RSS

BREAKING NEWS

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

Lufthansa bekræfter: Vil købe Alitalia

Af Kenneth Karskov // Blot få dage efter Lufthansas delvise overtagelse af airberlin, er det store flyselskab nu ude at bekræfte, at det har budt på et andet skrantende flyselskab: Italienske Alitalia. Lufthansa har dog besluttet ikke at byde på hele Alita…

Se listen: SAS åbner 5 ny ruter fra København

Af Kenneth Karskov // SAS åbner 5 nye ruter fra København. Det sker i forbindelse med flyselskabets  sommerprogram 2018, som selskabet tager hul på d. 24. marts næste år. Fra Københavns Lufthavn vil der være direkte SAS-flyvninger til Mellemøstens Paris, B…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: British Airways Concorde “Supersonic Class”

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Den ultimative flyveoplevelse! Sådan præsenterede British Airways deres flagskib, Concorden. I juni 2003 fløj jeg med verdens hurtigste passagerfly, blot få måneder før Concordens allersidste tur over Atlanten.

Check-in

Jeg træder ind i lufthavnen, ser straks køerne til check-in – og går lige forbi! Forbi alle økonomiklasse passagererne, forbi alle Business Class passagererne og ind igennem to store materede glasdøre til et separat rum kun til ”Concorde & First Check-in”. Her er ingen kø, ingen ventetid, bare et ”Goodmorning, Sir!”.

Check-in er lynhurtigt overstået og herfra er der blot 20 meter hen til mit eget ekslusive security check. Langt væk fra alle andre og igen uden de lange køer, der ellers kendetegner lufthavne!

British-Airways-Concorde-Cabin-G-BOAG-2

British Airways installerede nye Concorde sæder i 2001

Herefter bliver passagerne delt op i to: De som ”kun” flyver på første klasse må pænt dreje af og gå over i deres egen lounge. Vi andre gå ind i The Concorde Room.

Lounge

Hver dag flyver over 80.000 mennesker ud af New Yorks JFK lufthavn, men kun 100 af disse får lov til at sætte sig ind i The Concorde Room.

De tre damer i receptionen tager venligt imod og opfordrer mig til at gøre brug af loungens faciliteter. Loungen er nydeligt indrettet i flere ”afdelinger” med en restaurant hvor du kunne nyde en champagne-brunch, en sektion med ”liggestole” og udsigt til de parkerede fly, et TV-område og nogle sofa-øer hvis man rejser flere sammen og gerne vil sidde for sig selv.

Jeg sætter mig ind i restauranten og kigger på mit ur. Klokken er syv om morgenen, der er stadig to timer til afgang, så jeg beder om et glas champagne og tager lidt morgenmad. Champagnen er Piper Heidsieck og buffeten er typisk britisk.

Den består af laks, røræg, bacon, irske pølser, stegte tomater, baked beans, yoghurt, forskelige morgenmadsprodukter, bagels, toast og fri bar. Laksen er lækker og går godt i spænd med champagnen, en fin måde at starte dagen på.

British-Airways-Concorde-Cabin-G-BOAG

Alle 100 passagerer nyder samme komfort ombord på Concorden

Halvanden time før afgang meddeles det at flyet vil stå klar ved gate 6, flyvetiden er beregnet til 3 timer og 14 minutter og kaptajnen og hans besætning bliver behørigt introduceret.

Take-off

”Læn dem tilbage og nyd Concordens take-off”, lyder det fra cockpittet, da jeg har sat mig godt til rette ombord på flyet. Sædet er mere en lænestol end et almindeligt flysæde. F.eks. kan jeg ikke læne ryglænet tilbage, det er hele stolen der vipper rundt, ligesom i hjemme i morfarstolen.

Kabinen er ikke stor. Jeg  skal dukke hovedet i det jeg træder ombord og fra gulv til loft er der blot to meter inde i kabinen. Der er to sæder i hver side og sæddeafstanden er mindre end på almindelige Business Class, så det er ikke for pladsen, at man flyver på Supersonic Class.

BA 002 er klar til take-off. Jeg kigger ud af vinduet, der ikke er større end en hånd, og ser New Yorks John F. Kennedy lufthavn suse forbi. Farten når op på 400 kilometer i timen – 100 km/ mere end et almindeligt fly – og jeg kan tydeligt mærke hvordan jeg bliver presset tilbage i sædet. Så løfter hjulene sig og Concorden er i luften.

