Hvad blev der egentlig af Kai Tak? En af verdens mest berømte og berygtede lufthavne. Berygtet for sin svære indflyvning, der krævede det ypperligste af piloterne, når de skulle navigere selv de største maskiner ind på asfalten blandt Hong Kongs højhuse. Og berømmet for netop dét syn: Boeing 747’ere på stribe, der lægger an til landing mellem vasketøj og altankasser. Kai Tak blev lukket for præcis tyve år siden, i 1998, og i dag lander flyene i Chek Lap Kok lufthavnen. Det er også her Cathay Pacifics nye rute fra København lander, og der kan ikke siges ét ondt ord om denne lufthavn. Ofte kommer den ind på de øverste pladser, når flypassagerernes skal nævne deres yndlingslufthavne, så det er bestemt en værdig afløser, de har bygget. MEN, når jeg nu er i Hong Kong for at deltage i indvielsen af Cathay Pacifics nye rute til Danmark, er det jo nærliggende at besøge området omkring den gamle, legendariske lufthavn.
Hvad blev der af Hong Kongs ikoniske Kai Tak lufthavn?
Af Kenneth Karskov
Hvad blev der egentlig af Kai Tak? En af verdens mest berømte og berygtede lufthavne. Berygtet for sin svære indflyvning, der krævede det ypperligste af piloterne, når de skulle navigere selv de største maskiner ind på asfalten blandt Hong Kongs højhuse. Og berømmet for netop dét syn: Boeing 747’ere på stribe, der lægger an til landing mellem vasketøj og altankasser. Kai Tak blev lukket for præcis tyve år siden, i 1998, og i dag lander flyene i Chek Lap Kok lufthavnen. Det er også her Cathay Pacifics nye rute fra København lander, og der kan ikke siges ét ondt ord om denne lufthavn. Ofte kommer den ind på de øverste pladser, når flypassagerernes skal nævne deres yndlingslufthavne, så det er bestemt en værdig afløser, de har bygget. MEN, når jeg nu er i Hong Kong for at deltage i indvielsen af Cathay Pacifics nye rute til Danmark, er det jo nærliggende at besøge området omkring den gamle, legendariske lufthavn.
Hvad blev der egentlig af Kai Tak? En af verdens mest berømte og berygtede lufthavne. Berygtet for sin svære indflyvning, der krævede det ypperligste af piloterne, når de skulle navigere selv de største maskiner ind på asfalten blandt Hong Kongs højhuse. Og berømmet for netop dét syn: Boeing 747’ere på stribe, der lægger an til landing mellem vasketøj og altankasser. Kai Tak blev lukket for præcis tyve år siden, i 1998, og i dag lander flyene i Chek Lap Kok lufthavnen. Det er også her Cathay Pacifics nye rute fra København lander, og der kan ikke siges ét ondt ord om denne lufthavn. Ofte kommer den ind på de øverste pladser, når flypassagerernes skal nævne deres yndlingslufthavne, så det er bestemt en værdig afløser, de har bygget. MEN, når jeg nu er i Hong Kong for at deltage i indvielsen af Cathay Pacifics nye rute til Danmark, er det jo nærliggende at besøge området omkring den gamle, legendariske lufthavn.