BLOG: For 699,- til USA… hvor slemt kan det være?

Af Kenneth Karskov
Der findes et begreb indenfor luftfart, der hedder “ULCC”. Det står for “Ultra Low-Cost Carriers”, og dækker over de selskaber, der er gået skridtet videre end de andre lavprisselskaber og har skåret det allersidste væk. Disse selskaber har flere gebyrer end alle andre, og her koster det f.eks. ekstra at have håndbagage med. Sådan et selskab er islandske WOW air, der i øjeblikket tilbyder flybilletter til USA fra. kr. 699,- oneway, hvilket er historisk billigt. Islændingene praktiserer ikke kun ultra-lavpris på ruterne til Europa, men også på de oversøiske flyvninger til USA. Det betyder, at på en ti timer lang rejse til USA er alt skåret væk: Mad, drikkevarer, indchecket bagage, sædereservation, skærme, wifi, bonuspoint, tæpper, puder og håndbagage. Tilmed er flyet er er konfigureret med det maksimale antal sæder, og produktet er så skrabet at du end ikke får en dråbe vand undervejs. Det kan lyde barskt, hvis du er vant til at flyve med de traditionelle flyselskaber, og synes det er hyggeligt med en bakke mad, mens du ser en film, nyder en kaffe og en cognac. Men omvendt: Hvor slemt kan det egentlig være? Det er der kun en måde at finde ud af, og derfor ligger der nu en WOW air billet til New York i min indbakke.

Er dette fremtidens måde at flyve på?

Der skal ikke herske tvivl om, at de lange oversøiske flyvninger er under forandring i disse år. På samme måde som vi har vænnet os til, at flyvning i Europa er uden mad, drikkevarer og bagage, så ændrer flyselskaberne nu også produktet på de lange rejser. Årsagen er, at flybilletter i det prisleje, som WOW air tilbyder, nødvendigvis har en konsekvens. De traditionelle selskaber som SAS, Lufthansa og British Airways kan ikke sidde truslen overhørig, og det betyder, at de goder, vi har vænnet os til på en lang flyvetur, vil forsvinde. Langsomt, men sikkert. Hos nogle selskaber vil det ske langsomt: Det starter med at valgmulighederne til måltiderne forsvinder, pludselig koster sædereservation ekstra og en dag er gratis alkohol fortid. Det er for eksempel tilfældet med SAS, som har måttet skære produktet til, så det matcher nutidens flypriser.

Måske behøver du ikke tre retter til USA

De nye flyselskaber er startet fra et helt andet udgangspunkt. Lavprisselskaber er ikke tynget af “sådan plejer vi at gøre”, så de har bygget produktet op fra nul. Her er de ikke startet med at tænke, at en rejse til USA nødvendigvis skal indeholde en kuffert, et tre-retters menu og et glas vin. Med priser ned til 1.500,- for at krydse Atlanten er folks rejsemønstre under forandring, så flere tager på korte ture til USA og måske behøver de slet ikke en stor kuffert? Og hvis de gør, så må de hjertens gerne have den med – bare de betaler for den. Den måde at sammensætte flyrejsen på giver lavprisselskaberne den ultimative fordel: Ved at splitte produktet op, ser basisprisen fortryllende lav ud. Uden kuffert, mad og sædereservation er det muligt at tilbyde historisk lave flypriser til USA. Og da pris er et af de helt afgørende parametre i konkurrencen, så kan en tur med WOW air give en indikation af, hvor flybranchen er på vej hen. For hvis selskaberne ikke tjener penge på selve billetten, så skal pengene ind på en anden måde, og her kommer gebyrerne ind i billedet. Islændingene har da også indført gebyrer som andre flyselskaber knap kan tænke sig til.

Skræddersyet produkt

Men hvad hvis vi vender tankegangen om? At alt-inklusive billetterne er den gammeldags måde at tænke en flyrejse på, og lavprisselskabernes basisprodukter er den moderne skræddersyede løsning. Hos WOW air er det muligt at designe din rejse til dine helt specifikke behov: Vil du vide, hvor du skal sidde, så betaler du for pladsreservation – er du ligeglad, så slipper du billigere. Vil du have en kuffert med, så betaler du et gebyr og vil du have mad, så forudbestiller du på hjemmesiden eller køber noget på flyet (alternativt smører du en madpakke, for du må gerne medbringe din egen mad på flyet). Der er der ikke noget hokus pokus i, hvis du flyver til London, så hvorfor skal det egentlig være anderledes, når du flyver til USA?

Ikke uden problemer

Problemet opstår først i de situationer, hvor passagerne IKKE er klar over spillereglerne på forhånd. Dér hvor de kommer med en forventning baseret på deres forrige rejser med andre selskaber, og ikke har forstået lavprisselskabernes gebyrer. Det er f.eks. når folk regner med at kunne checke bagage ind, men pludselig skal betale for kufferten. Hvis man kigger på anmeldelser nettet, så får WOW mange hårde ord med på vejen for deres politik om at opkræve penge for at medbringe en rullekufferter i kabinen. Dét overser folk tilsyneladende ofte. Derfor har jeg lavet en liste med “10 ting du SKAL vide, inden du flyver WOW air“. Det er ikke en advarsel mod at flyve WOW air, men derimod en guide til at styre dine forventninger, så du ved præcist, hvad du kan forvente, når du flyver Ultra Low-Cost på tværs af Atlanten. Tag det faktum, at WOW air ikke har små skærme i sæderne. Hvis du ved det på forhånd, så loader du en iPad med Netflix og downloader en række gode film, og vupti, har du den bedst tænkelige underholdning. Intet flyselskabs underholdningssystem kan slå det indhold, du selv har udvalgt. En sidste ting er, at WOW air ikke samarbejder med andre selskaber. Så er du forsinket, må du vente på næste afgang. De refunderer din billet, men booker dig ikke om til et andet selskab…!

Forbered dig grundigt

Har du læst min liste med “10 ting du SKAL vide, inden du flyver WOW air”, så bliver du ikke overrasket. Omvendt, hvis du går ombord og forventer fem-stjernet service á la Emirates, så bliver turen lang, efterhånden som du finder ud af hvordan produktet hænger sammen. Bliver du knaldet i gaten af WOW airs personale for at forsøge at slippe udenom bagagegebyret ved at tage en rullekuffert med i kabinen, men så bliver opkrævet for den lige inden afgang, så er du heller ikke positivt stemt undervejs. Jeg har forberedt mig grundigt og downloadet mine film, bestilt et måltid og valgt en plads. Samt i den grad taget ja-hatten på. Så nu er spørgsmålet blot: Hvordan er oplevelsen med en Ultra Low Cost Carrier til USA i praksis…? Jeg lover at melde tilbage med en grundig rapport fra turen København – New York EWR via Island med WOW air. 


Posted

in

by