Guide: Sådan bliver du opgraderet på SAS

Af Kenneth Karskov
Denne guide tager dig igennem processen med at blive opgraderet på alle SAS flyvninger – hvad enten du flyver indenfor Europa eller til Asien/USA. SAS tilbyder opgradering på både de korte og lange ruter. Størst er forskellen på de lange flyvninger til USA og Asien, hvor du bytter et trangt sæde på økonomiklassen ud med en flad seng og gourmetmad, men også på de korte ruter er der forskel på rejseoplevelsen. Merprisen er selvsagt også højest på de lange flyvninger, mens udgiften for opgradering på de korte ruter kan fås fra kr. 390,- pr. vej. SAS bruger en service ved navn Plusgrade til at håndtere opgraderinger. Systemet er lavet sådan, at man afgiver et bud inden afrejse, og så vurderer SAS om det er interessant for dem at sælge de gode sæder til højestbydende. Det er muligt at byde både med point og med penge. Systemet sætter automatisk et minimumsbud, og du kan herefter selv bestemme, hvor meget du vil byde for opgraderingen set i forhold til, hvordan du vurderer værdien for en bedre plads på flyet. de korte ruter kan du opgradere fra SAS Go (som er Economy Class uden mad og drikke) til SAS Plus (Premium Economy med gratis mad og drikke samt fasttrack og loungeadgang). Der findes ikke SAS Business på flyvninger indenfor Europa længere, så SAS Plus er så luksuriøst som det kan blive i Europa. På de lange oversøiske flyvninger til USA og Asien kan du opgradere fra SAS Go (Economy Class med gratis mad, men begrænset antal drikkevarer) til SAS Plus (Premium Economy med bredere sæde, mere benplads og fri bar) og til SAS Business (Business Class med flade senge, Champagne og gourmetmad). Det er naturligvis også muligt at opgradere fra SAS Plus til SAS Business.

Sådan gør du: Bliv opgraderet med SAS

Lad os være helt konkrete med en flyvning fra København til Frankfurt. Mange vil mene, at det ikke giver mening at opgradere de korte flyvninger indenfor Europa, mens de lange til USA og Asien er en helt anden historie. Processen er den samme for både korte og lange flyvninger, så København-Frankfurt er et glimrende eksempel for at vise, hvordan Plusgrade systemet fungerer. Første skridt i processen er denne side med de respektive flyvninger i bookingen. På Plusgrade kan du afgive et bud i både penge og point (men ikke en kombination af de to). Startprisen på en opgradering til SAS Plus er 390 kroner pr. vej eller 5.000 Eurobonus point for denne halvanden times flyvning til Frankfurt. Det er en auktion, så jo højere bud, jo større chance for at den går igennem, lover flyselskabet. En indikator viser, hvor stærkt softwaren mener, at dit bud på opgraderingen er. Denne skal nok tages med et gran salt, for dens primære funktion er blot, at få de rejsende til at afgive et endnu højere bud til gavn for flyselskabet. Det er dog værd at have i baghovedet, at hvis flere byder, så er det selvfølgelig højstbydende som vinder auktionen. Det kan ikke være anderledes. Det står også angivet, at for denne flyvning kan du vælge at betale kr. 695,-, og så skal du ikke vente på svar om din opgradering går igennem. Så får du SAS Plus med det samme! Når dit bud er modtaget af Plusgrade systemet, bliver ovenstående bekræftelse vist. Her kan du se præcis, hvilke afgange du har bedt om opgradering på, samt hvor højt et antal point eller kontanter du har tilbudt at betale for en opgradering. Herefter er det blot at vente tålmodigt på svar, som lander i din inbox 36-48 timer før afgang. Er du blevet opgraderet vil du modtage en mail med det glade budskab, og du vil kunne se følgende besked. Herefter er det blot at gå ind på SAS’ hjemmeside og vælge sæde i din nye rejseklasse.

Er en opgradering pengene værd?

Om en opgradering er pengene værd afhænger af to ting: 1) Din økonomiske formåen samt 2) hvordan du værdisætter fordelene ved et bedre sæde, bedre mad, lounge etc. Hvis vi holder fast i eksemplet med København-Frankfurt – en typisk Europaflyvning med SAS – så får du følgende ekstra fordele med SAS Plus: – gratis mad og drikke på flyet – gratis sædevalg – loungeadgang – fast track – flere bonuspoint Disse ydelser har hver især en værdi, og summen af disse udgør værdien af en opgradering til SAS Plus. På Europa-ruterne er komforten den samme på SAS Go og SAS Plus, så her er der som udgangspunkt ingen forskel. Det er samme sæde med samme benplads. Hvis vi tager de enkelte servicetiltag, som SAS Plus inkluderer, så sælges en række af disse også som separate ydelser hos SAS. – Gratis mad og drikke: Et måltid svarende til SAS Plus maden kan forudbestilles for kr. 75-100,- (på flyvninger over to timer). Dertil kommer en øl (40 kr.) og/eller danskvand (20 kr.). Som udgangspunkt er der fri bar på SAS Plus, så det kan godt løbe op, hvis du går all in på den fri bar. – Sædevalg: Gratis på SAS Plus. Koster kr. 129,- pr. vej til Frankfurt på SAS Go – Fast track: Gratis på SAS Plus, men ikke muligt at købe sig til på SAS Go. – Ekstra bonuspoint: En SAS Plus billet giver 1500 point, mens en SAS Go billet optjener 500-1000 på Europaflyvninger (afhængig af billettype). 1000 Eurobonuspoint kan købes for 150 kroner, så værdien af de ekstra point er kr. 75-150,- afhængig af billet – Loungeadgang: Inkluderet i SAS Plus, men kan købes af alle SAS passagerer for kr. 189,- eller 2.800 Eurobonuspoint (ved forudbestilling) Hvis vi regner alle disse beløb sammen giver det over 600 kroner. Så er en opgradering pengene værd? Hvis dit bud på 390 kroner går igennem, så får du en rabat i forhold til at købe alle enkeltdelene hver for sig. Så isoleret set, ja, det er pengene værd. MEN… Pengene kunne også være brugt på andre ting, og hvis du hellere ville bruge de 390,- på noget andet, så er en opgradering ikke det rette for dig. Tallene i denne artikel er  tænkt for at give dig en idé om, hvad du får ekstra ved en opgradering til SAS Plus – og hvilken værdi SAS selv sætter på de enkelte ting til. Så kan du bedre danne dig et kvalificeret indtryk af, hvor højt du skal byde på en opgradering. Rigtig god flyvetur!


Posted

in

by

Tags: