RSS

BREAKING NEWS

Emirates forlænger med Arsenal

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Emirates forlænger sponsoratet med Arsenal Football Club indtil 2024. Prisen er ikke offentliggjort, men Arsenal har meldt ud, at det er klubbens største sponsoraftale til dato, og én af de største i fodboldhistorien. Em…

Rekordmange oversøiske ruter

Af Kenneth Karskov // Finnair kan i 2018 prale af rekordmange oversøiske flyvninger fra Helsinki - faktisk hele 27 af slagsen. Ruterne går til steder i Asien, Nord- og Centralamerika samt Mellemøsten. Asien er suverænt den største destination for Finnairs …

Lufthansa siger farvel til det gule haleror

Af Kenneth Karskov // Lufthansa siger farvel til den gule trane på haleroret, og opdaterer selskabets ikoniske design.  Det er første gang i næsten 30 år, at det tyske flyselskab piller ved det ikoniske blå-gule haleror, og dermed et af flybranchens mest kend…

  • 1
  • 2
  • 3

A380 reddet – Emirates bestiller 36 fly mere

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029.

Der er et nærmest symbiotisk forhold mellem flyselskabet Emirates og flyproducenten Airbus, når det kommer til Airbus A380 flyet. Det mellemøstlige selskab er med afstand den største aftager af det enorme fly, og selskabet har lige nu 101 eksemplarer af dobbeltdækkeren i flåden.

Så med den nye ordre holder flyselskabet liv i en maskine, der ellers var dømt ude. Rygterne har svirret om et stop for produktionen af A380, men nu kan Airbus fortsætte indtil 2029.

Problemet for Airbus er, at ingen andre selskaber ser en fidus i A380. Nok er flyet solgt og leveret til en række forskellige selskaber, men ingen af disse har kastet samme kærlighed på maskinen som Emirates.

Så for flyproducenten er det også et spørgsmål om at have is i maven, og håbe på at denne ‘livsforlængende behandling’ betyder, at markedet udvikler sig med den hast, som Airbus hele tiden har spået om, så efterspørgslen efter de helt store maskiner igen begynder at stige.

Listeprisen for ordren fra Emirates på 36 fly er svimlende 97 milliarder danske kroner, men så meget har Emirates ikke betalt. Det er utænkeligt at det mellemøstlige flyselskab skulle have gennemført en så vital ordre for Airbus uden at have fået en massiv rabat, men det præcise ordrebeløb er ikke offentliggjort.