RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer første Norwegian-rute til Canada

Af Kenneth Karskov // Norwegian spreder endnu engang vingerne, og sætter en nål mere i rutekortet med dagens annoncering af en rute til Canada. Det norske lavprisselskab vil flyve dagligt fra Dublin i Irland til Toronto i Canada fra marts næste år. Dog vil…

Icelandair lancerer fly i 100-års bemaling

Af Kenneth Karskov // Icelandair har løftet sløret for endnu en bemærkelsesværdig udsmykning af selskabets fly. Islændingene har tidligere lavet det smukke nordlys-fly, Hekla Aurora, og nu maler Icelandair en af selskabets Boeing 757-300 maskiner i farverne f…

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

  • 1
  • 2
  • 3

SAS: Farvel Boston

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Den 18. november 2018 er det slut med direkte flyvninger fra København til Boston. SAS lukker ruten ned for vinteren, og spørgsmålet er så, om den vil genopstå i sommerprogrammet 2019.

SAS åbnede ruten til Boston for to år siden, da flyselskabet fik en Boeing 737 i en langdistancekonfiguration i overskud. Det lille Boeing 737 var hyret ind fra selskabet Privatair og havde fløjet på ruten mellem Stavanger og Houston, den såkaldte “olierute”.

Da efterspørgslen på denne rute forsvandt og “olieruten” lukkede, satte SAS i stedet flyet ind på strækningen København – Boston.

Boston var en ny destination for SAS, og flyselskabet gjorde meget for at promovere ruten både i Skandinavien og på den amerikanske østkyst.

Sidste efterår meddelte SAS, at ruten ville blive overtaget af et af selskabets store langdistancefly, men den gode nyhed blev efterfulgt af en dårlig: Airbus A330 flyet skulle kun betjene ruten 3-4 gange om ugen i stedet for daglige afgange med det lille fly.

Allerede ved indvielsen af ruten til Boston, var SAS klar over, at vintermånederne ville blive svære. Mens sommermånederne er lig med smækfulde fly med masser af fritidsrejsende, så er grundlaget for vintertrafikken anderledes spinkel. Ikke mange tager på ferie til Boston i vintermånederne, så her er der kun de forretningsrejsende til at trække læsset. .

Det er nu denne problematiske periode, som SAS tager konsekvensen af. Vinterbetjeningen af Boston stopper fra november, og dermed er ruten som udgangspunkt lukket, men der er åbnet et kattelem for at den kan komme tilbage til sommeren 2019.

Også Norwegian fløj mellem København og Boston, men blot en enkelt gang om ugen. Denne rute er efterfølgende blevet lukket igen.

Herover: Reklame for SAS ruten mellem København og Boston på det traditionsrige Fenway Park i Boston (Foto: Kenneth Karskov)