Hvad blev der af Hong Kongs ikoniske Kai Tak lufthavn?

Af Kenneth Karskov
Hvad blev der egentlig af Kai Tak? En af verdens mest berømte og berygtede lufthavne. Berygtet for sin svære indflyvning, der krævede det ypperligste af piloterne, når de skulle navigere selv de største maskiner ind på asfalten blandt Hong Kongs højhuse. Og berømmet for netop dét syn: Boeing 747’ere på stribe, der lægger an til landing mellem vasketøj og altankasser. Kai Tak blev lukket for præcis tyve år siden, i 1998, og i dag lander flyene i Chek Lap Kok lufthavnen. Det er også her Cathay Pacifics nye rute fra København lander, og der kan ikke siges ét ondt ord om denne lufthavn. Ofte kommer den ind på de øverste pladser, når flypassagerernes skal nævne deres yndlingslufthavne, så det er bestemt en værdig afløser, de har bygget. MEN, når jeg nu er i Hong Kong for at deltage i indvielsen af Cathay Pacifics nye rute til Danmark, er det jo nærliggende at besøge området omkring den gamle, legendariske lufthavn.

Forladt fra den ene dag til den anden

Kai Tak lufthavnen lå midt inde i byen. Lufthavnen var dimensioneret til 25 mio. passagerer, men allerede tre år før den lukkede, var passagertallet tæt på 30 mio. Det gjorde den til en af de travleste lufthavne i verden dengang, men kapaciteten var for længst overskredet og myndighederne ledte derfor efter et sted at bygge en ny lufthavn, hvilket de fandt på en ø længere væk fra den travle midtby. Fra den ene dag til den anden blev Kai Tak forladt. Sidste afgang var med Cathay Pacific til London, og i dag er kun minderne – samt en række film på YouTube af ærefrygtindgydende landinger i lufthavnen – tilbage. Hvis du nogensinde er landet i Kai Tak, så vil disse billeder vække minder om en af de mest spektakulære indflyvninger overhovedet. For inden flyet kunne sætte hjulene på den berømte Runway 13, skulle der foretages et dramatisk sving. Nogle gange sad den lige i skabet. Andre gange… not so much. Hold vejret, mens piloten i videoen herunder skal rette op på en helt skæv indflyvning – i allersidste øjeblik! Der er ikke meget tilbage af den gamle lufthavn. Langsomt, men sikkert, er de mange ledige kvadratmeter overtaget af andet byggeri, og i dag er landingsbanen blevet til Cruise Terminal. Lufthavnens passagerterminal er for længst jævnet med jorden og erstattet af kontorer og lejligheder. Hong Kong er et af de dyreste steder i verden at købe fast ejendom, så det var kærkomment for byen at få det store område, som Kai Tak lagde beslag på midt i byen, tilbage. Kigger man over vandet, kan man inde på landsiden se et samsurium af nye og gamle bygninger. De gamle højhuse var begrænset af regler for hvor højt, der måtte bygges mens her lå en lufthavn, men efter Kai Taks lukning blev restriktionerne ophævet, og derfor skyder nye, endnu højere bygninger op. [caption id="attachment_9994" align="alignnone" width="1200"] En del af den gamle landingsbane er blevet en park (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Alleryderst på den gamle runway er der etableret en park, som er populær blandt motionister, hundeluftere og familier med børn. Efter Hong Kong forhold er her relativt stille, dejligt grønt og tilmed god plads. Det er stadigt muligt at ane områdets fortid som landingsbane. Den gamle rød-hvid malede brandstation har fået lov til at stå, og enkelte andre spor indikerer, at her lå en af de travleste rullebaner i verden. Skulle du have lyst til at kigge herud, så vær opmærksom på, at sådan en landingsbane er lang – også længere end man umiddelbart forestiller sig. Der er et solidt stykke vej ud til parken, så fang Bus 86 fra undergrundsstationen Kowloon Bay MTR med destination “Cruise Terminal”. Billetten koster 6 HKD – husk kontanter – og den kører hele vejen ud til parken. [caption id="attachment_9995" align="alignnone" width="1200"] Kai Taks gamle rød-hvid malede brandstation har fået lov at stå. I baggrunden ses Hong Kongs skyskrabere (foto: Kenneth Karskov)[/caption]  


Posted

in

,

by