RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Uha…! Dårligt nyt for dig, der skal med Qatar Airways til vinter

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Der er dårligt nyt for dig, som skal rejse med Qatar Airways fra København i løbet af vintersæsonen 2018/2019.

Qatar Airways bytter nemlig flytype, og selvom det betyder flere sæder i markedet, så sker det på bekostning af komforten ombord. Det gælder både på Economy og Business Class – men faktisk især på de dyre pladser!

Qatar Airways har i dag opdateret deres vinterfartplan 2018/2019, og i den forbindelse står det klart, at Qatar Airways erstatter de nuværende Boeing 787 Dreamliner fly (og planlagte Airbus A350 fly) med Boeing 777-300ER fly.

Det gode ved den nye flytype er, at der kommer en betydelig kapacitetsforørgelse på ruten til København. Der kommer langt flere sæder i markedet, og det vil betyde, at der bliver endnu flere billige billetter til Asien, Afrika, Mellemøsten og Australien med Qatar Airways.

Den dårlige nyhed er, at det går markant ud over komforten. Mest tydelig bliver det på Business Class, hvor passagererne i dag nyder en overdådig konfiguration, hvor alle har adgang til midtergangen (1-2-1).

På Boeing 777-300ER flyet, som bliver indsat d. 28. oktober 2018, er kabinen indrettet 2-2-2, dvs to sæder i vinduesrækkerne og to sæder i midten af kabinen. Det betyder, at passagererne i vinduesrækken skal hoppe over sin nabo for at komme ud.

Qatar Airways har selv været med til at hæve niveauet for Business Class flyvning med deres overdådige kabiner, og selvom det ikke er nogen decideret dårlig oplevelse at sidde på selskabets Boeing 777 på Business Class, så er det ikke lige så luksuriøst som på deres andre flytyper.

Med mindre… at de sender et af flyene med selskabets splinternye Qsuites til København. For så er det en helt anden historie! Disse fly er dog fortsat kun at finde på ruter til de mest prestigefulde destinationer, såsom Paris, New York, London og snart Frankfurt, så det er nok for optimistisk at forvente disse maskiner på ruten til København.

Så med mindre miraklet sker, så skal du forvente en oplevelse som på billedet herunder. Du kan læse en grunding gennemgang af Boeing 777 flyet på Business Class her: http://www.flybranchen.dk/test-qatar-airways-til-bangkok/

Nogle vil mene, at dette er luksusproblemer, for størstedelen af passagererne på flyet sidder ikke på Business Class, men på Economy Class. Også her vil det nye fly betyde mindre plads ombord.

Boeing 777 flyet er oprindelig udviklet til at have ni stole i hver række på Economy Class, men ved at gøre sæderne smallere og skære midtergangen ind til et minimum er det lykkedes flyselskaberne at klemme ti sæder ind i hver række.

Så på Economy Class betyder det nye fly en konfiguration på 3-4-3. Kig godt på billedet herunder fra en Qatar Airways Boeing 777 med denne kabineindretning, og læg mærke til, hvordan passagerernes skuldre hos samtlige passagerer stikker ud over sæderyggen.

Du kan læse mere om oplevelsen på Qatar Airways Boeing 777 fly her: www.flybranchen.dk/test-qatar-airways-economy-class-til-asien

Skiftet til den nye flytype betyder altså, at Qatar Airways fremover ikke længere vil kunne prale af, at have et af de ypperste luksusprodukter fra København.

Ændringen sker d. 28. oktober 2018 på begge de daglige Qatar Airways afgange mellem København og Doha.