Facebook er forbudt i Kina, men på Kinas store sociale medie Weibo har videoen været vist over 100 millioner gange og internetbrugere har efterspurgt en boykot af United og påpeget at dette blot er fortsættelsen af årelang diskrimination mod asiater.
Kilde: http://www.straitstimes.com/asia/east-asia/china-netizens-allege-racism-in-united-passenger-fiasco


10) Første udmelding: “Beklager at måtte omplacere passagerer”

Topchefen Oscar Munoz første besked fik lov til længe at være flyselskabets eneste udmelding i sagen. Det er her, hvor han lakonisk undskylder for at måtte ‘omplacere disse passagerer’ (“I apologize for having to re-accommodate these customers”). Ordene stod i skarp kontrast til den brutale video, som hele verden kiggede på.
Kilde: https://www.nytimes.com/aponline/2017/04/11/us/ap-us-united-passenger-removed-ceo-statements.html?_r=0


11) Anden udmelding: Passageren var forstyrrende

En intern mail fra topchef Oscar Munoz til medarbejderne, hvor han kalder passageren David Dao for “disruptive and belligerent”, dvs. “forstyrrende og krigerisk”. Han bakker samtidig fuldt op omkring personalet, der blot fulgte procedurerne. Mailen blev hurtigt lækket til medierne.
Kilde: https://www.nytimes.com/aponline/2017/04/11/us/ap-us-united-passenger-removed-ceo-statements.html?_r=0


12) Tredje udmelding: Undskyld

Tredje melding var en intern besked til personalet, hvor tonen er markant mere undskyldende. Derudover er beskeden nu, at dette aldrig må ske igen.

“[…] we are going to fix what’s broken so this never happens again. This will include a thorough review of crew movement, our policies for incentivizing volunteers in these situations, how we handle oversold situations and an examination of how we partner with airport authorities and local law enforcement. We’ll communicate the results of our review by April 30th.”

Kilde: https://www.nytimes.com/aponline/2017/04/11/us/ap-us-united-passenger-removed-ceo-statements.html?_r=0

Videoen af David Dao, der brutalt bliver trukket ud af United flyet er vist flere hundrede millioner gang i hele verden. Herunder er den oprindelige video, som den blev offentliggjort på Twitter.