Verdens største passagerfly, Airbus A380 (foto: Airbus)

TripAdvisor kårer dette flyselskab til verdens bedste

Af Kenneth Karskov
TripAdvisor uddeler for første gang en pris til verdens bedste flyselskab – men listen er ikke uden problemer. Når TripAdvisor uddeler priser til flyselskaberne baseret på karakterer, som brugerne har afgivet i løbet af det seneste år, så er der grund til at kigge ekstra godt. For siden har haft stor succes med at rangere alverdens hoteller, men hidtil har det været småt med information om flyselskaber. Det vil TripAdvisor nu lave om på. Derfor uddeler selskabet for første gang Travellers Choice priser til flyselskaberne i 11 forskellige kategorier, og den overordnede  pris som ‘verdens bedste flyselskab’ går til Emirates. ”Vi er beærede over at blive udnævnt som det bedste flyselskab i verden af TripAdvisor og modtage Travellers Choice-prisen for bedste flyselskab i 2017. Udnævnelsen er et resultat af brugernes bedømmelser og viser, at vi formår at give vores kunder en fantastisk rejseoplevelse,” fortæller Emirates’ topchef Tim Clark.

Top 10 ifølge TripAdvisor

1. Emirates 2. Singapore Airlines 3. Azul (Brasilien) 4. JetBlue (USA) 5. Air New Zealand 6. Korean Air, South Korea 7. Japan Airlines 8. Thai Smile 9. Alaska Airlines (USA) 10. Garuda Indonesia (Indonesien) Mens de to første pladser kan være svære at argumentere imod, så er Azul på tredjepladsen og JetBlue på fjerdepladsen begge overraskende. Her er ikke nødvendigvis tale om dårlige flyselskaber, men ingen andre kåringer har disse to flyselskaber blandt de bedste i verden. Endnu mere overraskende er nummer otte på listen: Thai Smile. Et lille datterselskab til Thai Airways med knap 30 destinationer, fokus på Asien og færre end fem millioner passagerer. Heller ikke dette selskab ses i andre kåringer, og det er svært at se, at Thai Smile skulle være SÅ meget bedre end moderselskabet Thai Airways, at datterselskabet er på listen, men ikke det store moderselskab, der flyver 20 millioner af passagerer til og fra Thailand. Det kunne være interessant at kende flere detaljer bag vægtningen af stemmer og karakterer. Når et relativt lille selskab som Thai Smile dukker op på Top 10, så kan det indikere, at det er mere fordelagtigt at være et lille selskab med få positive stemmer fremfor et stort selskab med mange stemmer med et en anelse lavere gennemsnitskarakter.

De rejsende uenige med eksperterne

Det er dog ikke usædvanligt, at lister udvalgt af passagerer ser anderledes ud end lister lavet af eksperter. Der findes flere forklaringsmodeller, bl.a. at flere flyver med de store selskaber, som derfor oftere dukker op i folks bevidsthed, når de bliver bedt om at nævne deres yndlingsselskab. En anden forklaring er, at passagererne reagerer mere positivt på flyselskabernes markedsføring end *eksperterne* gør. Uden at forklejne produktet hos Emirates, så er det velkendt at netop dette selskab bruger store summer på markedsføring. Det er således værd at bemærke, at listen mangler selskaber som Qatar Airways (som retfærdigvis også bruger mange penge på markedsføring) og Hong Kongs femstjernede flyselskab Cathay Pacific, der ellers typisk rangerer højt blandt passagererne. Der er dog én ting, hvor Emirates er markant bedre end de fleste andre flyselskaber: Produktet er konsistent. Emirates har to flytyper (Airbus A380 og Boeing 777), så oplevelsen for passagererne er altid den samme. Ingen bliver skuffet, når de går ombord på et Emirates fly, og kabinen ligner altid det folk har set i reklamerne. Når eksperterne vurderer flyselskaberne, så tager de ofte udgangspunkt i det oversøiske produkt og mange gange de nyeste kabiner, som måske endda kun findes på få fly. Mange flyselskaber – Lufthansa, SAS, Air France etc. – har en lang række forskellige fly til korte og lange ruter, og der er markant forskel i komforten på en stor Airbus A330 og en lille Airbus A319. Dén forskel oplever passagererne hos Emirates aldrig. Her er produktet altid det samme, og det kommer selskabet til fordel i afstemninger, hvor kundernes mening er vigtigt.

Flere overraskelser på listen

Flere overraskelser lurer i de øvrige kåringer. Således er vinderen af bedste Business Class noget overraskende Aeroflot. Mange rejsende husker fortsat bedst Aeroflot for tiden efter Sovjetunionens sammenbrud, hvor flyselskabet blev kendt for lave priser, russiske fly og dårlig service. Aeroflot har gjort en kæmpe indsats for at løfte niveauet på alle fronter, og i andre sammenhænge er selskabet blevet nævnt som et af de mest forbedrede flyselskaber. Aeroflot fortjener stor ros for at have højnet serviceniveauet, men alligevel er det overraskende, at de skulle kunne slå nogle af verdens største flyselskaber, der har dine-on-demand, åbne suiter og limousine service på Business Class. Aeroflot tilbyder ingen af delene. Her kan der være tale om, at når selskaberne i en særlig positiv eller negativ grad overgår forventningerne, så føler flere sig motiveret til at skrive en anmeldelse. Mange vil givetvis træde ombord på et Aeroflot fly med lave forventninger og bliver positivt overrasket. Aeroflot er ved afstemningen blevet kåret som det bedste blandt alle større europæiske flyselskaber. Til gengæld er der intet chokerende i udnævnelsen af bedste “First Class”, som går til Emirates med deres suiter, hvor døren kan lukkes, og en særlig brusebadssektion på A380 til First Class kunderne. Bedste økonomiklasse står Emirates også for, mens prisen for verdens bedste Premium Economy går til Air New Zealand.


Posted

in

by