RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Brussels Airlines “Business Class” til New York

  • Written by:

300.000 danske kroner. Det er prisen for hvert enkelt af de 30 Business Class sæder, der står i den forreste del af denne Brussels Airlines Airbus 330 til New York.

Til den pris har belgierne så også fået en af Europas bedste long-haul Business Class kabiner. Sædet kan lægges ned til en 180 grader flad seng og der er både dobbeltsæder til par og kollegaer der rejser sammen, men også enkeltsæder til de som rejser alene – også kaldet “kongestole”.Brussels Airlines Business Class New York Airbus 330

Under skærmen er placeret en lille fodskammel, som sikrer en total længde på sengen på 1,98 meter, når stolen er foldet helt ud. Det kan ses tydeligt på nedenstående modelfoto fra flyselskabet, der også viser hvordan sæderne er opstillet henholdsvis med et sæde foran og to bagved.

Brussels Airlines Long Haul Business Class seat

Alt ved stolen kan instilles med et tryk på et lille display i armlænet. Ryglæn tilbage, fodstøtte op, massage igang. Tryk, tryk, tryk. Det kan ikke være meget nemmere – eller mere behagelig for den sags skyld.Brussels Airlines Business Class SEAT New York Airbus 330

Det er lige over et halvt år siden (i juni 2012), at Brussels Airlines indviede ruten til New York’s JFK lufthavn. Tidligere har belgierne koncentreret sig om Afrika, men med New York på rutekortet får langt flere rejsende øjnene op for det Lufthansa-ejede flyselskab med hovedkvarter i Bruxelles.Brussels Airlines Business Class New York Seat Controls

På Business Class kan du have to kufferter á hver 32 kg med til USA. Det er i alt 64 kg bagage, hvis du skulle have lyst, og vel rigeligt til den mest almindelige shopping i de billige amerikanske malls. Din bagage får også en kærlig lille hilsen i lufthavnen i form at et priority tag, så dine kufferter – ideelt set – er blandt de første, der kommer ud på båndet.

Der er afgang fra Bruxelles lufthavn kl. 10.30. Vel ombord bliver der serveret velkomstdrinks, og jeg napper en Kir Royale (Champagne og Crème de cassis), mens de sidste passagerer finder deres pladser.Brussels Airlines Business Class New York Menu

Ombord på flyet er der skruet op for charmen: To forretter, tre hovedretter, en salat, ost, dessert, kaffe og avec samt belgiske chokolader. Der er rigeligt at vælge mellem (tryk på billedetherover  for at se menuen i stor størrelse).

Vinkortet er lige så udførligt med fem forskellige vine ombord, Laurent Perrier Brut Champagne, Croft 10 års portvin, Martell VSOP Medaillon Cognac, The Glenlivet 12 Year Old Single Malt, Johnnie Walker Black Label 12 Year Old Blended samt iskolde Caipa One cocktails, som i denne måned var en frisk Caipirinha. Og naturligvis belgiske øl i form af Jupiler og Leffe.Brussels Airlines Business Class New York Lunch Tray

Så snart skiltet med ‘spænd sikkerhedsbæltet er slukket’ går personalet i gang. Små canapéer og cocktails bliver der serveret. Jeg hopper på en Caipirinha, som er både iskold og meget frisk. Kort tid efter går frokosten i gang, som er en fire-retters affære. Forretten er enten carpaccio eller – hvilket er mit valg – ‘rejer over laksemousse’ (se billedet herover).

De tre valgmuligheder til hovedretten er indisk Chicken Tikka Masala, søtunge med nori i hvidvins-lime-sauce med wasabi kartofler eller Pasta fyldt med spinat (se flere detaljer her). Jeg hopper på den indiske kylling serveret med Basmati ris, som ikke skuffer. Indisk mad smager fantastisk, men er sjældent visuelt blændende, men jeg noterer mig, at de har gjort sig den ulejlighed at drysse lidt friskt grønt over.

Brussels Airlines Business Class New York Lunch Main Chicken Tikka Masala

Næste menupunkt er et par gode oste. Ostene (billedet herunder) er Brigand, bûche de Chèvre og Trou d’Sottai.

Brussels Airlines Business Class New York Lunch Cheese

Der er næsten ikke plads til mere, men jeg klemme dog alligevel en dessert ned. “Praline Mousse with specullos cookies”. Som om det ikke var nok, så kommer der til sidst en æske med gode belgiske chokolader på bordet, i form af fyldte chokolader fra Neuhaus.

Brussels Airlines Business Class New York Dessert

Dermed er den første bid allerede væk af den otte timer lange flyvetur. Måltidet var gourmet underholdning i sig selv, men samtidig spiller underholdningssystemet fint med. Skærmen er blank og ligner nærmest en stor iPad, og den reagerer lige så kvikt. Det er usædvanligt for underholdningssystemer på fly, der sagtens kan være lidt træge i det.

På dagsflyvninger kan du opleve lidt spejleffekt fra den blank skærm, men på returflyvningen om natten stod billedet helt fantastisk skarpt. Det er en af de bedste skærme jeg har set på fly! Skærmen har 100 timers underholdning i form af film, tv-serier, musik, spil etc., men vil du hellere arbejde, så er der bygget et stik til computeren ind i det avancerede flysæde.

Brussels Airlines Business Class New York Cabin

Med masser af god mad og drikke indenbords og efter at have set en film er det tid til at lægge sædet helt fladt ned, og tage sig en lur inden ankomst til New York. Stolen kommer ned i en vinkel på 180 grader og er således helt flad som en pandekage. De få som holder sig vågne kan nyde lidt is, men jeg må være ærlig at sige, at på dette tidspunkt er jeg langt væk i drømmeland. Hver passager har fået udleveret en lille toilettaske med flybriller, sokker, tandbørste, skohorn, Rituals læbepomade, lommetørklæder og en kuglepen.

Inden landing i New York bliver der serveret “hot snack”. Hvor andre flyselskaber disker op med nogle bittesmå sandwich eller en skål med frisk frugt, så byder Brussels Airlines på endnu et varmt måltid. Agnolotti pasta (en slags ravioli fra Piemonte regionen) med syv oste i siciliansk sauce og med ristede pinjekerner. Derefter en skål frisk frugt.

Brussels Airlines Business Class New York Hot Snack Agnolotti

Jeg går bestemt ikke sulten fra borde. Som en sidste hilsen får alle passagerer udleveret en gave i form af en flot æske lækre Neuhaus chokolader. I gamle dage var det helt almindeligt at Business Class passagererne fik en lille gave med, men det er meget, meget få selskaber der stadig gør det. Brussels Airlines er en af dem og det er god stil.

Brussels Airlines Business Class New York Gift Neuhaus