Smugkig: Det her kan du glæde dig til, når Cathay Pacific lander i CPH

Af Kenneth Karskov
Når Cathay Pacific onsdag d. 2. maj starter med at flyve på strækningen mellem København og Hong Kong er det et af verdens bedste flyselskaber, der dukker op i den danske hovedstad. Flybranchen.dk er derfor fløjet i forvejen for at kunne give dig en forsmag på, hvad du kan forvente af den nye rute. Uanset om du sidder foran eller bagi i flyet – faktisk har Cathay Pacific tre klasser ombord på Københavner-maskinen, nemlig Economy Class, Premium Economy og Business Class – så kan du være sikker på et højt, femstjernet niveau. Det er Asien, når det er bedst, med fri bar, god service og glimrende mad. Cathay Pacific har altid været et fyrtårn i asiatisk luftfart. Det privatejede selskab har hjemme i den pulserende millionby Hong Kong, og selskabet har været i en evig kamp med Singapore Airlines om at være bedst i Asien. De to selskaber har sat overliggeren for asiatisk luftfart i årtier, og indtil Emirates og Qatar Airways for alvor meldte sig på banen, var det altid de to asiatiske selskaber, som de andre i flybranchen matchede deres service op imod. Flybranchen.dk er rejst via London med Cathay Pacific for at kunne sætte sig ombord på det allerførste Cathay Pacific fly til København på onsdag, og rapportere om hvad danske rejsende kan vente sig af det nyeste selskab i Københavns Lufthavn. Og kort fortalt: Det er ikke så lidt.

Ny strategi: Derfor kommer Københavner-ruten nu

I mange år arbejdede Cathay Pacific ud fra en strategi, der hed ‘mange forbindelser til få hubs’. Tanken var, at det var bedre for Cathay Pacific med mange daglige afgange til London, Paris og Frankfurt end at sprede sig ud på flere lufthavne i Europe med få ugentlige afgange hver. Hvis man boede i København kunne man jo nemt flyve til en af de store europæiske lufthavne og så tage Cathay Pacific flyet videre til Hong Kong. Den model er kommet under pres, og det er i det lys, at den nye rute til København skal ses. Det er blevet vigtigere end nogensinde med direkte forbindelser, så Cathay Pacifics gamle forretningsmodel duer ikke længere. [caption id="attachment_9972" align="alignnone" width="1200"] Billecart-Salmon Champagne på Cathay Pacific Business Class (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Cathay Pacific står dog stadig stærkt i London. Heathrow har alle dage været en vigtig destination for Cathay Pacific, ikke mindst på grund af den historiske forbindelse mellem Hong Kong og Storbritanien. Hong Kong var en britisk kronkoloni indtil 1997 (i dag en del af Kina), og derfor er der helt naturlig med en stor trafik til den engelske hovedstad. Så det asiatiske flyselskab har egen lounge i Heathrows Terminal 3, hvilket desværre ikke bliver tilfældet i København. Desværre, fordi Cathay Pacifics lounge i London er nøkket over, hvad vi kender fra tilsvarende venterum i Kastrup. Her er en bemandet bar, hvor der bliver der mixet cocktails og serveret Moet Champagne, en kok står i det åbne køkken og tilbereder friske dim sums og nudelretter, og en buffet med kager, sandwiches og snacks står til fri afbenyttelse. Indretningen er moderne asiatisk med både sofagrupper, arbejdsborde og lænestole med frit udsyn til flyene, så det er et skønt sted at tilbringe ventetiden.

