RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer første Norwegian-rute til Canada

Af Kenneth Karskov // Norwegian spreder endnu engang vingerne, og sætter en nål mere i rutekortet med dagens annoncering af en rute til Canada. Det norske lavprisselskab vil flyve dagligt fra Dublin i Irland til Toronto i Canada fra marts næste år. Dog vil…

Icelandair lancerer fly i 100-års bemaling

Af Kenneth Karskov // Icelandair har løftet sløret for endnu en bemærkelsesværdig udsmykning af selskabets fly. Islændingene har tidligere lavet det smukke nordlys-fly, Hekla Aurora, og nu maler Icelandair en af selskabets Boeing 757-300 maskiner i farverne f…

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

  • 1
  • 2
  • 3

Nu er det helt slut: Farvel, Air Berlin

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Air Berlin var ikke som de andre. Det var et flyselskab, der gerne ville kombinere lav pris og høj service, rutetrafik og charterflyvninger, europæisk og oversøisk netværk i ét. Det gik desværre ikke.

I dag er teksten på flyselskabets hjemmeside ganske kort: “Kære gæster, airberlin har permanent lukket ned for operationen. Vi vil gerne benytte lejligheden til at sig tak til jer alle på vores sædvanlige måde “Farvel, på gensyn og bye-bye”.

Fredag aften landede det sidste Air Berlin fly i selskabets hjemby. AB6210 fløj fra München kl. 20:35 og satte hjulene på jorden i Berlin Tegel lufthavnen kl. 21:45, og med en vandsalut fra lufthavnens brandvæsen var det endegyldigt forbi.

Air Berlin – eller airberlin, som selskabet markedsførte sig i sine sidste år – blev grundlagt i 1978, da Berlin var en delt by. Dengang måtte kun franske, engelske og amerikanske flyselskaber betjene hovedstaden, og det udnyttede en amerikansk pilot til at etablere “Air Berlin USA”.

Efter Tysklands genforening forsvandt “USA” fra navnet, og Air Berlin fik ny investor, som gennem vækst og opkøb gjorde selskabet til Tysklands næststørste. Air Berlin var kendt for sin høje service, der udmøntede sig i gratis mad og drikke til alle, og kun til allersidst i selskabets levetid gik det over til buy-onboard i et forsøg på at rette op på den skrantende økonomi.

Blandt valgmulighederne i menukortet var signaturretten Curry Wurst. Den klassiske pølse blev serveret i luften præcis som på landjorden i den tyske hovedstad: I små mundrette størrelse i en tyk karryketchup med et brød og en lille pose løs karry til at drysse over. Det er ikke en ret noget andet flyselskab har eksperimenteret med før eller siden.

Air Berlin transporterede årligt 30 millioner passagerer, var medlem af oneworld alliancen med British Airways, Finnair samt Cathay Pacific og fra Danmark var der afgange fra både København og Billund.

Ikke alt var dog en dans på roser, og Air Berlin blev hårdt påvirket af det skandaleramte lufthavnsbyggeri i Berlin, som skulle have været udgangspunkt for en stor ekspansion, men lufthavnen nåede aldrig at åbne i flyselskabets levetid.

Samtidig var Air Berlin tynget af gæld, og omstændighederne tvang tyskerne i armene på det Abu Dhabi baserede flyselskab Etihad. Det var denne ejer, der til sidst trak tæppet væk under Air Berlin, da de ikke længere ville holde hånden økonomisk under selskabet.

15. august 2017 erklærede Air Berlin sig insolvent og d. 27. oktober landede det sidste fly. Efter 38 år er et stykke moderne tysk luftfartshistorie endegyldigt forbi. “Tschüss, auf Wiedersehen and bye-bye”.

 

Herover: Det var tradition, at passagererne fik et chokoladehjerte på vej ud af flyvet hos Air Berlin. Nu er det endegyldigt slut for det tyske flyselskab.