RSS

BREAKING NEWS

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

Flyv CO2-neutralt til Folkemødet

Af Kenneth Karskov // Når det årlige Folkemøde i dag starter på Bornholm, så er det samlingssted for beslutningstagere, lobbyister, brancheorganisationer og alle andre som er interesseret i samfundsforhold. Blandt disse passagerer findes også en række menn…

Nu kommer ENDNU en rute til Jordan

Af Kenneth Karskov // Først åbnede Norwegian en rute til hovedstaden Amman i Jordan, så kom Royal Jordanian med en rute til samme destination, og nu annoncerer Norwegian så en rute til den jordanske badeby Aqaba. "Aqaba er en spændende udvidelse af vores J…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: KLM Europe Select

  • Written by:

BEMÆRK: KLM har afskaffet “Europe Select” og indført “rigtig” Business Class. Læs mere: “KLM genindfører Business Class i Europa”

Business Class i Europa hedder “Europe Select” hos KLM. En returbillet fra København til Amsterdam retur kan fås for lige under kr. 6000,-.

Så hvad får man for den sum penge? Tag med på turen fra Amsterdam til København…

KLM-1 KLM-2

KLM-2 KLM-2

På det lille menukort står angivet af maden er: “Sesame crusted tilapia and falafel skewer offered with choriatiki” og til dessert “Spanish “Churro” complemented by Swiss cream”

KLM-2 KLM-2

KLM-20 KLM-2

Fordele med KLM Europe Select:

  • 30 kg. gratis bagage på Europe Select – fremfor 20 kg. på Economy
  • Priority Lane i sikkerhedskontrollen i Amsterdam Schiphol (men IKKE i København)
  • Adgang til den flotte KLM Crown Lounge i Schiphol og den mere ordinære Novia Lounge i København
  • Priority boarding – i teorien, for det bliver ikke håndhævet af personalet i lufthavnen
  • Gratis aviser (dog ingen danske)
  • Større udvalg af drikkevarer (men ingen Champagne)
  • En “madpakke” med to kolde anretninger – en hovedret og en dessert – og et lunt rundstykke
  • Nogle gange vil de tiltale dig ved navn, andre gange ikke
  • Et par cm mere benplads (gælder de første 9-10 rækker hos KLM)
  • Priority mærker til bagagen
  • Dobbelt antal Flying Blue bonuspoint

Vurdering:

Det springer i øjnene, at KLM ikke holder midtersædet frit på “Europe Select”, som efterhånden er standard på europæisk Business Class hos andre selskaber. Det betyder nemlig, at selv med en dyr billet i hånden kan du ende på et midtersæde hos KLM!

Det fri midtersæde er ellers en af de helt store fordele forrest i flyet, men den luksus er altså ikke KLM’s kunder forundt. Egentlig overraskende, for hos forretningspartneren Air France holder de altid midtersædet frit til deres europæiske Business Class kunder.

Ofte er der ikke fyldt på den dyre side af gardinet hos KLM (som du også kan se på billedet herover), så det er ikke tit et problem. Vær dog opmærksom på, at mange vælger række 1 ved check-in, så selvom flyet ikke er fyldt oppe foran, så kan det ske, at du har en på hver side af dig, hvis du også vælger den forreste række sæder. Der er ingen automatik, der fordeler passagererne jævnt i kabinen.

Der er heller ikke meget luksus over serveringen. Der er ikke mange mundfulde i den blå madkasse. Der er ingen dug på bordet, ingen porcelæn eller champagne. Alt i alt minder KLM Europe Select mere om et “Economy Extra” produkt end et “Business Class” produkt.

Testen blev gennemført i februar 2010