United i stormvejr: Passager brutalt trukket ud af overbooket fly

Af Kenneth Karskov
Flyselskabet United Airlines er kommet i stormvejr efter en video begyndte at florere på de sociale medier, hvor tre lufthavnsbetjente brutalt trækker en passager ud af et overbooket fly. Passageren gør tydelig modstand, hvorefter tre betjente river ham ud af sædet og trækker ham i benene ned igennem midtergangen. United Airlines UA 3411 skulle flyve fra Chicago O’Hare til Louisville søndag d. 9. april. Flyet var ifølge United Airlines overbooket, og personalet efterlyste frivillige til at forlade maskinen. Ifølge passagerer på flyet, skulle fire passagerer forlade maskinen for at gøre plads til fire medarbejdere i United, som skulle til Loiuisville, som personale på en anden afgang. Personalet tilbyder derfor en kompensation, hvis nogen frivilligt melder sig til at forlade flyet. Kompensationen er på 400 USD, men ingen melder sig. Dernæst hæver personalet kompensationen til det dobbelte, 800 USD, men stadig ingen melder sig frivilligt. Ifølge intern United kommunikation har personalet tilbudt op til 1000 USD til passagererne for at forlade flyet, men da fortsat ingen passagerer melder sig, vælger personalet fire passagerer tilfældigt, som skal forlade flyet. En af disse nægter at forlade sit sæde, hvorefter personalet tilkalder Chicago Aviation Security Officers, som med magt fjerner ham fra flyet. Det er denne situation, som giver de voldsomme billeder. Efter passageren var fjernet fra flyet, lykkes det ham at komme tilbage ombord, hvor han siger “I need to go home” flere gange, hvorefter han bliver fjernet igen. På dette tidspunkt står han i flyet med blød løbende fra munden og ned ad kinden, ifølge andre passagerer fordi han slog ansigtet på et sæde, da han blev trukket ud fra flyet i benene. Overbooking er en situation, som flyselskaberne har skabt. De sælger flere billetter til en given afgang end der er plads til, i den forventning at nogle af passagererne ikke møder op. Når det uheldige sker, at alle kommer til den givne afgang, så vil nogle passagerer ikke kunne komme med. Normalt løses det ved, at man tilbyder passagererne en kompensation for at vente til senere. Således er den en økonomisk afvejning for flyselskabet at sælge flere billetter end der er sæder på flyet. Det er således en helt bevidst strategi, hvor den øknomiske gevinst vurderes til at være større end den eventuelle kompensation, der må betales til passagerne. Det er dog ikke alle selskaber som overbooker deres fly. For eksempel sælger Ryanair kun det antal billetter, som der er sæder på flyet. United flyet var dog ikke overbooket med betalende passagerer, snarere var der tale om, at flyselskabet har vurderet, at det var nødvendigt at ulejlige fire passagerer på denne flyvning for at få personale frem til en anden flyvning. Uniteds øverste direktør, Oscar Munoz, har svaret på følgende måde: “This is an upsetting event to all of us here at United. I apologize for having to re-accommodate these customers. Our team is moving with a sense of urgency to work with the authorities and conduct our own detailed review of what happened. We are also reaching out to this passenger to talk directly to him and further address and resolve this situation.” Mens United fortsat undersøger sagen, så har myndighederne i Chicago lufthavnen reageret hurtigere, ifølge The Associated Press.


Posted

in

by