Finnair fly i Helsinki Airport (foto: Kenneth Karskov)

Finnair vil være luftens “New Nordic”

Af Kenneth Karskov
“Vi vil være dét nordiske flyselskab”, siger Robert Lönnblad, Finnairs skandinaviske chef, over en sommerfrokost i selskabets lokaler i København. “Lige nu er vi det eneste flyselskab i Norden med fire stjerner hos Skytrax”, fortæller han og henviser til at konkurrenterne SAS, Norwegian og Icelandair hver især kun har tre ud af fem mulige stjerner hos analysefirmaet Skytrax, der vurderer flyselskabernes serviceniveau i luften. Det er ottende år i træk, at finnerne kan slå konkurrenter. Som en del af selskabets strategi skal det nordiske udtryk nu masseres hele vejen ind i brandet, og Finnair chefen viser derfor en præsentationsvideo med lyshårede mennesker, smukt nordisk lys og storslået natur. Det er nemlig dén oplevelse, som en betydelig del af Finnairs kunder higer efter. “Vi ser en massiv efterspørgsel fra Asien, især fra Kina, Hong Kong og Singapore, på f.eks. Lapland med dets markante vinterlandskab, som er markant anderledes fra andre vinterdestinationer”, fortæller han. Finnair nyder stor popularitet blandt asiatiske rejsende, og en god portion af selskabets 11 millioner passagerer rejser fra Asien. De tager turen via Helsinki til destinationer i Europa, men en del af disse er også på udkig efter særlige nordiske oplevelser. Det er her Lapland kommer ind i billedet. Kombineret med fænomenet New Nordics internationale fremmarch giver det finnerne endnu mere lyst til at fokusere på selskabets nordiske ophav. Finnair har 18 destinationer i Asien og trafikken går begge veje. Enkelte ruter har endda en overvægt af asiatiske passagerer, hvilket f.eks. gælder ruten til Chongqing i Kina, hvor Finnair-flyet vil have markant flere kinesiske rejsende på vej til Europa, end der vil være europæiske turister på vej til Kina.  


Posted

in

by