RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Brussels Airlines b.business

Af Kenneth Karskov

Egentlig havde de afskaffet Business Class på de europæiske flyvninger hos Brussels Airlines, men så købte mægtige Lufthansa sig ind i det belgiske selskab, og et af kravene var at de genindførte den dyre luksusklasse. Resultatet er, at der nu er tre klasser ombord på de belgiske fly: ‘b.business’, ‘b.flex economy+’ og ‘b.light economy’.

Der er ikke noget gardin til at adskille Business fra Economy+ og Economy. Et lille skilt indikerer at her slutter den ene sektion og den næste starter, og ellers er eneste forskel at nakkestøtterne har forskellig farve på de tre klasser: Grå for b.business, blå for b.flex economy+ og rød for b.light economy. Sæderne er iøvrigt ens, så på komforten er der ingen forskel.CPH-BRU-3

Forskellen er derimod servicen. Mens passagererne på de billigste billetter skal betale for mad og drikke ombord (men bemærk at både bagage, bonuspoint og toiletbesøg er inkluderet i prisen uanset klassen), så er der mad med i billetten hos b.flex og b.business. Hvor Business Class passagererne får en lidt større anretning, champagne og hele molevitten serveret på porcelæn, så må b.flex kunderne “nøjes” med plastkrus og en mere simpel servering.

Fra København til Bruxelles (flyvetid: 1t 40m)

Vel ombord på Avro RJ85 maskinen med 82 sæder kigger den veloplagte steward forbi og spørger, om jeg kunne tænke mig noget at drikke inden take-off. Jeg svarer ‘ja tak’ til et glas appelsinjuice, mens de øvrige passagerer finder deres plads længere tilbage i maskinen. Vi er kun tre på Business Class denne morgen.

Maskinen er indrettet med to sæder i højre side og tre i venstre side. Business Class passagerer har frit midtersæde, men kun i rækken med tre sæder, så flyver du b.business på disse maskiner, så undgå sæde ‘A’ og ‘C’ og vælg i stedet ‘D’ (gang) eller ‘F’ (vindue). Så har du god plads!

Vel oppe i de højere luftlag begynder serveringen. Morgenmaden består af en lille bakke med ost og pålæg, en lille æske med to belgiske chokolader, et par skiver blodappelsin og grapefrugt samt et bæger apelsinjuice. Det hele bliver serveret på rigtig porcelæn, rigtige glas – men med plastikbestik!

Brussels-BRU-OPO-4Den veloplagte steward kommer rundt med brød og chokolade croissanter, som jeg forsyner mig med, og da jeg beder og et glas champagne til tage hul på en lille weekendtur, så lister han ud i ‘køkkenet’ og kommer kort efter tilbage med et glas med bobler. Skønt!

Fra Bruxelles til Porto (flyvetid: 2t 40m)

Turen går videre til Porto og ventetiden er lidt over en time, så der lige tid til at besøge Brussels Airlines’ lounge nær gate 43. Loungen ser lidt dyster og trist ud, men køleskabet rummer gode belgiske øl og der er fin udsigt over flypladsen.

Turen videre er ombord på en Boeing 737. EBrussels-BRU-OPO-1n lille smutvej for b.business passagerer leder mig udenom den lange kø ved ombordstigningen, men vel ombord er det tydeligt at se, at denne maskine ikke er hentet på Boings fabrikker indenfor de sidste par år. Jeg sidder dog fint på række 1, for der er ikke noget galley foran 1A-1C så benpladsen måler et par meter. Der tre sæder i hver side, så alle b.business passagerer har et frit midtersæde. Der var dog kun to passagerer på Business på denne tur, mens b.flex er bedre fyldt op og bagest på b.light er der godt pakket.

Endnu en gang er det et mandligt crew-medlem, men han viser sig fra sin bedste side. “Kunne De tænke Dem lidt at drikke inden afgang? Et glas champagne?”, tilbyder han, og jeg synes det vil være uhøfligt at sige nej. Straks træder han ud i galley’en og åbner en helflaske fra Reims distriktet. Pop, lyder det, og så fylder han glassene på bakken. “Det er Vrankel champagne fra huset Pommery”, fortæller han, idet jeg tager et glas. God stil!

Denne gang står den på frokost. En lille hvid dug i form at et papirserviet kommer på bordet, inden maden bliver stillet foran mig. Bakken består af en varm pastaret, to belgiske oste og to chokolader. Glimrende! Jeg vælger en rødvin til maden, og i stedet for bare at stikke mig en flaske eller give mig valget mellem to forskellige, så kommer han anstigende med to glas og en flaske af hver af hans rødvine. Så kan jeg smage mig frem, om jeg Brussels-BRU-OPO-5bedst kan lide ‘Mapuche’ (Cabernet Sauvignon) fra Chile eller ‘Chateau Blomac’ fra Frankrig. Den franske vandt!

“Kunne De tænke Dem en kop kaffe eller the?”, bliver jeg spurgt. Jeg tager en kop the. “Noget til? En cognac, en whisky eller andet?”. Jeg slår til på tilbuddet om en cognac. Igen kommer to flasker frem, dog ikke forskellige – cognac’en er Martell VS – men den ene flaske er allerede hældt i mit glas og den anden får jeg til at have stående, hvis jeg kunne tænke mig en ekstra cognac. Igen, nice touch!

Samlet set var det en rigtig positiv oplevelse, og hvis jeg nogensinde skal kunne retfærdiggøre merprisen for Business Class i Europa, så var på den her flyvning fra Bruxelles til Porto. Det er i hvert fald så tæt på som jeg kan komme gode argumenter for at betale ekstra for at sidde forrest. Der var ingen smalle steder ombord, maden smagte fint, betjeningen var ypperlig og jeg nød godt af den gode plads. Det var en oplevelse at flyve – hvilket alt for sjældent er tilfældet sådan som flybranchen har udviklet sig anno 2010.

Brussels-BRU-OPO-2