RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Hvad foregår foran gardinet? Sådan er Business Class i Europa

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Stewardessen trækker med en resolut mine gardinet for, og afskærmer dermed de forreste rækker i flyet fra resten af passagererne. Derefter er det kun lyden af metalbestikkets klirren mod tallerkenerne og et stille pop fra champagneflasken, som slipper igennem gardinet.

Men først: Hvorfor overhovedet have Business Class på europæiske flyvninger? Giver det mening med Champagne, luksus og tre-retters menu på en flyvning til London?

Det korte svar er: nej!

Ingen ved sine fulde fem betaler 7.500,- for at flyve to timer til London på Business Class, og derfor har SAS da også taget konsekvensen og afskaffet luksusklassen på flyvninger i Skandinavien og Europa. Ligesom det ikke findes hos noget lavprisselskab.

Det lidt længere svar er: JA!

Derfor kan du stadig booke billetter på Business Class hos hovedparten af de traditionelle europæiske flyselskaber som British Airways, Lufthansa, Finnair, LOT, SWISS, Austrian, Brussels Airlines, Air France, KLM, Iberia, Finnair, TAP, Czech Airlines og Icelandair.

Disse selskaber har alle beholdt luksusklassen ud fra kommercielle overvejelser. Det er ikke så meget for at kunne glæde for den ene rigmand, kendis eller direktør, der kunne finde på at sætte sig derop, for salget af Business Class billetter fra den ene europæiske destination til den anden er styrtdykket.

Til gengæld er salget af Business Class på de oversøiske flyvninger stadig en stor del af flyselskabernes indtjening, og det er disse passagerer, der holder luksusklassen flyvene.

Her er tale om passagerer, der skal videre med f.eks. British Airways, Lufthansa eller KLM på Business Class til oversøiske destinationer i USA, Asien, Afrika og Sydamerika. For at kunne lokke dem til at flyve via London, Frankfurt eller Amsterdam, så er selskaberne tvunget til også at levere et opgraderet produkt på den korte flyvning.

Det er primært for disse mennesker – transfer passagererne – at der stadig findes Business Class på de europæiske flyvninger.

Med det på plads, så lad os komme op foran gardinet og se, hvor meget luksus der kan klemmes ind på en tur mellem Europas hovedstæder.

Komforten: Standarden på Business Class på europæiske flyvninger er, at sædet ved siden af dig blokeret. Her sidder ikke nogen, og du har dermed bedre albuerum. Derudover har mange selskaber også lidt ekstra benplads på de forreste rækker, men derudover er der tale om et helt normalt Economy Class flysæde.

Maden: Typisk en tre retters menu med en varm eller kold hovedret. En lille skål med en forret og en dessert, evt. en ost, der i bedste fald præsenteret i et lille menukort. Typisk vil det blive serveret på rigtigt porcelæn og med et metalbestik. Det kunne være et måltid som på billedet øverst, der er taget fra en tur på Business Class med KLM fra Amsterdam til København.

Drikkevarer: Fri bar med øl, vin og vand. Hos de bedste selskaber også champagne, men flere selskaber har skåret de dyre franske dråber væk og erstattet det med spanske bobler i stedet. Læg dertil cognac til kaffen og andre former for spiritus.

Gardinet: Formålet med gardinet er ikke at afskære folk på økonomiklassen fra at se, hvad der foregår. Derimod er formålet, at skabe følelsen af en eksklusiv kabine med fred og ro for passagererne på de forreste rækker. Det er ikke alle selskaber som har beholdt gardinet, f.eks. er det afskaffet hos det Lufthansa-ejede Brussels Airlines.

Loungen: Inden ombordstigning er der adgang til loungen. Her vil der være snacks, drikkevarer og lænestole, men sjældent overdreven luksus. I dag har mange flypassagerer også adgang til loungen med guldkort, Priority Pass eller kreditkort.

Check-in: Business Class passagerer har egne skranker i lufthavnen, så de ikke skal stå i kø. I mange lufthavne kan de også benytte fast-track ved sikkerhedskontrollen, men også disse to fordele er ofte tilgængelige for indehavere af guldkort hos flyselskaberne.

Bagage: Typisk kan Business Class passagerer medbringe et ekstra stykke bagage. De vil også ofte blive markeret med en “priority” tag, der i teorien skulle få disse udvalgte kufferter til at dukke først op på bagagebåndet. Det virker dog sjældent i praksis.

 

Icelandair-KEF-CPH-Busines-Class-Breakfast

Herover: Morgenmad med Champagne på morgenflyet fra Reykjavik til København med Icelandair på Saga Class (Business Class). Lunt brød, ost, marmelade, pålæg, frugt og yoghurt.

Air-France-Business-Class-CPH-CDG-web

Herover: Frokost på Air France flyet fra København til Paris Charles de Gaulle. Oksekød med krydderurter, bearnaise sauce, kartoffelsalat, ost og kager i form af en macaron og rabarbertærte.

SAS-Plus-Breakfast

Herover: SAS har afskaffet Business Class på de europæiske flyvninger, og i stedet indført SAS Plus, der skal opfattes som en slags “Premium Economy”. På morgenafgangen fra Oslo til København får alle SAS Plus passagerer en madkasse som denne samt kaffe og thé.

Finnair-Business-Class-breakfast

Herover: Varmt morgenmåltid på den tidlige Finnair afgang fra København til Helsinki. Omelet med laks, flødestuvet spinat og kartoffel rösti med friskost. Dertil frisk frugt, lunt brød, kaffe/the og Nicolas Feuilatte Grande Reserve Champagne.

BA-Club-Europe-dinner

Herover: På den sidste maskine fra London Heathrow til København byder British Airways på varm aftensmad til alle “Club Europe” (Business Class) passagerer. Valget står mellem bagt torsk eller en salat med kyllingespyd. Dertil en ostetallerken med Stilton og lun bolle, kiks samt en dessert. 

turkish-airlines-business-class-cph-ist-starter-3

Herover: På ruten København – Istanbul med Turkish Airlines ifører en fra personalet sig kokkeuniform, omdeler menukort og serverer maden. Først kommer forretten på bordet (se billedet), dernæst kommer serveringsvognen rullende igennem kabinen med de tre forskellige varme hovedretter og til sidst ægte tyrkisk kaffe og avec. Det er næsten samme serviceniveau som på de lange oversøiske flyselskaber.

brussels-airlines-business-class-bru-cph-breakfastHerover: Morgenmad på 9:30 flyet fra Bruxelles til København med Brussels Airlines. På afgang SN2257 får Business Class passagererne serveret en bakke med pålæg, ost, marmelade, lun bolle, frisk frugt og dertil serveres gerne et glas Duval-Leroy Brut Champagne.