Reportage: Med det allerførste Cathay Pacific fly til København

Af Kenneth Karskov
Det er et historisk øjeblik, da tavlen i Hongkongs internationale lufthavn kan vise flynummer CX 227 til 哥本哈根. Øjeblikket markerer slutningen på 19 års pause for direkte flyvninger mellem København og Hongkong. “Godaften, dette er deres kaptajn. Mit navn er Anders Kjær”, lyder det over flyets højttalere. “Velkommen ombord på denne allerførste flyvning til København med Cathay Pacific”. Sagt på dansk. Disse få ord indvarsler et væld af nye muligheder for rejsende, for med Cathay Pacifics ankomst i Københavns Lufhavn kommer der endnu flere alternativer frem, når turene til Asien og Australien skal planlægges. [caption id="attachment_10009" align="alignnone" width="1200"] Historisk! Cathay Pacific CX 227 til København er på tavlen (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Cathay Pacific har et imponerende rutenetværk i Asien, og især Kina er godt dækket i samarbejde med datterselskabet Cathay Dragon, som rammer et hav af store og små destinationer i det enorme land. Fremover kan alle disse byer nås via Hongkong – der i sig selv bestemt også er et besøg værd. “Faktisk er dette første flyvning fra Hongkong til København, siden SAS fløj fra den gamle Kai Tak lufthavn for nitten år siden”, fortsætter den danske kaptajn sin briefing af passagererne. Indtil foråret 1999 fløj SAS flere gange ugentlig fra Kastrup til Hongkong, men det skandinaviske flyselskab trak sig fra ruten nogle måneder før årtusindeskiftet. Da SAS for tre år siden besluttede sig at genoptage flyvninger til Hongkong var det ikke længere fra Danmark – men derimod fra Stockholm – så en direkte rute til den pulserende asiatiske megaby har længe stået højt på ønskesedlen i CPH. [caption id="attachment_10011" align="alignnone" width="1200"] Boarding Soon. Der er snart afgang med Cathay Pacific CX 227 til København (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Og nu er den her. Onsdag d. 2. maj kl. 01.10 er der afgang fra Gate 28 i Hong Kongs internationale lufthavn. Ruten er en såkaldt sæsonrute, så indtil videre har Cathay Pacific lovet at flyve tre gange om ugen til Danmark frem til oktober måned. Fra dansk side er den nyhed blevet modtaget med noget, der minder om både fanfare, kindkys og balloner til børnene, men her er anderledes stille ved gate 28 i Hong Kong. Her er ingen særlig markering af begivenheden og det virker nærmest uceremonielt. “Copenhagen” er blot én blandt mange europæiske byer med et CX flynummer på informationstavlen denne aften, sammen med Rom, London, Manchester, Milano, Paris etc. [caption id="attachment_10012" align="alignnone" width="1200"] Velkomstdrink til passagerne på Business Class på CX227 til København (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Ombord på flyet er det dog interessant at bemærke, at da kaptajnen meddeler, at premiereflyvningen desværre bliver ramt af en lille forsinkelse, så er der straks en passagerer, der på formfuldendt engelsk spørger kabinepersonalet, om de tror hun kan nå sit fly videre fra København til London. Det fortæller, at denne rute ikke kun er til danskere, der skal til Asien eller Australien, men også for folk der skal den anden vej. Til forskellige byer i Europa via København. Flyet på ruten til København er det allernyeste i Cathay Pacifics flåde: Airbus A350-900. Hvis du ikke er typen, der går op i flytyper, så skal du blot hæfte dig ved dette ene faktum: Denne maskine er det mest komfortable, du kan få. I alle klasser. [caption id="attachment_9980" align="alignnone" width="1200"] USB-stik sørger for at du kan holde din telefon kørende på Cathay Pacifics Economy Class (foto: Cathay Pacific /PR)[/caption] Lad os starte bagest i flyet. Economy Class sæderne har en feature, som helt sikker vil glæde mange rejsende. For udover det normale bord til flymaden, så stolene har også fået en ekstra lille hylde, der kan klappes ud. Den kan holde telefonen, mens den oplader i USB-stikket. Det er ret praktisk, for med den centrale placering smartphones har fået i vores liv, er det blevet vigtigt ikke at gå fra borde med et helt fladt batteri, og derudover løser det lille bord et andet problem. For nok har alle passagerer egne skærme med et stort udvalg af underholdning, men hvis du er