RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: KLM Europe Select

  • Written by:

BEMÆRK: KLM har afskaffet “Europe Select” og indført “rigtig” Business Class. Læs mere: “KLM genindfører Business Class i Europa”

Business Class i Europa hedder “Europe Select” hos KLM. En returbillet fra København til Amsterdam retur kan fås for lige under kr. 6000,-.

Så hvad får man for den sum penge? Tag med på turen fra Amsterdam til København…

KLM-1 KLM-2

KLM-2 KLM-2

På det lille menukort står angivet af maden er: “Sesame crusted tilapia and falafel skewer offered with choriatiki” og til dessert “Spanish “Churro” complemented by Swiss cream”

KLM-2 KLM-2

KLM-20 KLM-2

Fordele med KLM Europe Select:

  • 30 kg. gratis bagage på Europe Select – fremfor 20 kg. på Economy
  • Priority Lane i sikkerhedskontrollen i Amsterdam Schiphol (men IKKE i København)
  • Adgang til den flotte KLM Crown Lounge i Schiphol og den mere ordinære Novia Lounge i København
  • Priority boarding – i teorien, for det bliver ikke håndhævet af personalet i lufthavnen
  • Gratis aviser (dog ingen danske)
  • Større udvalg af drikkevarer (men ingen Champagne)
  • En “madpakke” med to kolde anretninger – en hovedret og en dessert – og et lunt rundstykke
  • Nogle gange vil de tiltale dig ved navn, andre gange ikke
  • Et par cm mere benplads (gælder de første 9-10 rækker hos KLM)
  • Priority mærker til bagagen
  • Dobbelt antal Flying Blue bonuspoint

Vurdering:

Det springer i øjnene, at KLM ikke holder midtersædet frit på “Europe Select”, som efterhånden er standard på europæisk Business Class hos andre selskaber. Det betyder nemlig, at selv med en dyr billet i hånden kan du ende på et midtersæde hos KLM!

Det fri midtersæde er ellers en af de helt store fordele forrest i flyet, men den luksus er altså ikke KLM’s kunder forundt. Egentlig overraskende, for hos forretningspartneren Air France holder de altid midtersædet frit til deres europæiske Business Class kunder.

Ofte er der ikke fyldt på den dyre side af gardinet hos KLM (som du også kan se på billedet herover), så det er ikke tit et problem. Vær dog opmærksom på, at mange vælger række 1 ved check-in, så selvom flyet ikke er fyldt oppe foran, så kan det ske, at du har en på hver side af dig, hvis du også vælger den forreste række sæder. Der er ingen automatik, der fordeler passagererne jævnt i kabinen.

Der er heller ikke meget luksus over serveringen. Der er ikke mange mundfulde i den blå madkasse. Der er ingen dug på bordet, ingen porcelæn eller champagne. Alt i alt minder KLM Europe Select mere om et “Economy Extra” produkt end et “Business Class” produkt.

Testen blev gennemført i februar 2010