RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SAS Business Class Interkontinentalt

Med SAS fra København til Beijing på Business Class

Klokken er præcis syv, da jeg træder ind igennem svingdøren til Terminal 3 i Kastrup. Jeg afleverer min kuffert, går op igennem sikkerhedskontrollen og direkte ind i loungen. Der hele er foregået i et adstadigt tempo, og der er alligevel kun gået otte minutter.

Imponerende!

På landjorden i Kastrup er der ingen der kan slå SAS. Alt lufthavnsstress er fjernet på ganske få minutter med separat Business Class check-in, SAS’ Fast Track sikkerhedskontrol og lounge lige ved udgangen af det eksklusive security check. Det er der ingen af de andre selskaber i Kastrup, der kan matche.

I luften er historien en lidt anden. SAS’ Business Class kabine begynder at have nogle år på bagen, og i en branche hvor grænserne hele tiden rykkes, kan det ses. F.eks. er 10 tommer tv-skærme små efter dagens standard, ”sengen” er ikke helt flad og den begyndende slitage af kabinen kan ses.

Stolen kan fint foldes ud til en 188 cm lang seng, men den ender det i en vinkel på 170 grader. Det lader dog ikke til at afholde nogen af passagererne fra lukke øjnene på denne natflyvning, for jeg noterer mig da, at jeg er den sidste i en smækfuld Business Class kabine, der slukker læselampen og lægger mig til at sove.

Forinden har jeg indtaget en fire-retters menu på porcelæn med metalbestik og drukket gode vine af rigtigt glas.

Snack:
Røde peberfrugter med ansjoser og grønne oliven med mandler

Salat
Grøn salat

Forret
Oksefillet med løg confit

Hovedret (fire valgmuligheder)
– Sandart med kartoffelmos, gulerødder, mint og purløgssauce
– Wok-stegt oksekød, basmati ris, sauteret kinakål, forårsløg og sort pepersauce
– Svinemedaljoner, persillekartofler, grøntsager, bacon og paprika sauce
– Spinat og feta tærte, persillekarfofler og blandede grøntsager (vegetarret)

Ost
Bornzola fra Bornholms Andelsmejeri (blåskimmel á la Gorgonzola, der er præmieret ved bl.a. verdensmesterskaberne i ost) samt Gule Kristian fra Mejeriet på Kristiansminde (en 30% biodynamisk ost, som bliver plejet med havsalt) og figen kompot

Dessert
Petit Fours

Det er dejligt at se, at der er blevet plads til en række lækre danske produkter. Udover ostene gælder det bl.a. marmeladen til morgenmaden, som er et lille glas rabarber-vanille marmelade fra Morten Heiberg og smøret, som er godt, dansk økologisk smør. Små ting, der kan være nemme at overse i farten, men som understreger, at kvaliteten er i orden!

Derfor er det også synd, at præsentationen halter lidt. For maden kommer ind med film over flere af tingene, og der ligger et plastic låg over salatskålen. Det er en lillebitte ting, men det virker lidt halvgjort efter min mening, men forklaringen er tilsyneladende, at tingene bliver pakket på denne måde fra cateringfirmaet af hensyn til hygiejnen. Det lyder fornuftigt, men de fleste andre selskaber formår nu fint at få dette fjernet, inden det nåede frem til mit bord.

Stor ros!

Til gengæld skal SAS have stor ros på to andre områder: Personalet ombord var superhyggelige at være i selskab med, og den buffet som bliver sat op umiddelbart efter maden er fantastisk. Her er der slik, vin, sodavand, chips, kager, sandwich, frisk frugt samt kaffe og thé. Alt hvad hjertet kan begære mellem hovedmåltiderne på en lang flyvning til Kina.

Om morgenen serverer personale æg og bacon fra vognen. Det er ganske lækkert og en rigtig god måde at starte dagen på. Og betydeligt bedre end den opvarmede omelet, som ofte dukker op til morgenmad på fly.

SAS viser 23 forskellige film undervejs, og på Business Class kan du selv stoppe og starte filmene (det kan du ikke omme bagi på Economy). Skærmene er dog ikke større end 10 tommer, hvilket ikke er imponerende efter dagens standard. Der er også stik til computeren, så du kan sidde og arbejde under flyveturen.