typen, der kan lide at loade telefonen med dine private favoritter fra Netflix eller Viaplay, så er her et bord at stille den på. Du behøver altså ikke længere sidde med en strakt arm for at se et afsnit af din yndlingsserie på telefonen eller iPad. Det er smart tænkt – og løsningen bliver vel modtaget af passagererne, som er hurtige til at tage den ekstra feature i brug. [caption id="attachment_10015" align="alignnone" width="1200"] Læg mærke til det lille praktiske “telefonbord” i Economy Class på Cathay Pacifics flyet til København. Det er en særlig feature for selskabets Airbus A350  (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Mellem Economy Class og Business Class findes mellemklassen Premium Economy. Her står der to stole i vinduesrækkerne og tre i midten, så sæderne er simpelthen større end på Economy, hvor opstillingen er 3-3-3. På Premium Economy kan stolene lænes meget længere tilbage, så mulighederne for at slappe af er markant forbedret i forholdt til økonomiklassen. Forrest på Airbus A350-900 flyet er Business Class. Kabinen er opdelt i to sektioner: Først den store kabine med hovedparten af sæderne og en lille kabine med blot to rækker Business Class. Stolene er opstillet med to i midten og blot et enkelt sæde i vinduesrækken. Sædet ved vinduet vender skråt ud mod vinduet og et betjeningspanel kan forvandle det til en helt flad seng. [caption id="attachment_10017" align="alignnone" width="1200"] Sådan sidder passagererne på Business Class på Cathay Pacific flyet mellem København og Hongkong (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Kabinen er en blanding af lysebrun og grønt. Grøn er Cathay Pacifics firmafarve, og samspillet får noget godt frem i begge nuancer. Alting er som i en ny bil, hvor knapperne er lidt federe og kan en smule mere end før, og helt grundliggende er det et skønt sted at sætte sig. Alle pladser er lige gode, og den eneste forskel er, om du sidder ved vinduet eller i midten af flyet. Komforten er lige god, afskærmningen fra de andre passagerer er den samme og alle funktioner er ens. Det lyder banalt, men hos en række selskaber er der faktisk forskel på, hvor man sidder bedst i kabinen på Business Class. [caption id="attachment_10027" align="alignnone" width="1200"] En lille ostetallerken og et glas Graham’s Late Bottled Vintage portvin til at slutte “natmaden” på turen til København med Cathay Pacific (foto: Kenneth Karskov)[/caption] På grund af en 50 minutters forsinkelse er klokken halv tre om natten, da maden kommer på bordet. Så kan man da tale om natmad! En hurtig anretning er en mulighed i menukortet, men selv den store servering bliver eksekveret hurtigt, og det tager ikke mere end end halv time før personalet igen fjerner de første bakker. De fleste passagerer vil gerne udnytte tiden på flyet til at sove, og det er stadig det bedste argument for at flyve på Business Class: En god nats søvn. For selvfølgelig er det luksus med Champagne, stort menukort og gode vine, men intet slår at kunne forvandle stolen til en flad seng. For mit vedkommende bliver det til syv timers søvn, inden personalet begynder serveringen af morgenmad 1 time og tre kvarter før landing. Der er frugt og yoghurt med müsli på bakken, og det bliver suppleret af en lun croissant samt en varm ret, som enten er æg, congee (kinesisk rissuppe) eller Hongkong specialiteten Dim Sum. Det er faktisk blot et spørgsmål om, hvor eventyrlysten, du er! [caption id="attachment_10019" align="alignnone" width="1200"] Morgenmad serveret 1 timer og 45 minutter før landing i Kastrup (foto: Kenneth Karskov)[/caption] “Godmorgen mine damer og herrer, det er kaptajnen igen”. Ordene over højttaleren markerer, at turen til Danmark er ved at være slut. Der er nu blot en halv time til den historiske ankomst i København. “Vi lander 50 minutter efter planlagt ankomst på grund af restriktioner i kinesisk luftrum, som desværre er udenfor vores kontrol”, forklarer Anders Kjær, hvorefter han gennemgår vejrudsigten for Danmark og slutter med ordene: “Vi ønsker dem en god dag i København”. Og dermed er den nye rute en realitet. København og Hongkong er endelig forbundet via luftvejen igen. Nu er der kun tilbage at håbe, at dette med tiden bliver en helårsrute – og gerne med endnu flere ugentlige afgange.


Posted

in

by