Concorde forret: Carpaccio af ananas med sommerens bær

En utroligt behagelig take-off, når jeg lige at tænke, da cockpittet vælger at give mig lidt ekstra for pengene. Vi er ikke højt oppe og Concorden drejer skarpt til venstre, skarpere sving end i noget andet fly jeg har fløjet. Piloten krænger flyet rundt i en halvbue og ind over Manhattan, siger farvel til New York og suser ud over vandet med kurs mod London.

Mach 1 – lydens hastighed

Mens almindelige fly flyver i 30-35.000 fods højde flyver Concorden næsten dobbelt så højt. Vi skal op i 53.000 fod, 16 kilometers højde! Så højt er der ingen turbulens, og faktisk er det kun astronauter som flyver højere!

Her på kanten til det ydre rum har himlen en fantastisk smuk dybblå farve og det siges at man kan se jordens hældning, men jeg er stadig i tvivl om det er vinduerne der snyder, mit indtag af champagne der driller eller om det rent faktisk jordens kurver, jeg kan se.

Da vi gennembryder lydmuren ved Mach 1 forklarer piloten at man vil kunne mærke et  lille skub tilbage i sædet, når de sætter ”reheat” på motoren. Concorden er mest brændstoføkonomisk når det flyver med to gange lydens hastighed, og piloten forklarer,  at ”det værste man kan gøre, er at prøve at flyve hende langsomt”.

Concorde dessert: Bagte pærer

Bumpet er næsten umærkeligt, men displayet afslører at flyet accelerer kraftigt. Ved Mach 1,89 kommer stewardesserne rundt med champagne og canapeer. Champagnen er Pol Roger 1986 Cuvée Sir Winston Churchil og en hurtig søgning på nettet afslører at i en butik koster den langt over tusinde kroner pr. flaske.

Servering to gange hurtigere end lyden

En kugle skudt ud af en pistol flyver med ca. 400 meter i sekundet, hvilket svarer til 1440 km/t. Concorden er næsten en halv gang hurtigere end kuglen og cruiser med 2200 km/t!

De hastigheder gør at en kraftig varme udvikler sig, som betyder at jeg ikke kan holde hånden på vinduet i mere end et par minutter af gangen. Den varme påvirker også flyets skrog, der udvider sig mellem 15 og 25 cm når det flyver med to gange lydens hastighed! Når farten sænkes trækker det sig sammen igen!

Concordens vinduer er små!

Alt det tænker jeg nu ikke over som passager. Mens piloten bakser med at holde styr på flyet, begynder stewardesserne serveringen. Forretten er carpaccio af ananas med sommerens bær og til hovedret er der fire valgmuligheder: Full English Breakfast, Oksemedaillon med sauce af sorte trøfler, lakseterrine eller åben lasagne med spinat og mozarrela. Desserten er bagte pærer eller ost.

Klokken er blot halv elleve om morgenen, men det generer mig ikke synderligt, så den står på oksemedaillon og et godt glas rødvin.

På grund af 9/11 er det ikke tilladt med metalbestik på flyvninger ud af New York, så  derfor er der plastbestik til maden.

Nedstigning

Alt for hurtigt meddeler kaptajnen at vi påbegynder nedstigningen. De store displays i kabinen viser at vi har forladt Mach 2 og sænket farten, for som han siger: ”Vi er ikke populære hvis vi flyver ind over de britiske øver med to gange lydens hastighed. Folk har en tendens til at klage når det smadrer ruderne i deres drivhuse”.

Kun tre en halv time efter jeg sad i loungen i New York står jeg i London. Det fly som tog af sted samtidig med os – en Boeing 747 – er kun nået halvvejs.


Flytype
: CONCORDE (G-BOAG)
Selskab: British Airways
Rute: BA002 fra New York JFK til London Heathrow
Klasse: Supersonic Class
Flyvetid: 3 timer og 14 minutter

Concorde Champagne: Pol Roger 1986 Cuvée Sir Winston Churchill

En passager på en identisk Concorde flyvning fra New York til London i sommeren 2003 har lavet denne unikke YouTube video med udførlige kommentarer fra kaptajnen.