RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer Air China til CPH - hvad kan du forvente?

Af Kenneth Karskov // Det er en af de mere stille ruteåbninger, når Air China d. 30. maj lancerer en ny rute mellem Danmark og Kina. Nye oversøiske forbindelser bliver ellers fejret med stor ståhej, og det var da også en historie i mange medier, at Cathay Pac…

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

  • 1
  • 2
  • 3

A380 reddet – Emirates bestiller 36 fly mere

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029.

Der er et nærmest symbiotisk forhold mellem flyselskabet Emirates og flyproducenten Airbus, når det kommer til Airbus A380 flyet. Det mellemøstlige selskab er med afstand den største aftager af det enorme fly, og selskabet har lige nu 101 eksemplarer af dobbeltdækkeren i flåden.

Så med den nye ordre holder flyselskabet liv i en maskine, der ellers var dømt ude. Rygterne har svirret om et stop for produktionen af A380, men nu kan Airbus fortsætte indtil 2029.

Problemet for Airbus er, at ingen andre selskaber ser en fidus i A380. Nok er flyet solgt og leveret til en række forskellige selskaber, men ingen af disse har kastet samme kærlighed på maskinen som Emirates.

Så for flyproducenten er det også et spørgsmål om at have is i maven, og håbe på at denne ‘livsforlængende behandling’ betyder, at markedet udvikler sig med den hast, som Airbus hele tiden har spået om, så efterspørgslen efter de helt store maskiner igen begynder at stige.

Listeprisen for ordren fra Emirates på 36 fly er svimlende 97 milliarder danske kroner, men så meget har Emirates ikke betalt. Det er utænkeligt at det mellemøstlige flyselskab skulle have gennemført en så vital ordre for Airbus uden at have fået en massiv rabat, men det præcise ordrebeløb er ikke offentliggjort.