RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

LISTE: Flyselskaber med First Class

Af Kenneth Karskov

Det er langt fra alle flyselskaber, der tilbyder den ultimative luksus på First Class. Kun fire europæiske selskaber tilbyder First Class ombord på deres fly, og bare for at mane enhver tvivl i jorden: Der er kæmpe forskel på Business Class og First Class!

Jeg kan se i statistikken, at der findes en række søgninger på f.eks. “SAS 1. klasse”. Det er efterhånden mange år siden, at SAS afskaffede første klasse, og det ypperste hos det fællesskandinaviske flyselskab er i dag Business Class (Første klasse blev afskaffet hos SAS i 1989).

Forskellen på Business Class og First Class er tydeligt afspejlet i billetprisen. En billet på Business Class koster typisk 20-25.000,- til Asien, mens en billet på First Class ligger i prislejet 50-75.000,- til samme region. Altså 2-3 gange prisen for en Business Class (der i forvejen koster 2-3 gange prisen for en Economy Class billet).

Blandt de typiske fordele på First Class er et stærkt opgraderet serviceniveau i lufthavnen, ekslusive vine og champagner (f.eks. Dom Perignon hos Thai og Krug hos Cathay Pacific), store brede sæder uden sidemand og et helt andet serviceniveau i luften.

Om det kan retfærdiggøre prisforskellen er en helt anden sag. First Class henvender sig typisk til ledere af de allerstørste virksomheder, til de rige og berømte samt eventuelle kongelige, der ikke tager privatflyet.

Nu kan du læse anmeldelser af flyveturen på First Class med flyselskaberne British Airways, Cathay Pacific, Lufthansa og SWISS.

Herunder er en liste med de selskaber, der stadig tilbyder First Class på internationale flyvninger.

First Class hos Singapore Airlines

Europa:
British Airways
Lufthansa
Swiss Air Lines
Air France

Asien
Thai Airways
Singapore Airlines
Malaysia Airlines
Cathay Pacific
Air China
China Southern Airlines
China Eastern Airlines
ANA
Korean Air Lines
Asiana
Japan Airlines

Afrika, Indien og de Arabiske lande
Air India
Jet Airways
Qatar Airways
Oman Air
Emirates
Etihad
Saudi Arabian
El Al
Kuwait Airways
Egyptair

Oceanien:
Qantas
Air Tahiti Nui

Amerika
United Airlines
American Airlines
TAM Linhas Aereas

Vær opmærksom på, at I visse lande og regioner sælger flyselskaberne “Business Class” under navnet “First Class”. Det gælder f.eks. på indenrigsflyvninger i USA og Kina og på flyvningerne mellem landene i Golfen, hvor der blot er Economy Class og First Class, på flyene.

På disser flyvninger vil man ikke opleve den stærkt opgraderede luksus, og derfor tager denne liste udgangspunkt i de selskaber som tilbyder “ægte” First Class.

Air France First Class La Premiere NEWHerover: Første klasse “La Premiere” på Air France (foto: Air France/PR)

Emirates-A380-First-Class-Private-Suite-A
Herover: Emirates First Class suite med minibar og dør, der kan lukkes (foto: Emirates/PR)

SWISS-First-ClassHerover: Hos SWISS er der så megen plads, at to kan spise sammen (foto: SWISS/PR)