Cathay Pacific Business Class

Ombord på flyet står personalet klar i døren til at eskortere Business Class passagererne til deres sæder. “Welcome, Mr. Karskov”, siger et af besætningsmedlemmer og følger mig hen til plads 18A. Alle passagerer på Business Class har adgang til midtergangen, for Cathay Pacific har indrettet alle langdistanceflyene i en overdådig 1-2-1 konfiguration. [caption id="attachment_9976" align="alignnone" width="1200"] Sæderne vender skråt ud mod vinduet på Business Class (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Sædet vender skråt ud mod vinduet, så indtil dagen bliver til aften, sidder jeg med et bagtæppe af blå himmel og skyer. Hvis jeg da ikke kører tv-skærmen ud og lade mig friste af de mange hundrede forskellige film, tv-servier, spil og musikstykker. Maden er en større omgang med først en forret – i mit tilfælde laks – valget mellem fire forskellige hovedretter, tre stykker ost og så dessert. Det glider ned med Champagne, et par gode glas vin, en dobbelt espresso og et glas cognac, og så er det tid til at lægge sædet tilbage. Knappen på betjeningspanelet indikerer en helt flad seng, og langsomt kører motoren sædet ned i netop den stilling. En dyne er blevet udleveret, og så er det bare med at putte sig og nyde et par timer på langs. Og det er den allerstørste luksus på et fly: At kunne sove. Lukke øjnene, få en ordentlig lur, for så at vågne op og være frisk til næste dag. [caption id="attachment_9977" align="alignnone" width="1200"] Middagen er en større omgang med både forret, hovedret, ost og dessert (foto: Kenneth Karskov)[/caption]

Cathay Pacific Economy Class

På Economy Class er der fri bar og gratis mad på turen med Cathay Pacific. Sæderne er opstillet i en 3-3-3 konfiguration på den maskine, som selskabet sender til København. Efter Economy Class forhold er her god plads, og alle sæder har egen skærm med masser af film. Her er også et stik til at oplade telefonen undervejs, så du ikke risikerer at komme frem med en helt flad smartphone. Mad og drikke er som nævnt inkluderet i billetten pris, og det indbefatter både øl, vin og avec. Der er også flere valgmuligheder til måltiderne, så ingen skal gå sulten fra borde. På samme måde er bagage fortsat med i flybillettens pris, når du rejser fra København til Asien eller Australien med Cathay Pacific [caption id="attachment_9980" align="alignnone" width="1200"] USB-stik sørger for at du kan holde din telefon kørende på Cathay Pacifics Economy Class (foto: Cathay Pacific /PR)[/caption]

Cathay Pacific Premium Economy

Premium Economy er mellemklassen, en separat kabinen der fysisk er placeret mellem Economy Class og Business Class. Her er lidt mere af det hele – især mere plads. Det gør vitterligt en forskel for både knæ og albuer, at der er lidt længere til sidemanden og sædet foran. Det tager lige toppen af ubehaget ved en lang oversøisk rejse, men uden at være dyrt som Business Class. Regn dog med at Premium Economy typisk koster det dobbelte af almindelige Economy Class. Hvis du generelt er glad for at rejse i Asien, vil du blive begejstret for at træde ombord på Cathay Pacific flyet til Hong Kong – uanset hvilken type billet du investerer i. Det er som at lande i Hong Kong allerede i det sekund, du stiger ombord på flyet. [caption id="attachment_9979" align="alignnone" width="1200"] Cathay Pacifics Premium Economy (foto: Cathay Pacific /PR)[/caption] Jeg har fløjet en del gange med Cathay Pacific – både Economy Class, Business Class og sågar First Class (læs anmeldelsen her: Cathay Pacific First Class). Det har altid været en god oplevelse, og selskabet holder stadig et højt niveau, selvom det har været præget af et par dårlige regnskabsår, hvilket er uvant for det privatejede flyselskab. Derfor kan man da også læse rapporter på nettet fra rejsende, der mener at serviceoplægget har lidt under besparelserne. Det er svært at få øje på markante forringelser, og der bliver tydeligvis fortsat investeret massivt i både mad, drikke og komfort hos Cathay Pacific. Sæderne på Boeing 777-300ER fra London er i princippet de samme som på Københavner-flyet. Vi er dog så heldige at få den helt nye Airbus A350 til Danmark, og det betyder faktisk en endnu bedre rejseoplevelse for de som flyver til og fra København. Airbus A350 flyet er mere støjsvag, har bedre indeklima samt wifi. Så der er al mulig grund til at glæde sig til at Cathay Pacific starter på ruten til København. [caption id="attachment_9983" align="alignnone" width="1200"] Cathay Pacifics Airbus A350 kommer snart til København (foto: Cathay Pacific /PR)[/caption] Flybranchen.dk er inviteret til Hong Kong af Cathay Pacific, men journalisten har selv betalt hotel, ophold, forplejning, udflugter samt tilslutningsfly til London.