RSS

BREAKING NEWS

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

Flyv CO2-neutralt til Folkemødet

Af Kenneth Karskov // Når det årlige Folkemøde i dag starter på Bornholm, så er det samlingssted for beslutningstagere, lobbyister, brancheorganisationer og alle andre som er interesseret i samfundsforhold. Blandt disse passagerer findes også en række menn…

Nu kommer ENDNU en rute til Jordan

Af Kenneth Karskov // Først åbnede Norwegian en rute til hovedstaden Amman i Jordan, så kom Royal Jordanian med en rute til samme destination, og nu annoncerer Norwegian så en rute til den jordanske badeby Aqaba. "Aqaba er en spændende udvidelse af vores J…

  • 1
  • 2
  • 3

Undersøgelse: Danskerne har ikke dårlig samvittighed over at flyve

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flyselskabet KLM har for andet år i træk lavet en stor undersøgelse af danskernes syn på miljø og flyvning, og konklusionen er klar: De færreste danskere har dårlig samvittighed over at flyve, og vi planlægger ikke at skrue ned for vores rejseaktivitet.

Til gengæld vil halvdelen af os gerne betale mere for at flyve med et selskab, der investerer i en grøn profil.

“Flypassagerer stiller større krav til flyselskabernes ”klimaprofil” og deres måde at indtænke bestræbelserne i deres drift på end tidligere. Det gælder alt fra økologisk mad på flyet til klimasmart servicehåndtering før og efter flyrejsen,” siger Paul Terstegge, nordisk chef for Air France og KLM.

Som et af punkterne i KLMs bestræbelser på en mere grøn profil har det hollandske flyselskab stor fokus biobrændstof. Som det eneste europæiske flyselskab bruger KLM biobrændstof på oversøiske flyvninger, bl.a. på ruten mellem Amsterdam og Los Angeles.

Biobrændstoffet er udvundet af råmaterialer som madolie og camelina, en plante der vokser i Spanien i næsten helt ufrugtbar jord. Camelina kan mindske kuldioxidudledningen med op mod 50%, mens madolie kan reducere udslippet med op mod 80%.

“KLM er kommet langt i deres bæredygtighedsarbejde med biobrændstof, klimakompensation og bæredygtige måltider, men der er altid plads til forbedring,” siger Paul Terstegge.

32% af danskerne i KLMs undersøgelse svarer, at de har dårlig samvittighed over at booke en flybillet, men kun 11% betaler i realiteten for at kompensere C02 udslippet fra flyturen.