RSS

BREAKING NEWS

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

Flyv CO2-neutralt til Folkemødet

Af Kenneth Karskov // Når det årlige Folkemøde i dag starter på Bornholm, så er det samlingssted for beslutningstagere, lobbyister, brancheorganisationer og alle andre som er interesseret i samfundsforhold. Blandt disse passagerer findes også en række menn…

Nu kommer ENDNU en rute til Jordan

Af Kenneth Karskov // Først åbnede Norwegian en rute til hovedstaden Amman i Jordan, så kom Royal Jordanian med en rute til samme destination, og nu annoncerer Norwegian så en rute til den jordanske badeby Aqaba. "Aqaba er en spændende udvidelse af vores J…

  • 1
  • 2
  • 3

Verdens mest ubrugelige lufthavn får snart første flyrute

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Verdens mest ubrugelige lufthavn, kalder de britiske medierne konsekvent den to milliarder dyre lufthavn på øen Sankt Helena. Den afsidesliggende vulkanø er britisk territorium med under 5.000 indbyggere.

For selv om byggeriet er afsluttet, og en af de mest isolerede øer i verden dermed har fået sin lufthavn, så lader den første flyrute stadig vente på sig her mere end et år efter åbningen af lufthavnen.

Nu ser der dog ud til at ske noget.

Det privatejede sydafrikanske flyselskab Airlink har været på besøg i den skandaleramte lufthavn med et Embraer E190 fly. Efter seks timers flyvning landede maskinen sikkert på Sankt Helena med et team på 34 mennesker.

Over de næste to dage blev 13 testflyvninger gennemført, og forventningen er nu, at en dato for ruteåbning snart bliver offentliggjort. Ruten vil gå fra Sankt Helena til Johannesburg i Sydafrika, den store lufthavn i regionen med flyforbindelser til det meste af verden.

Sankt Helena er en britisk koloni beliggende i den sydlige del af Atlanterhavet, ca. 2000 km vest for Afrikas kyst. Området er præget af stærke kastevinde, og derfor har det hidtil ikke være muligt at etablere almindelig rutetrafik.

Lufthavnen på Sankt Helena er et af Storbritanniens dyreste offentlige byggerier målt i forhold til indbyggertallet: 400.000 kroner pr. øboer er prisen for byggeriet.

Tanken er, at nye flyruter skal drive fremgang på øen, så Sankt Helena på sigt kan blive økonomisk uafhængig. I dag overlever det lille samfund takket være midler fra Storbritannien.

Den nye rute til Johannesburg vil blive fløjet én gang om ugen. Det er således en meget bekostelig affære med bygning af lufthavnen samt drift af stedet for én gang om ugen at kunne modtage et Embraer 190 med under 100 passagerer.

Dertil kommer, at flyselskabet én gang om måneden vil flyve fortsætte ruten til en endnu mere afsidesliggende ø, Ascension, ca. 1300 km nordvest for Sankt Helena.

Kun få skibe anløber Sankt Helena, og således lever de 4.534 indbyggere et isoleret liv, og ser blot 3.000 rejsende om året. Disse ankommer i dag med postskibet RMS St Helena, som er det eneste fartøj med regelmæssige sejladser til Sankt Helena.

“Verdens mest ubrugelige lufthavn” er tæt på ruten med flyselskabet Airlink (foto: St Helena Government / PR)