RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Brussels Airlines ”b.flex economy+” (Premium Economy)

  • Written by:

En hurtig tur til Bruxelles var en god anledning til at teste Brussels Airlines’ Premium Economy produkt på de europæiske ruter.

Ombord på de belgiske fly er der tre klasser. Det minder altså om det vi skandinaver kender fra SAS maskinerne, omend klasserne hos Brussels Airlines har nogle lidt mere fancy navne: På ”b.light economy” betaler du for mad og drikke, på ”b.flex economy +” er mad og drikke inkluderet, og på ”b.business” er der fuld forplejning med den store bakke og champagne.

Jeg sidder på mellemklassen denne morgen.

I lufthavnen

I Kastrup er der check-in sammen med Business Class passagererne for b.flex kunder. Jeg har dog checket ind på nettet, og kun håndbagage, så dette er en fordel jeg ikke har brug for.

Der er ikke fast track i Kastrup, men dette er inkluderet i billetten i selskabets hovedlufthavn i Bruxelles samt i en række andre europæiske lufthavne. Så selvom Terminal 3 ligger nærmest øde hen kvart i seks denne januarmorgen, så er der alligevel 15 minutters ventetid ved sikkerhedskontrollen.

Lounge er ikke inkluderet i billetten, og dette er egentlig den eneste synlige forskel på b.business og b.flex klassen i lufthavnen.

Morgenmad på klokken 06:35 afgangen fra København til Bruxelles

Ombord

Ombord på flyet lover Brussels Airlines at holde midtersædet frit, hvis det er muligt. Er der fuldt hus, så er man stuvet sammen som på økonomi, men ellers er det officiel politik at fordele folk i b.flex kabinen, så der er lidt ekstra plads. Det fungerer fint denne morgen på en af de gode gamle Avro-maskiner.

I teorien skulle der også være gratis aviser, men jeg blev dog ikke tilbudt nogen.

Sidste jeg fløj på b.flex – i efteråret 2011 – fik jeg en af luftens kedeligste sandwich til morgenmad på den tidlige 06:35 maskine til Bruxelles. Den var lavet af det tørreste hvide brød med en skive fesen ost i.

Så det var en dejlig overraskelse at se, den lille bakke med morgenmad, der blev serveret. Et rundstykke, en skive pålæg, en skive emmentaler, en jordbæryoghurt, en smør, en banan-jordbør smoothie samt en ”Speculoos” – en traditionel belgisk småkage, i familie med brunkager. Dertil et glas appelsinjuice og en kop the med citron.

Skal jeg være kritisk, så havde det været rart med et lunt brød, men men fair nok, det er faktisk en fin lille bakke, jeg får serveret.

Jeg sidder på række 3 og er således hurtigt ude af flyet. Det er faktisk endnu en fordel som vel bør nævnes, for det betyder, at jeg er hurtigt ude af lufthavnen og kan hoppe på toget ind til byen.

Hjemturen

Hjemturen var endnu mere gnidningsfri. Internet check-in, fast lane adgang igennem sikkerhedskontrollen og sæde 2A på en splinterny Airbus A319. I Bruxelles er det muligt for b.flex passagererne at købe adgang til lounge for 15 Euro. Ombord på flyet er der god plads og den nye kabine efterlader et godt indtryk. En lille frokost ombord er en salat med laks, et rundstykke, en lille kage og et stykke lys chokolade (billedet herunder).

Fordele med b.flex

– Priority check-in
– Mad og drikke inkluderet
– Midtersædet frit (hvis muligt)
– 12 kg. håndbagage (mod 6 kg. på Economy)
– 23 kg. indchecket bagage
– Flere bonuspoint
– Fast track i en lang række lufthavne (bl.a. Bruxelles, Athen, Geneve, Frankfurt, Lissabon, Milano, Moskva, Prag, Rom, Porto etc.)
– Billetten kan ændres og refunderes

Hvis du vil se hvordan b.business produktet på de europæiske flyvninger ser ud, så klik her.

"b.flex economy+" måltid fra turen Bruxelles - København