RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: airBaltic Business Class

  • Written by:

Rute: Riga – København
Klasse: Business Class, sæde 2C
Flytype: Boeing 737-500
Flyvetid: 1 time 40 minter

Af Kenneth Karskov

I lufthavnen
Check-in er hurtigt overstået og med adgang til Fast Track sikkerhedskontrol tager det ikke mange øjeblikke at få alle formaliteterne på plads. I Schengen området i Riga lufthavn ligger airBaltics Business Lounge med varm aftenbuffet, fri bar med vin og spiritus samt en særlig ‘vand bar’ med mineralvand – med og uden kulsyre – fra 17 forskellige lande.

Komforten på flyet
Ombord på denne Boeing 737-500 er stolene som udgangspunkt de samme på Business Class som på Economy Class, dog med den markante forskel, at heroppe er midtersædet altid ledigt. Pladsen er elegant lavet om til et lille bord, hvor under ligger tæpper og puder til at gøre flyveturen behagelig, og samtidig er armlænet er skubbet et par cm ind over det tomme midtersæde, så også i bredden er der lidt ekstra plads på Business Class.

Service
Allerede inden take-off kommer personalet rundt med aviser – endda med danske aviser i form af Politiken – samt en runde med velkomstdrinks: vand, appelsinjuice eller bobler. Inden maden bliver der omdelt menukort, som beskriver dagens varme måltid samt de forskellige drikkevarer.

Mad
Menuen er skabt af Mārtiņš Ritiņš fra Restaurant Vincents, som står i spidsen for ‘Slow Food Riga’. Ritins arbejder direkte med lokale, lettiske bønder med det formål at bringe lokale, primært økologiske, madvarer ind i Business Class.

Aftenens tre-retters menu består af “Rusona Martinelli cheese with roasted pumpkin” til forret, derefter “Beef steak with scalloped potatoes and beets” og til dessert “Apple cake with cranberries”.

En bøf er noget af det sværeste at servere på et fly, for uanset hvor fint den er tilberedt i køkkenet på landjorden, så gør opvarmningen den meget hurtig sej. Denne bøf var nu stadig saftig, men jeg lyver hvis jeg siger den var mør som smør. Til gengæld var smagen god og det var godt med rigtigt bestik i menneskestørrelse til at angribe den. På samme måde er maden naturligvis serveret på porcelæn og drikkevarerne kommer i rigtige glas.

Drikke
Listen med drikkevarer indeholder to røde og to hvide vine fra henholdsvis Frankrig og Spanien samt Champagne i form af Heidsieck Monopole Brut. Der er også blevet plads til et lokalt indslag i form af Riga Black Balsam, en lokal lettisk bitter. Efter maden er fire forskellige varianter af frisklavet Nespresso kaffe, så jeg får mig en god dobbelt espresso til desserten.

Konklusion: Et ambiøst service-oplæg med menukort, varm mad og champagne, der slår de fleste af de store europæiske selskaber. Du finder ikke mange flyselskaber, der tilbyder et så omfattende Business Class produkt på en flyvning af denne længde.

Detalje: Læg mærke til den grønne stribe på etiketten. Der er tale om særligt "Business Class" vand!